Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Leclerc opět pomohl Verstappenovi na cestě za obhajobou titulu

Leclerc opět pomohl Verstappenovi na cestě za obhajobou titulu

VC Francie - závod

V úvodu Velké ceny Francie směřoval za vítězstvím Leclerc, poté ale havaroval po jezdecké chybě. To nasměrovalo Verstappena za triumfem. Druhý skončil Hamilton. Na stupně vítězů se podíval i druhý pilot Mercedesu Russell. Brit rozhodl o svém bronzu až v závěru, kdy udolal Péreze. Sainz skončil po startu z poslední řady pátý.

I před závodem bylo v Le Castellet horko. Teplota vzduchu dosahovala hodnoty 30 stupňů. Asfalt měl 49 stupňů.

První místo na roštu patřilo po vyhrané kvalifikaci Leclercovi. Druhý byl Verstappen, třetí Pérez, čtvrtý Hamilton, pátý Norris, šestý Russell, sedmý Alonso, osmý Cunoda, devátý Ricciardo, desátý Ocon, jedenáctý Bottas, dvanáctý Vettel, třináctý Albon, čtrnáctý Gasly, patnáctý Stroll, šestnáctý Čou, sedmnáctý Schumacher, osmnáctý Latifi, devatenáctý Sainz a dvacátý Magnussen. Poslední dva jmenovaní vyráželi z chvostu kvůli penalizacím za nasazení nových dílů pohonné jednotky.

Pirelli před závodem označilo jako nejvýhodnější strategii jedné zastávky. Podle ní měli piloti odstartovat na střední směsi pneumatik a poté přezout na tvrdou mezi 18. až 27. kolem. Měkká sada, na jejíž příliš rychlé opotřebení si piloti během tréninků a kvalifikace stěžovali, tak neměla vůbec přijít ke slovu.

Většina pilotů zvolila pro start skutečně střední sadu. Našli se ale také závodníci, kteří obuli tvrdou směs gum. Mezi ně patřili Bottas, Gasly a Sainz. Dalo se tak očekávat, že tato trojice bude svůj úsek před zastávkou v boxech natahovat.

Leclerc si po startu udržel první místo. Verstappen zůstal druhý. Ke změně ale došlo na třetí příčce. Vydařený start totiž zažil Hamilton a odsunul Péreze na čtvrté místo. Za ním kroužil na páté příčce Alonso, kterému se také vstup do závodu povedl. Zbytek bodované desítky tvořili v úvodních metrech Russell, Norris, Ricciardo, Ocon a Vettel.

První kolo se ale neobešlo bez incidentů. V osmé zatáčce totiž došlo ke kolizi mezi Oconem a Cunodou. Japonec šel do hodin a propadl se na poslední 20. příčku. V závodě ale byl schopen pokračovat. Ocon později za tento incident obdržel pětisekundový trest.

Z penalizovaných jezdců se dařilo probíjet polem rychleji Magnussenovi. Ten už byl třináctý, mimo jiné i před kolegou Schumacherem, kterému patřilo 14. místo. Sainz kroužil po dráze jako šestnáctý.

Leclerc už měl ve třetím kole před Verstappenem větší náskok než jedna sekunda. To pro něj byla důležitá zpráva. Verstappen tím totiž ztrácel možnost využívat systému DRS, který mu mohl pomoci přiblížit se k Leclercovi.

Za pár okamžiků ale bylo vše jinak. Verstappen se totiž na Leclerca dotáhl a kroužil za ním v rozestupu menším než jedna sekunda. Stroll předjel kolegu Vettela a dostal se na poslední bodovanou desátou příčku. Ke změně došlo i na pátém místě. Russell zvládl předjet Alonsa.

Lewis Hamilton se dostal na stupně vítězů už v úvodu a poté z nich již nezmizel. Foto: Mercedes


Pokračoval posun Magnussena i Sainze. Dán pokořil Albona a už byl dvanáctý. Sainz povyskočil na 14. místo díky předjetí Schumachera.

K bitvě se neschylovalo pouze na prvním místě, ale také na třetím. Pérez už se dotahoval k Hamiltonovi a bylo jasné, že chce bronzovou příčku zpět.

Verstappen se stále držel těsně za Leclercem. Na rovince Mistral sice využíval systému DRS, na útok to ale zatím nestačilo.

V 11. zatáčce ale přišel z Nizozemcovy strany první pokus. Úřadující šampion se pokoušel po vnějšku Leclerca objet, pilot Ferrari mu ale nedal šanci.

V sedmém kole se Verstappen opět přitáhl na rovince Mistral a znovu naznačil útok. Ani v tomto případě ale nedošlo k výměně pozic.

Zatímco Leclercovi se nedařilo Verstappena setřást, Hamiltonovi se něco podobného povedlo. Svůj náskok před Pérezem totiž navýšil na více než jednu sekundu. O zhruba dvě sekundy za Pérezem jezdil Russell.

Pérez navíc musel být obezřetný. Mexičan totiž dostal už dvě varování za překračování traťových limitů. Další dva takovéto prohřešky by mu přinesly penalizaci.

V devátém kole jsme viděli první zastávku v boxech. Stavěl Magnussen. Pilot Haasu přezul ze střední sady na tvrdou.

Zdánlivě nudně začínal vypadat závod pro Alonsa. Dvojnásobný mistr světa zůstával na šestém místě. Zatímco pátý Russell už mu ujel téměř o čtyři sekundy, Norris byl o tři vteřiny za Alonsem.

Kolo po Magnussenovi zajeli do boxů další dva piloti. Byli jimi Schumacher a Čou. Verstappen pokračoval v neúspěšném nahánění Leclerca.
Fernando Alonso byl ve Francii nejlepším jezdcem ze zbytku světa. Foto: Alpine


Hamilton už ujel Pérezovi o téměř tři sekundy. Pilota Red Bullu navíc začínal dotahovat Russell. Rozestup mezi nimi činil sekundu a půl.

Cunoda se stal dalším pilotem, který zajel do boxů. Sainz se dostal před Vettela a už byl jedenáctý. "Odvádíš dobrou práci," řekl mu inženýr. Španěl ale nesouhlasil. "Necítím to tak, ale dobře," odvětil.

Nedlouho po předjetí Vettela si Sainz poradil také se Strollem a ve 13. kole se tak posunul do bodované desítky. Ke změně došlo i na osmé příčce. Ocon předjel Ricciarda.

Rozestup mezi Leclercem a Verstappenem se začal zvyšovat. Monačan už vedl o více než sekundu.

Verstappenova ztráta na Leclerca se blížila ke dvěma sekundám. U Red Bullu se proto rozhodli vedoucího muže šampionátu povolat do boxů a nazout mu střední sadu. Na trať se vrátil až jako sedmý se ztrátou jedné a půl sekundy na Norrise. Sainz už naháněl devátého Ricciarda. A v 17. kole se mu ho skutečně povedlo předjet.

Ani u Verstappena netrvalo dlouho a přitáhl se k Norrisovi. I on se s ním dokázal vypořádat ještě během 17. kola. Dalším cílem pilota Red Bullu byl po zdolání Norrise Alonso. Na toho ztrácel čtyři sekundy.

V 18. kole přišel zásadní moment. Leclerc se v 11. zatáčce roztočil, vylétl z dráhy a skončil v bariéře. Ze závodu tak odstoupil a do akce byl povolán zapomalovací vůz.

Výjezdu zpomalovacího vozu využila řada závodníků k zastávce v boxech. U Mercedesu dokonce zvládli dvojitou zastávku a povolali ve stejném kole Hamiltona i Russella. Sainz vyjel na trať bezprostředně před Albonem. Bylo více než pravděpodobné, že za tento prohřešek dostane penalizaci. Ferrari se tak závod najednou zkomplikoval.

Za zpomalovacím vozem kroužili jezdci v pořadí Verstappen, Hamilton, Pérez, Russell, Alonso, Norris, Ricciardo, Sainz, Ocon, Stroll, Albon, Gasly, Vettel, Bottas, Latifi, Čou, Magnussen a Schumacher. Všichni už měli na kontě zastávku v boxech. Piloti Haasu dokonce zastavili během zpomalovacího vozu podruhé. Ze závodu odstoupil i Cunoda, který byl v boxech zatlačen do garáže. Nejspíše šlo o následky kolize s Oconem z úvodu.

Ve 21. kole byl závod restartován. Verstappen si pohlídal před Hamiltonem první místo. Hned v první zatáčce šel ale dopředu Sainz. Španěl využil střední směsi pneumatik a dostal se na sedmé místo před Ricciardem. Jelikož celá první šestice jela na tvrdé sadě, dalo se očekávat, že Sainz bude postupovat vpřed i v dalších kolech.
Carlos Sainz předváděl velkou stíhací jízdu. Foto: Ferrari


A to se skutečně dělo. Brzy zdolal i Norrise a na konci 21. kola už byl nalepen na zadním křídle Alonsa. V první zatáčce se Sainz pokusil o útok, nakonec ale usoudil, že by to nemuselo vyjít a stáhnul se. S dalším útokem počkal do osmé zatáčky. Tady už byl úspěšný.

Ve 22. kole znovu vlály žluté vlajky. Schumacher a Čou totiž kolidovali. Němec šel do hodin, zvládl se ale rozjet a pokračovat. Čou musel k mechanikům kvůli výměně předního přítlačného křídla.

Verstappen už vedl před Hamiltonem o dvě a půl sekundy. Zdálo se, že na cestě za dalším vítězstvím ho může zastavit jen technický problém. Pérez byl necelou sekundu za Hamiltonem. Zhruba stejná mezera byla i mezi Pérezem a Russellem. Sainz už byl pátý, dostal ale pětisekundovou penalizaci za to, že byl v boxech nebezpečně vypuštěn před Albona.

Sainz díky měkkým pneumatikách stahoval před sebou jedoucího Russella. Ve 26. kole už ztrácel méně než jednu sekundu. Čou dostal za kolizi se Schumacherem pět sekund.

Zatímco Sainz naháněl Russella, sychlovalo se také k souboji o šesté místo. Norris se totiž byl schopen držet těsně za Alonsem. Gasly se v osmé zatáčce pokusil zaútočit na Albonovu 11. příčku. Pilot AlphaTauri ale nedobrzdil a vycestoval z dráhy. Kvůli této chybě se propadl na 15. příčku.

Sainz se ve 30. kole dostal na čtvrté místo před Russella. Verstappenův náskok před Hamiltonem už činil téměř šest sekund. Hamilton navíc chyboval na výjezdu ze druhé zatáčky, kde dostal přetáčivý smyk a vycestoval ven z dráhy.

Po Russellovi Sainz začal dotahovat i Péreze. Na něj ztrácel už jen sekundu a půl. Ani osmnáct kol před koncem se nezdálo, že by jeho pneumatiky ztrácely na životnosti.

Ve 37. kole už byl Sainz nalepen na Pérezovi a naznačoval útok na rovince Mistral. Bottas měl sice tvrdé pneumatiky, přesto ale na nich nedokázal dojet až do konce a šestnáct kol před cílem si dojel pro novou střední sadu. To mohlo znepokojovat zejména Sainze, který jel na střední sadě. Verstappen si rovněž stěžoval na pneumatiky.

Ve druhé zatáčce došlo ke kolizi mezi Magnussenem a Latifim. Pilot Williamsu šel do hodin. O pár okamžiků později ale pokračoval v závodě. Oba piloti zamířili na konci kola do boxů. Zde pro Magnussena závod skončil. Latifi se byl schopen zapojit zpět do závodu.

Pérez sice nedokázal Sainzovi ujíždět, pilot Ferrari se ale současně pořád nemohl před Mexičana dostat. Sainz dokonce přiznal svému inženýrovi, že nemá na to, aby Péreze zdolal.

Navzdory svým pocitům se Sainz dvanáct kol před koncem pokusil v osmé zatáčce o útok. Ten ale nevyšel. Další pokus přišel v desáté zatáčce, i tady se ale Pérez ubránil. V poslední zatáčce už to ale Sainz zvládl pod Péreze poslat a dostal se před něj. Pérez se sice pokoušel reagovat na cílové rovince, zpátky už se ale nevrátil.

V osmé zatáčce navíc na Péreze zaútočil i Russell. Pilot Mercedesu poslal Péreze ven z trati, který díky tomu udržel čtvrtou příčku. Sainz mezitím přeci jen zajel do boxů.
George Russell Sergia Péreze dlouho naháněl, nakonec se mu ale podařilo Mexičana zdolat. Foto: Mercedes


Russell nebyl spokojen s Pérezovým počínáním a dožadoval se toho, aby mu Pérez pozici přepustil. To se ale zatím nedělo. Saint se po návratu na trať vrátil až na devátou příčku.

Souboj mezi Pérezem a Russellem nekončil ani devět kol před koncem. Sainz mezitím těžil z nové střední sady pneumatik a dostal se na osmé místo před Ocona. O pár okamžiků později si navíc smlsnul i na Ricciardovi.

Sainz byl nejrychlejším pilotem na trati. Výrazně stahoval i Norrise. Zdálo se, že v jeho silách je vrátit se i na pátou pozici před Alonsa. Russell byl pořád blízko k Pérezovi, Mexičan ale stále držel třetí pozici. Sportovní komisaři mezitím vyhodnotili incident Péreze a Russella v osmé zatáčce jako závodní.

Sainz se dostal na šesté místo před Norrise. Dopředu šel i Ocon, který sebral osmé místo Ricciardovi. Latifi se mezitím stal dalším odstoupivším.

Šetst kol před koncem se Sainz dostal i před Alonsa. Ve zbytku závodu si před svým krajanem musel vybudovat alespoň pětisekundový náskok, aby se před ním udržel i po započtění penalizace. Zajížděl však jedno nejrychlejší kolo za druhým a zdálo se, že něco takového pro něj nebude problém. Na Péreze s Russellem už ztrácel přes dvacet sekund.

Russell stále kroužil za Pérezem. Čtyři kola před koncem odstavil svůj vůz Čou. Na pomezí prvního a druhého sektoru tak vlály žluté vlajky. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. U Red Bullu byli připraveni mechanici a Verstappen uvedl, že by rád dostal nové gumy. Ještě předtím ale fáze virtuálního zpomalovacího vozu skončila.

Návrat do závdoního režimu výborně načasoval Russell. Ihned poté, co zavlály zelené vlajky, zaskočil Péreze a dostal se na třetí příčku.

Pérez se v dalších kolech zvládl držet Russella. Mexičan si stěžoval, že v šesté zatáčce vycestoval ven z dráhy.

To už si ale Verstappen dojel pro vítězství, které znamenalo, že díky Leclercově odstoupení opět výrazně navýšil své vedení v šampionátu. Druhý dojel Hamilton. Russell nakonec uhájil třetí příčku. To znamená, že oba jezdci Mercedesu vystoupali na stupně vítězů poprvé od Velké ceny Saúdské Arábie 2021.

V závěru ještě probíhal těsný souboj o desáté místo. Vettel dotíral na svého kolegu Strolla. Nakonec ale Kanaďan poslední bodovanou příčku uhájil.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:30:02,112 53 25
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +10,587 53 18
3. George Russell Mercedes Mercedes +16,495 53 15
4. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +17,310 53 12
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +28,872 53 10+1
6. Fernando Alonso Alpine Renault +42,879 53 8
7. Lando Norris McLaren Mercedes +52,026 53 6
8. Esteban Ocon Alpine Renault +56,959 53 4
9. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +60,372 53 2
10. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +62,549 53 1
11. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes +64,494 53 0
12. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull +65,448 53 0
13. Alexander Albon Williams Mercedes +68,565 53 0
14. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +76,666 53 0
15. Mick Schumacher Haas Ferrari +80,394 53 0
16. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari - 47 0
17. Nicholas Latifi Williams Mercedes - 40 0
18. Kevin Magnussen Haas Ferrari - 37 0
19. Charles Leclerc Ferrari Ferrari - 17 0
20. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull - 17 0

 

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022

p. Jezdec
1. Max Verstappen 233 - 25 - 34 26 25 15 25 25 6 27 25                    
2. Charles Leclerc 170 26 19 26 15 18 - 12 - 10 12 32 -                    
3. Sergio Pérez 163 - 12 18 24 12 19 25 19 - 18 4 12                    
4. Carlos Sainz 144 18 15 - 5 15 12 18 - 19 25 6 11                    
5. George Russell 143 12 10 15 12 10 15 10 15 12 - 17 15                    
6. Lewis Hamilton 127 15 1 12 - 8 10 4 12 15 16 16 18                    
7. Lando Norris 70 - 6 10 19 - 4 9 2 - 8 6 6                    
8. Esteban Ocon 56 6 8 6 - 4 6 - 1 8 - 13 4                    
9. Valtteri Bottas 46 8 - 4 12 6 8 2 - 6 - - -                    
10. Fernando Alonso 37 2 - - - - 2 6 6 2 10 1 8                    
11. Kevin Magnussen 22 10 2 - 3 - - - - - 1 6 -                    
12. Daniel Ricciardo 19 - - 8 3 - - - 4 - - 2 2                    
13. Pierre Gasly 16 - 4 2 - - - - 10 - - - -                    
14. Sebastian Vettel 15     - 4 - - 1 8 - 2 - -                    
15. M. Schumacher 12 -   - - - - - - - 4 8 -                    
16. Juki Cunoda 11 4 - - 6 - 1 - - - - - -                    
17. Čou Kuan-jü 5 1 - - - - - - - 4 - - -                    
18. Lance Stroll 4 - - - 1 1 - - - 1 - - 1                    
19. Alexander Albon 3 - - 1 - 2 - - - - - - -                    
20. Nicholas Latifi - - - - - - - - - - - - -                    
21. Nico Hülkenberg - - -                                        

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022

p. Jezdec
1. Red Bull 396 - 37 18 58 38 44 40 44 25 24 31 37                    
2. Ferrari 314 44 34 26 20 33 12 30 - 29 37 38 11                    
3. Mercedes 270 27 11 27 12 18 25 14 27 27 16 33 33                    
4. Alpine 93 8 8 6 - 4 8 6 7 10 10 14 12                    
5. McLaren 89 - 6 18 22 - 4 9 6 - 8 8 8                    
6. Alfa Romeo 51 9 - 4 12 6 8 2 - 10 - - -                    
7. Haas 34 10 2 - 3 - - - - - 5 14 -                    
8. AlphaTauri 27 4 4 2 6 - 1 - 10 - - - -                    
9. Aston Martin 19 - - - 5 1 - 1 8 1 2 - 1                    
10. Williams 3 - - 1 - 2 - - - - - - -                    

 Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull