Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappen jde před kvalifikací do čela

Verstappen jde před kvalifikací do čela

VC Francie - 3. trénink

V posledním volném tréninku na Velkou cenu Francie bylo Ferrari sesazeno z čela Red Bullem. Nejrychlejší byl Verstappen před Sainzem a Leclercem, kterému dělá problém velké opotřebení měkkých pneumatik. Pérez se opět trápil a skončil až pátý.

Ve 13:00 hodin místního času se jezdci vydali do posledního volného tréninku před kvalifikací. I v sobotu bylo ve Francii horko. Vzduch měl 28 stupňů, asfalt 51. I přesto ale existovala desetiprocentní šance, že během tréninku přijde déšť.

Jak už bývá ve třetích volných trénincích zvykem, v úvodu se na trať nikdo moc nehrnul. Po prvních šesti minutách měli na kontě odjetá kola pouze Pérez, Magnussen, Stroll, Vettel, Russell, Verstappen, Ocon a Hamilton. Měřené kolo přitom do té doby zajeli pouze Pérez s Magnussenem. Mexičan zaznamenal na střední sadě čas v hodnotě 11:33,628. Magnussenovo maximum na měkké sadě mělo hodnotu 1:34,768.

Kevin Magnussen odstartuje stejně jako Carlos Sainz z chvostu startovního pole. Foto: Haas


Pérez ale nezůstal v čele dlouho. Brzy se totiž s časem 1:32,837 dostal na první místo výsledkové listiny Verstappen. Svého kolegu tak překonal o 791 tisícin sekundy. Také Nizozemec kroužil po dráze na střední sadě. Svůj první čas mezitím zajel také Ocon. Pilot Alpine byl rovněž na střední směsi pneumatik a posunul se na třetí příčku před Verstappena.

Vozy Red Bullu se sice nacházely na prvních dvou příčkách, tomu ale zatím nebylo možné přikládat velký význam. Piloti Ferrari Sainz a Leclerc totiž stále zůstávali v garáži. Právě italská stáj během pátečních jízd dominovala a Verstappen ve druhém tréninku ztratil na vítězného Sainze dokonce půl sekundy. V závodních simulacích měla ovšem rakouská ekipa navrch.

Pérezovi se podařilo zrychlit na 1:33,305. Svou ztrátu na Verstappena tak stáhnul na 497 tisícin sekundy. Měřené kolo už mělo na kontě sedm pilotů. Třetí stále zůstával Ocon. Čtvrtý byl Hamilton, pátý Alonso, šestý Magnussen a sedmý Ricciardo. Většina zajela své nejlepší kolo na střední směsi pneumatik. Hamilton a Magnussen zajeli svá kola na měkké směsi.

Magnussen byl široký v zatáčce Le Beausset. Hamilton ztrácel na prvního Verstappena 1,7 desetin sekundy a to mu radost nedělalo: "Ježíši," komentoval svou ztrátu do vysílačky.

Po zhruba 15 minutách už vyjeli na dráhu i piloti Ferrari. Zatímco Leclerc nazul nejtvrdší sadu pneumatik, Sainz vyjel na měkké. Za piloty Red Bullu se mezitím měnilo pořadí. Na třetí pozici se posunul Bottas, který z měkké sady pneumatik vydoloval čas v hodnotě 1:33,999.

Do podoby výsledkové listiny ovšem brzy promluvili piloti Ferrari. Sainz se s časem 1:33,217 posunul na druhou pozici. Leclercovi zatím patřilo na tvrdé sadě osmé místo. Navíc se roztočil a vycestoval ven z trati.

Krátce před skončením první poloviny závěrečného tréninku přišla další zpráva ze Sainzova tábora, která ale pro Španěla nebyla příliš pozitivní. Nasadil totiž další nové části pohonné jednotky. To znamenalo, že v neděli neztratí pouze deset míst, ale bude odsunut rovnou na chvost.

Sainz se pokoušel o zajetí dalšího rychlého času a o pokoření Verstappena. Při svém snažení ale vycestoval ven z trati a na dobré kolo tak mohl zapomenout.

Po polovině tréninku už měli na svém kontě zajetý čas všichni piloti. Vedl stále Verstappen o 409 tisícin sekundy před Sainzem. Třetí zůstával Pérez. Zatímco Sainz zatím jezdil pouze na měkké sadě, piloti Red Bullu se věnovali jízdám na střední směsi. Leclerc byl až jedenáctý. Jelikož ale měl na svém voze tvrdou směs pneumatik, nebylo to příliš velké překvapení.

Cunoda zažil problematický moment. V šesté zatáčce se musel na poslední chvíli vyhýbat Latifimu. "Je to nebezpečné," stěžoval si Japonec na velký provoz.

Dvacet dva minut před koncem tréninku o sobě dal vědět Hamilton. Sedminásobný mistr světa se totiž dokázal s časem 1:33,255 posunout na třetí příčku. Jezdil ale na měkkých pneumatikách, zatímco čtvrtý Pérez pokračoval na střední sadě.

Ještě před koncem třetího tréninku přišla zpráva, že nové komponenty pohonné jednotky nasadí tento víkend také Magnussen. Pro pilota Haasu to znamenalo, že v neděli doplní Sainze na chvostu startovního roštu.

Pro poslední třetinu závěrečného tréninku nazul Leclerc konečně měkkou směs pneumatik. A to se brzy projevilo. Monačan se totiž s časem 1:32,909 posunul na druhou pozici. Na vedoucího Verstappena mu ale stále chybělo 101 tisícin sekundy.

Čou na výjezdu z deváté zatáčky přejel přes obrubník a měl starost o svůj monopost. "Je všechno v pořádku?", ptal se svého inženýra.

Piloti Red Bullu strávili nějaký čas v boxech, kde se pracovalo na jejich vozech. Na závěrečných deset minut ale vyjeli Verstappen s Pérezem zpět do akce. Tentokrát už oba nazuli měkké pneumatiky a dalo se tak očekávat zrychlení.

Ještě předtím, než piloti Red Bullu zajeli svá první kola na měkké směsi, se dostal do čela Sainz. Španělův výkon měl hodnotu 1:32,626. Verstappena tak zdolal o 182 tisícin sekundy.

Bottas vycestoval ven z dráhy. Sainz nezůstal na první pozici dlouho. S časem 1:32,272 se vrátil na první příčku. Leclerc si stěžoval na velké opotřebení měkkých pneumatik. "Hned ve druhém kole jsou hotové," uvedl.

Verstappen už zůstal první do konce tréninku a vyhrál. Druhou pozici obsadil Sainz a třetí Leclerc. Opět nepřesvědčil Pérez. Mexičan zajel pouze pátý čas a podlehl i Hamiltonovi.
Sergio Pérez se zatím v Le Castellet hledá. Foto: Red Bull

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:32,272   22
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:32,626 + 0.354 13
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:32,909 + 0.637 19
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:33,255 + 0.983 21
5. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:33,293 + 1.021 24
6. George Russell Mercedes Mercedes 1:33,376 + 1.104 17
7. Fernando Alonso Alpine Renault 1:33,505 + 1.233 17
8. Alexander Albon Williams Mercedes 1:33,558 + 1.286 18
9. Lando Norris McLaren Mercedes 1:33,669 + 1.397 15
10. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:33,751 + 1.479 18
11. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:33,788 + 1.516 16
12. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:33,841 + 1.569 15
13. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:33,869 + 1.597 17
14. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:33,872 + 1.600 19
15. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:33,911 + 1.639 18
16. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:34,031 + 1.759 22
17. Esteban Ocon Alpine Renault 1:34,122 + 1.850 17
18. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:34,177 + 1.905 19
19. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:34,222 + 1.950 11
20. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:34,536 + 2.264 11


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto. Red Bull