Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Porpoising Hamiltonovi ničí záda

Porpoising Hamiltonovi ničí záda

Mluvilo se o vynechání VC Kanady.

Do televizního přenosu VC Ázerbájdžánu se mimo jiné dostala i radiokomunikace, ve které Lewis Hamilton svůj tým informoval o téměř nesnesitelných bolestech zad. Důvodem byl, samozřejmě, silný porpoising vozu Mercedes a silné opakované nárazy podlahy jeho monopostu o vozovku. O bolestech mluvil i po skončení závodu, ve kterém Mercedes opět výrazně zaostával za Red Bullem a Ferrari, než Ferrari přišlo o oba vozy.

Jen jsem si opakoval, že musím vydržet a zatínal zuby. Jistě hodně udělal i adrenalin, ale je to nepopsatelná bolest, hlavně na rovinkách,“ řekl Hamilton v rozhovoru pro britskou televizi Sky Sports F1, přičemž bolest prozrazovala už jeho řeč těla po vystoupení z vozu. "Přál jsem si, aby to už skončilo, ale byli jsme v tak dobré pozici, třetí a čtvrté místo je pro náš tým skvělým výsledkem."

Radost ze skončení závodu měl také George Russell, ačkoli ten to dotáhl až na stupně vítězů. I mladému závodníkovi prý nárazy ničí záda a šéf týmu Mercedes řekl, že už starší Hamilton by mohl vynechat VC Kanady.

Je na tom opravdu špatně. Musíme najít řešení. Myslím, že ze všech jezdců on trpí nejvíce, ale z více stran se ozývají hlasy, že je s tím třeba něco udělat,“ prohlásil Toto Wolff, který rovnou mluvil i o přípravě náhradníka.

Ano, řešením může být využití náhradního jezdce. Beztak máme vždy jednoho s sebou, aby se alespoň vůz vždy postavil na start.

Fanoušci Hamiltona jistě uvidí i v Kanadě. Foto: Mercedes

Carlos Sainz z Ferrari se již dříve vyjádřil, že porpoising nemůže být ve F1 tolerován věčně, z bezpečnostních a zdravotních důvodů. A v Baku například Mick Schumacher nemohl dokončit první trénink, protože silné údery vozu Haas o vozovku ve vysoké rychlosti způsobily únik vody z chladicího systému.

Připadá vám to, že Mercedes začíná vytvářet tlak na změnu technických pravidel? Šéf týmu Red Bull to vidí stejně.

Kdybych byl šéfem takového týmu, řekl bych jezdcům, aby si co nejhlasitěji stěžovali do vysílačky během závodu a aby o tom co nejvíce mluvili i po závodě. Takhle se ta hra hraje,“ vysvětluje Christian Horner. „Porpoising je pro jezdce nepohodlný, ale existuje prosté řešení, které ovšem negativně ovlivňuje rychlost vozu.

Co řekl Horner, lze říci ještě prostěji. Tým s vozem zpomalovaným porpoisingem mu může nastavit tak vysokou světlou výšku, že podlaha přestane narážet o asfalt. Velká světlá výška výrazně oslabí přísavný efekt, takže i porpoising by měl hned být slabší, jenže stejně slabá bude rychlost. Dává hrozba ztráty rychlosti týmu právo ohrožovat zdraví jezdce, než se změní pravidla? To určitě ne.

Chápeme, že někteří jezdci trpí, takže je fér mluvit o tom před Technickou komisí,“ řekl šéf týmu McLaren, Andreas Seidl. „Jenže všechny týmy vědí, jak porpoising okamžitě odstranit.

Zajímavostí je, že loni techničtí experti týmů diskutovali o možnosti zanést do pravidel minimální světlou výšku, právě aby se předešlo nárazům nízko nastavených vozů o trať. Návrh však tehdy nezískal dostatečnou podporu a putoval do koše.

Záda mám bolavé a pohmožděné, ale chválabohu nic vážného. I tento víkend budu závodit, nic mě nezastaví,“ informoval Hamilton své fanoušky.

Zdroj: Sky, Motorsport, úvodní foto: Mercedes