Maloney po týdnu opět triumfuje, Martins se vrací do čela šampionátu
FIA F3 v Zandvoortu - hlavní závod
Hlavní závod vyhrál po bitvě s Martinsem Maloney. Francouz se sice musel spokojit se druhým místem, i přesto se ale může radovat z návratu do čela průběžného pořadí. Naděje na titul stále žije i u Staňka, který se v šampionátu posunul na třetí příčku.
Do hlavního závodu už se startovalo podle výsledků kvalifikace. Pole position tak náleželo Maloneymu. Následovali Martins, Crawford, Staněk, Colapinto, Hadjar, Montoya, Edgar, Collet, O´Sullivan, Saucy, Correa, Maini, Bearman, Benavides, Smoljar, Martí, Frederick, Villagómez, Leclerc, Pizzi, Alatalo, Ušijima, Trulli, Cohen, Vidales, Schumacher, Malvestiti, Azman a Tóth.
Závod odstartoval již v 8:45 hodin. Vzduch měl tedy teplotu 18,5 stupňů. Teplota asfaltu byla 20,6 stupňů.
Maloney se po startu snažil pokrýt Martinse. Francouz, který se nacházel na vnitřní straně, šel ale později na brzdy a v první zatáčce se ujal se vedení. Maloney vyjel na trávu, stříbrnou příčku ale před Crawfordem uhájil. Staňka překonal Colapinto. Český jezdec tak kroužil po dráze jako pátý. Na bodovaných příčkách se nacházeli i Hadjar, Edgar, sobotní vítěz Collet, Montoya a O´Sullivan.
Vstup do závodu nevycházel jednomu z aspirantů na titul Bearmanovi. Britský junior Ferrari se propadl až na 17. pozici. Navíc se musel bránit svému týmovému kolegovi a dalšímu kandidátovi na mistrovský titul Leclercovi.
Pro Martinse se vyvíjela situace slibně nejen z pohledu závodu, ale i z pohledu průběžného pořadí. Pilot ART Grand Prix totiž před startem ztrácel tři body na celkového lídra Hadjara. Ten byl ale až šestý. Pokud by toto pořadí vydrželo až do cíle, znamenalo by to, že se Martins posune do čela šampionátu.
Ve čtvrtém kole vyjel na dráhu zpomalovací vůz. Mohl ta to incident mezi Benavidesem a Alatalem. Pilot Carlinu sestřelil Alatala zezadu v nájezdu do druhé zatáčky. Oba jezdci skončili ve zdi a závod pro ně skončil.
Během neutralizace kroužili jezdci za zpomalovacím vozem v pořadí Martins, Maloney, Crawford, Colapinto, Staněk, Hadjar, Edgar, Collet, Montoya, O´Sullivan, Saucy, Correa, Smoljar, Maini, Martí, Bearman, Leclerc, Frederick, Vidales, Schumacher, Villagómez, Pizzi, Trulli, Ušijima, Cohen, Malvestiti, Azman a Tóth.
V osmém kole se opět začalo závodit. Martins si po restartu pohlídal první příčku. Na Maloneyho ale zaútočil Crawford. Američan to zkusil po vnějšku, byl ale příliš optimistický. Nedobrzdil, vycestoval do štěrku a spadl až na deváté místo. Z jeho propadu mohli mít radost i čeští fanoušci, neboť Staněk se dostal na čtvrtou pozici. Třetí byl Colapinto.
Crawford se snažil získat ztracené pozice zpět a tlačil na Edgara. Brit si ho nejenže pohlídal, ale rovněž ho vyvezl na trávu. Deváté místo ale Američan udržel.
Restart závodu nevyšel ani Leclercovi. Monačana poslal dvěma koly na trávu Frederick a následoval propad na devatenáctou příčku. Brzy si pilot Premy sice poradil s Vidalesem a dostal se na 18. pozici, nic to ale neměnilo na tom, že byl daleko od bodů.
Martins vedl, Maloney byl ale stále těsně za ním. V celém startovním poli byly rozestupy velmi nízké.
Ve 12. kole se Maloney pokusil zaútočit v první zatáčce na Martinse. Francouz sice zaujmul defenzivní stopu a zprvu Maloneyho uhájil, poté byl ale širší a toho Barbadosan využil k návratu na absolutní špici. Crawford se dostal na osmé místo před Edgara.
Martins si nemohl po ztrátě prvního místa oddechnout. Nedaleko za ním totiž jezdili i Colapinto se Staňkem. Crawford pokračoval v získávání ztracených pozic. V úvodu 14. kola si poradil s Montoyou.
Maloney brzy vedl před Martinsem už o více než sekundu. Colapinto už byl naopak nalepen na zadním křídle francouzského závodníka. I třetí místo by ale Martinsovi stačilo k posunu do čela průběžného pořadí, pokud by Hadjar dojel pátý.
Devět kol před koncem skončil závod pro Vidalese. Španěl odstavil své auto ve štěrku poblíž druhé zatáčky. Situace si vyžádala výjezd virtuálního zpomalovacího vozu. Brzy byl ale povolán reálný zpomalovací vůz. Na trati totiž ležely úlomky. Šlo o kus z předního nosu Saucyho. Švýcar během virtuálního zpomalovavího vozu trefil O´Sullivana.
Závod byl restartován na posledních šest kol. Maloney zůstal první, Martins druhý a Colapinto třetí. O pozici se naopak musel obavát Hadjar, na kterého tlačil Collet. Lídr šampionátu ale Brazilce na páté místo nepustil. Edgar po restartu probrzdil a měl co dělat, aby nesestřelil vozy před sebou.
Ani závěrečná fáze závodu se bez výjezdu zpomalovacího vozu neobešla. Villagómez se totiž pokoušel objet v první zatáčce po vnějšku Correu. Došlo ale ke kontaktu, který poslal Mexičana do kačírku.
Ještě před třetím výjezdem zpomalovacího vozu se dostal na poslední bodované desáté místo Bearman. Brit agresivním manévrem zdolal svého krajana O´Sullivana a bylo tak otázkou, zdali nedostane penalizaci. O´Sullivan spadl i za Smoljara a rázem byl dvanáctý.
Během pobytu zpomalovacího vozu na trati zajel k mechanikům s poškozeným zavěšením Saucy. Švýcar ze závodu odstoupil.
Stále pochopitelně vedl Maloney. Následovali Martins, Colapinto, Staněk, Hadjar, Collet, Crawford, Montoya, Edgar, Bearman, Smoljar, O´Sullivan, Maini, Martí, Leclerc, Frederick, Schumacher, Cohen, Correa, Trulli, Pizzi, Ušijima, Malvestiti, Azman a Tóth.
Závod se ještě stihl restartovat. Došlo k tomu dvě kola před koncem. Martins naznačil do první zatáčky útok na Maloneyho, ke změně pozic ale nedošlo. Za nimi číhali na příležitost Colapinto a Staněk.
Collet v nájezdu do první zatáčky posledního kola probrzdil a spadl na sedmou příčku za Crawforda. Osmý Montoya čelil útokům Edgara. Brit ale zatím na pilota Camposu nevyzrál.
Tou dobou už ale Maloney projížděl cílem a po vítězství při hlavním závodě ve Spa se mohl radovat z dalšího triumfu. Druhý Martins sice nezvítězil, díky páté příčce Hadjara ale půjde do posledního podniku sezony v Monze jako vedoucí muž průběžného pořadí. Šance na titul stále žije mimo jiné i u Staňka, který se posouvá na celkové třetí místo.
Aktualizace: Po závodě se ještě trestalo. Nejvíce to odskákal Bearman. Provinil se tím, že při druhém restartu nechal svého nejbližšího soupeře ujet na více než deset délek vozu. Dostal tak penalizaci průjezdu boxy převedenou v časový trest dvaceti sekund a z desáté pozice spadl na dvacátou pátou. O´Sullivan byl potrestán za incident s Bearmanem. Podle komisařů svého krajana zavřel. Následoval desetisekundový trest a pád z 12. příčky na 23. Correa obdržel deset sekund za kolizi s Villagómezem a z 18. pozice se kvůli tomu propadl na 24. místo. Benavides ztratí za kolizi s Alatalem tři místa na startu příštího závodu.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Zane Maloney | Trident | Mecachrome | 44:04.515 | 26 | 25+1 |
2. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 44:05.606 | 26 | 18 |
3. | Franco Colapinto | Van Amersfoort | Mecachrome | 44:05.932 | 26 | 15 |
4. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | 44:06.703 | 26 | 12 |
5. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 44:07.265 | 26 | 10 |
6. | Jak Crawford | Prema | Mecachrome | 44:07.493 | 26 | 8 |
7. | Caio Collet | MP Motorsport | Mecachrome | 44:08.893 | 26 | 6 |
8. | Sebastián Montoya | Campos | Mecachrome | 44:09.790 | 26 | 4 |
9. | Jonny Edgar | Trident | Mecachrome | 44:10.083 | 26 | 2 |
10. | Alexander Smoljar | MP Motorsport | Mecachrome | 44:13.883 | 26 | 1 |
11. | Kush Maini | MP Motorsport | Mecachrome | 44:15.337 | 26 | 0 |
12. | Arthur Leclerc | Prema | Mecachrome | 44:15.737 | 26 | 0 |
13. | Kaylen Frederick | Hitech | Mecachrome | 44:16.733 | 26 | 0 |
14. | Josep Maria Martí | Campos | Mecachrome | 44:17.445 | 26 | 0 |
15. | David Schumacher | Charouz Racing System | Mecachrome | 44:18.139 | 26 | 0 |
16. | Ido Cohen | Jenzer | Mecachrome | 44:19.312 | 26 | 0 |
17. | Enzo Trulli | Carlin | Mecachrome | 44:19.971 | 26 | 0 |
18. | Francesco Pizzi | Charouz Racing System | Mecachrome | 44:20.122 | 26 | 0 |
19. | Reece Ušijima | Van Amersfoort | Mecachrome | 44:20.590 | 26 | 0 |
20. | Federico Malvestiti | Jenzer | Mecachrome | 44:20.971 | 26 | 0 |
21. | Nazim Azman | Hitech | Mecachrome | 44:21.528 | 26 | 0 |
22. | László Tóth | Charouz Racing System | Mecachrome | 44:22.044 | 26 | 0 |
23. | Zak O´Sullivan | Carlin | Mecachrome | 44:14.643 | 26 | 0 |
24. | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | Mecachrome | 44:18.814 | 26 | 0 |
25. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | 44:13.010 | 26 | 0 |
DNF | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | DNF | 26 | 0 |
DNF | Rafael Villagómez | Van Amersfoort | Mecachrome | DNF | 26 | 0 |
DNF | David Vidales | Campos | Mecachrome | DNF | 26 | 0 |
DNF | Brad Benavides | Carlin | Mecachrome | DNF | 26 | 0 |
DNF | William Alatalo | Jenzer | Mecachrome | DNF | 26 | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Trident