Sainz se konečně dočkal
VC Velké Británie - závod
Sainz po startu z pole position vyhrál i nedělní závod a dosáhl tak na svůj premiérový triumf ve F1. O svém vítězství ale rozhodl až v hektickém závěru, kdy předjel kolegu Leclerca. Ten nakonec kvůli starším gumám spadl až na čtvrté místo. Druhý dojel Pérez a třetí domácí Hamilton. Verstappen si poškodil vůz poté, co přejel úlomek. Musel se tak spokojit se sedmou pozicí. Své první čtyři body získal díky osmému místu Schumacher.
Do Velké ceny Velké Británie odstartoval poprvé v životě z prvního místa Sainz. Vedle něj stál v první řadě lídr šampionátu Verstappen. Třetí byl na startu Leclerc, čtvrtý Pérez, pátý Hamilton, šestý Norris, sedmý Alonso, osmý Russell, devátý Čou, desátý Latifi, jedenáctý Gasly, dvanáctý Bottas, třináctý Cunoda, čtrnáctý Ricciardo, patnáctý Ocon, šestnáctý Albon, sedmnáctý Magnussen, osmnáctý Vettel, devatenáctý Schumacher a dvacátý Stroll.
Zatímco kvalifikace se konala na mokru, před startem závodu bylo sucho. Pravděpodobnost příchodu deště činila 20 %. Zatímco asfalt měl 28 stupňů, vzduch 17.
Jako nejrychlejší strategii označilo Pirelli před závodem dvouzastávkovou. Podle ní měli jezdci startovat na střední sadě, poté přezout na tvrdou směs mezi 14. a 22. kolem a následně vrátit se na střední směs mezi 32. až 39. kolem.
Nejvíce pilotů skutečně sáhlo pro start po střední sadě pneumatik. Tu nazuli Sainz, Leclerc, Pérez, Hamilton, Norris, Alonso, Čou, Gasly, Bottas, Cunoda, Ricciardo, Ocon, Schumacher a Stroll. Měkkou směs měli na svých autech Verstappen, Latifi, Albon, Magnussen a Vettel. Russell jako jediný obul tvrdou směs, což naznačovalo, že plánuje první zastávku oddálit na co nejpozději.
Verstappenovi se podařil start a hned se dostal na první místo před Sainze K radosti domácích fanoušků se posunul na třetí příčku Hamilton. Vzápětí ale byla vyvěšena červená vlajka. V první zatáčce totiž došlo k hromadnému incidentu. V něm byli zapojeni Russell, Cunoda, Albon, Ocon a Čou. Číňanův vůz se dokonce otočil koly vzhůru a na místo dorazila záchranka.
Cunoda a Ocon dojeli se svými poškozenými monoposty až do boxů. Zatímco Ocon si poškodil pravou přední pneumatiku, Cunoda měl poškozený předek vozu. Pro Russella, Albona a pochopitelně i pro Čoua závod skončil. U pilota Alfy Romeo ale byl konec v závodě vedlejší. Čekalo se totiž na zprávy o jeho zdravotním stavu. Podle dostupných informací již měl být v záchrance v rukou lékařů.
Později tým uvedl, že Čou je v pořádku a po nehodě byl při vědomí. Pochopitelně byl ale převezen do zdravotnického střediska. Tam zamířil také Albon.
Objevily se také první záběry z nehody. Vše začalo, když se Gasly na cílové rovince ocitl mezi Čouem a Russellem. Pilot AlphaTauri se s jezdcem Mercedesu dostal do kontaktu, po kterém si to Russell namířil do Čoua. Číňanův vůz byl poslán do vzduchu, přetočil se a dokonce přeskočil i bariéru. Monopost se zastavil až o ochranný plot před tribunou. Čou měl štěstí, že do plotu narazil koly napřed.
Albon, Cunoda a Ocon byli součástí jiného incidentu. Ten začal, když Vettel narazil zezadu do Albona a poslal ho do hodin. Thajcovi se poté nedokázali vyhnout Cunoda s Oconem.
Mezitím se ale na dráze objevil ještě jeden problém: "Můžeme potvrdit, že po vyvěšení červené vlajky se několik lidí pokusilo vniknout na trať. Byli okamžitě vykázáni a celou věc nyní budou řešit místní úřady," uvedla FIA ve svém prohlášení.
K restartu závodu došlo v 15:56 hodin místního času. Jelikož byla červená vlajka vyvěšena už v prvním kole, startovalo se podle výsledků kvalifikace. Sainz tak dostal šanci vrátit se na pole position a odstartovat lépe.
A to se mu povedlo. Verstappen chtěl sice dopředu, Sainz se ale vehementně bránil a udržel první místo. Bojovalo se i o třetí místo mezi Leclercem a Pérezem. Ve čtvrté zatáčce došlo mezii nimi ke kontaktu, Leclerc se ale přesto zvládl posunout na třetí příčku. V šesté zatáčce se pokoušel dostat i před Verstappena, tentokrát ale neuspěl. Ani v tomto případě se ale souboj neobešel bez kontaktu.
Pérez měl po kontaktu s Leclercem poškozené přední přítlačné křídlo, ne však tolik, aby musel stavět. Stejný problém měl po kontaktu s Verstappenem i Leclerc. Pátý byl Norris, šestý Hamilton, sedmý Gasly, osmý Alonso, devátý Cunoda a desátý Ocon. Ti se do závodu dokázali po úvodním incidentu vrátit. Za bodovanými pozicemi se nacházeli Latifi, Bottas, Ricciardo, Vettel, Magnussen, Schumacher a Stroll.
Pérez sice původně pokračoval, na konci pátého kola ale přeci jen zajel do boxů a propadl se na 17. pozici. Hamilton se dostal před svého krajana Norrise a byl čtvrtý. Alonso pokořil Gaslyho a posunul se na šestou příčku. Na poslední bodované desáté místo se díky Pérezově zastávce dostal Latifi.
Během přerušení závodu mohli jezdci přezout pneumatiky. Toho využil mimo jiné i Verstappen, který už nyní neměl na svém voze měkkou směs, ale jel na střední sadě.
Sainz s Verstappenem se osamostatnili na čele. Rozdíl mezi nimi činil v desátém kole zhruba půl sekundy. Pilot Red Bullu tak mohl využívat systému DRS na rovinkách. Sainz se sice stále držel na prvním místě, měl však pocit, že Nizozemec je rychlejší
Ve třinácté zatáčce desátého kola ale Sainz vycestoval z dráhy. Verstappen nabídnuté příležitosti využil a stal se novým lídrem závodu.
Noční můra potkala AlphaTauri. Cunoda se pokoušel sebrat sedmou pozici týmovému kolegovi Gaslymu. Při svém útoku ale dostal smyk a Francouze sestřelil. Oba se roztočili a spadli mimo bodované pozice.
Verstappenův pobyt v čele ale nevydržel dlouho. Nizozemec hlásil, že najel na úlomek. Následoval pomalý defekt pneumatiky a byla nutná zastávka v boxech. Po ní se Verstappen vrátil až na šesté pozici. V tuto chvíli tak jely na prvních dvou místech vozy týmu Ferrari. První byl Sainz a druhý Leclerc. Na třetím místě už byl Hamilton.
Verstappenovo trápení nekončilo ani po zastávce. Pilot Red Bullu si stěžoval na chování svého vozu. Inženýr mu řekl, že jde o poškození karosérie a tím pádem má problém s aerodynamikou. Poprosil ho ale, aby v závodě pokračoval. Cunoda dostal pětisekundový trest za kolizi s Gaslym. Vzápětí ale toto rozhodnutí komisaři odvolali. Incident označili jako závodní a Japonec nakonec vyvázl bez trestu.
Leclerc se dotáhl na Sainze, k výměně pozic ale nedocházelo. Leclerc se ovšem dožadoval týmové režie. Nejrychlejším pilotem na dráze byl ovšem Hamilton. Ten zajel dvě nejrychlejší kola za sebou a na Sainze ztrácel tři a půl sekundy.
Sainz byl týmem požádán, aby zrychlil. Hamilton s něčím takovým problém neměl. Zajel totiž další nejrychlejší kolo a jeho ztráta už se blížila pod hranici tří sekund. Latifi s Schumacherem zajeli do boxů.
Na konci 20. kola byl povolán k mechanikům také Sainz. Ze střední sady přezul na nejtvrdší. Na dráhu se vrátil jako třetí. Těsně za ním byl Norris.
Bottas se stal o pár chvil později dalším odstoupivším. Svůj monopost odstavil v boxech. Rozestup mezi Leclercem a Hamiltonem činil 2,6 sekundy.
I v dalších kolech Hamilton ukrajoval z Leclercova náskoku. Monačan, který jel s poškozeným předním křídlem, už vedl o méně než dvě sekundy. Pilot Mercedesu byl navíc spokojen se svými pneumatikami. "Jsou pořád silné," hlásil do vysílačky.
Ve 24. kole byl znovu zavolán do boxů Verstappen, který se trápil se svým poškozeným vozem. Dostal novou sadu tvrdých pneumatik. Na trať se sice vrátil jako sedmý před Vettelem, Němec ho ale krátce po výjezdu z boxové uličky předjel a odsunul ho na osmé místo.
Hamilton stáhnul Leclerca na rozdíl menší než jedna sekunda. Na to Ferrari reagovalo tím, že zavolalo Monačana do boxů. I on dostal tvrdou sadu. Na trať se vrátil jako třetí za Sainzem. Verstappen si nadále stěžoval na chování vozu. "Je to, jako kdybych jel jel na ledě," byl naštvaný.
Nad Gaslym byla vyvěšena černo-oranžová vlajka a musel tak zajet do boxů nechat si opravit svůj vůz. Patrně se jednalo o následky incidentu s Cunodou. U mechaniků už ale zůstal a odstoupil.
Hamilton navyšoval svůj náskok před Sainzem. Vedl už o více než osmnáct sekund. Na Španěla se navíc dotahoval Leclerc. Ferrari dalo jezdcům informaci, že spolu mohou bojovat.
Za nejlepší trojicí jezdili čtvrtý Norris, pátý Alonso, šestý Pérez, sedmý Vettel, osmý Verstappen, devátý Ocon a desátý Latifi. Norris, Alonso a Pérez však ještě museli do boxů. Zatím totiž jezdili pouze na středních sadách pneumatik.
Ferrari došlo, že se Sainz a Leclerc vzájemným naháněním zdržují. Přeci jen se tedy rozhodlo sáhnout po týmové režii a Sainz přepustil Leclercovi druhou příčku.
Leclerc začínal po desetinách stahovat Hamiltonův náskok. U Haasu měli důvod k radosti. Schumacher totiž předjel Latifiho a dostal se na desáté místo. Měl tak opět nakročeno k prvnímu bodu.
Na konci 33. kola Hamilton konečně zajel do boxů pro sadu tvrdých pneumatik. Zastávka ale nevyšla ideálně. Brit strávil u mechaniků zhruba čtyři sekundy a propadl se na třetí místo. Do čela se tak dostal Leclerc. Druhý byl Sainz. Na Leclerca ztrácel Hamilton 5,5 sekundy.
Norris a Alonso si také dojeli pro novou tvrdou sadu. Norris spadl na pátou příčku, Alonso na šestou. Na čtvrtou pozici se posunul Pérez, na kterého ale zastávka ještě čekala. Verstappenovo trápení pokračovalo a dotahoval ho Ocon.
Hlavním tématem závodu se však znovu stával boj na čele. Hamilton jezdil na nových gumách rychleji než piloti Ferrari. Na Sainze ztrácel už méně než dvě a půl sekundy, na Leclerca zhruba šest sekund.
Ocon se skutečně dostal před Verstappena. O pár kol později ale pilota Alpine zradila technika a odstoupil ze závodu. Jelikož ale jeho vůz zůstal stát na rovince před zatáčkou Copse, musel do akce zpomalovací vůz. Toho ihned využili Sainz s Hamiltonem a dojeli si pro čerstvou sadu měkkých gum. Leclerc ovšem zůstal na tvrdé sadě. V boxech se objevili také Pérez, Alonso, Verstappen, Schumacher, Ricciardo, Cunoda a Latifi. O kolo později zamířili k mechanikům také Norris a Stroll.
Za zapomalovacím vozem kroužili piloti v pořadí Leclerc, Sainz, Hamilton, Pérez, Alonso, Norris, Vettel, Magnussen, Verstappen, Schumacher, Latifi, Stroll, Ricciardo a Cunoda. Poslední dva jmenovaní dostali možnost vrátit se do stejného kola jako lídr závodu Leclerc.
Většina pilotů se nacházela na měkké sadě. Výjimkami byli Leclerc (tvrdá) a poté také Vettel, Magnussen a Stroll (střední). Bylo tedy jasné, že Leclerca čeká velmi složitý závěr závodu.
K restartu došlo devět kol před cílem. Sainze tým poprosil, aby se pokusil zdržet Hamiltona a Leclerc mohl odjet. Španěl si však nepřál něco takového udělat. A to bylo znát hned po restartu. Sainz se totiž dostal do čela. Ztratil ale i Hamilton, kterého překonal Pérez.
Sainz si brzy vyjel před Leclercem náskok dvou sekund. Monačan se navíc trápil na tvrdých gumách a nedaleko za ním byli Pérez, Hamilton, Alonso i Norris.
Pérez sedm kol před koncem zaútočil na rovince Hangar na Leclerca. Souboj trval až do závěrečné šikany a v ní oběma vypálil rybník Hamilton, který se dostal na druhou pozici. V dalších zatáčkách ale souboj pokračoval a před Hamiltona se dostali Pérez i Leclerc. Alonso čekal za nimi na příležitost.
Pérez byl ovšem vyšetřován komisaři. Při souboji s Leclercem v závěrečné šikaně totiž opustil trať a získal tak výhodu.
Leclerc držel třetí místo před Hamiltonem. Toho využíval Pérez, aby poodjel. Mexičan byl později vyšetřován i za vytlačení Hamiltona ve třetí zatáčce.
Hamilton se na okamžik dostal po vnějšku před Leclerca v sedmé zatáčce. Monačan ale zvládl zareagovat a vrátil se na třetí pozici. Na rovince Hangar ale Hamilton předjel pilota Ferrari znovu a tentokrát už se od něj zvládl odpoutat. Na Leclerca už naopak tlačil i Alonso.
Verstappen se nadále trápil a dokonce na něj dotíral i Schumacher. Tato dvojice bojovala o sedmou příčku. Sainz už vedl před Pérezem o dvě a půl sekundy.
Sainz už si vedení pohlídal a vyhrál svůj první závod v F1. Druhý skončil Pérez a třetí nakonec domácí Hamilton. Leclerc uhájil čtvrté místo před Alonsem. Schumacher ještě v poslední zatáčce dotíral na Schumachera, nakonec na něj ale nevyzrál a musel se spokojit s osmou příčkou.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:21:20,440 | 52 | 25 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +3,779 | 52 | 18 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +6,225 | 52 | 15+1 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +8,546 | 52 | 12 |
5. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +9,571 | 52 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +11,943 | 52 | 8 |
7. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | +18,777 | 52 | 6 |
8. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | +18,995 | 52 | 4 |
9. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +22,356 | 52 | 2 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +24,590 | 52 | 1 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +26,147 | 52 | 0 |
12. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +32,511 | 52 | 0 |
13. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +32,817 | 52 | 0 |
14. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +40,910 | 52 | 0 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 37 | 0 |
DNF | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | - | 26 | 0 |
DNF | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | - | 20 | 0 |
DNF | George Russell | Mercedes | Mercedes | - | 0 | 0 |
DNF | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | - | 0 | 0 |
DNF | Alexander Albon | Williams | Mercedes | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 181 | - | 25 | - | 34 | 26 | 25 | 15 | 25 | 25 | 6 | ||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 147 | - | 12 | 18 | 24 | 12 | 19 | 25 | 19 | - | 18 | ||||||||||||
3. | Charles Leclerc | 138 | 26 | 19 | 26 | 15 | 18 | - | 12 | - | 10 | 12 | ||||||||||||
4. | Carlos Sainz | 127 | 18 | 15 | - | 5 | 15 | 12 | 18 | - | 19 | 25 | ||||||||||||
5. | George Russell | 111 | 12 | 10 | 15 | 12 | 10 | 15 | 10 | 15 | 12 | - | ||||||||||||
6. | Lewis Hamilton | 93 | 15 | 1 | 12 | - | 8 | 10 | 4 | 12 | 15 | 16 | ||||||||||||
7. | Lando Norris | 58 | - | 6 | 10 | 19 | - | 4 | 9 | 2 | - | 8 | ||||||||||||
8. | Valtteri Bottas | 46 | 8 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 6 | - | ||||||||||||
9. | Esteban Ocon | 39 | 6 | 8 | 6 | - | 4 | 6 | - | 1 | 8 | - | ||||||||||||
10. | Fernando Alonso | 28 | 2 | - | - | - | - | 2 | 6 | 6 | 2 | 10 | ||||||||||||
11. | Pierre Gasly | 16 | - | 4 | 2 | - | - | - | - | 10 | - | - | ||||||||||||
12. | Kevin Magnussen | 16 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 1 | ||||||||||||
13. | Daniel Ricciardo | 15 | - | - | 8 | 3 | - | - | - | 4 | - | - | ||||||||||||
14. | Sebastian Vettel | 15 | - | 4 | - | - | 1 | 8 | - | 2 | ||||||||||||||
15. | Juki Cunoda | 11 | 4 | - | - | 6 | - | 1 | - | - | - | - | ||||||||||||
16. | Čou Kuan-jü | 5 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | ||||||||||||
17. | M. Schumacher | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | |||||||||||||
18. | Alexander Albon | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | ||||||||||||
19. | Lance Stroll | 3 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | 1 | - | ||||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
21. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 328 | - | 37 | 18 | 58 | 38 | 44 | 40 | 44 | 25 | 24 | ||||||||||||
2. | Ferrari | 265 | 44 | 34 | 26 | 20 | 33 | 12 | 30 | - | 29 | 37 | ||||||||||||
3. | Mercedes | 204 | 27 | 11 | 27 | 12 | 18 | 25 | 14 | 27 | 27 | 16 | ||||||||||||
4. | McLaren | 73 | - | 6 | 18 | 22 | - | 4 | 9 | 6 | - | 8 | ||||||||||||
5. | Alpine | 67 | 8 | 8 | 6 | - | 4 | 8 | 6 | 7 | 10 | 10 | ||||||||||||
6. | Alfa Romeo | 51 | 9 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 10 | - | ||||||||||||
7. | AlphaTauri | 27 | 4 | 4 | 2 | 6 | - | 1 | - | 10 | - | - | ||||||||||||
8. | Haas | 20 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 5 | ||||||||||||
9. | Aston Martin | 18 | - | - | - | 5 | 1 | - | 1 | 8 | 1 | 2 | ||||||||||||
10. | Williams | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari