Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappen vyzrál i na zrádné počasí

Verstappen vyzrál i na zrádné počasí

VC Nizozemska – závod

Sucho, mokro, sucho a nakonec zase mokro. Povětrnostní podmínky letošní Velkou cenu Nizozemska pořádně zdramatizovaly. I přes neobvyklý průběh závodu jsme ale byli svědky obvyklého vítěze – Verstappena. Druhý skončil Alonso a třetí nakonec Gasly. Jezdci stáje Alpine pomohla pětisekundová penalizace pro Péreze.

Do Velké ceny Nizozemska vstupoval v nejlepší pozici Verstappen. Byl to totiž právě domácí závodník, kdo si v sobotní kvalifikaci vyjel pole position. Za ním stáli Norris, Russell, Albon, Alonso, Sainz, Pérez, Piastri, Leclerc, Sargeant, Stroll, Gasly, Hamilton, Hülkenberg, Čou, Ocon, Cunoda, Bottas a Lawson. Magnussen jako jediný začínal z boxů. Dán totiž měnil před závodem řadu komponent na svém monopostu.

Penalizován byl po kvalifikaci i Cunoda. Japonec sice zajel v boji o startovní pozice 14. čas, poté ale přišel o tři místa za zdržení Hamiltona. Z tohoto důvodu mu tak na roštu patřilo 17. místo.

Velkým otazníkem bylo počasí. Sobotu totiž poznamenal déšť. Před závodem ovšem bylo sucho. Nad okruhem se ale stahovala mračna a pravděpodobnost příchodu deště činila 70 %.

Výrobce pneumatik Pirelli před závodem počítal s různými strategiemi. Ve hře byla jak jízda na dvě zastávky, tak jenom na jednu.

Velká většina pilotů zvolila pro start nejměkčí sadu pneumatik. Jedinou výjimku představoval Hamilton. Pilot Mercedesu obul žlutě značenou střední směs. Dalo se tak očekávat, že Britův úvodní úsek před zastávkou bude delší než u většiny soupeřů.

Alonso dostal ještě před začátkem zaváděcího kola informaci, že by měl do pěti minut přijít lehký déšť. Pár kapek už ale padalo během zaváděcího kola. Nešlo však o nic zásadního.

Verstappen si po startu pohlídal první místo. Norris zůstával druhý. V boji o třetí příčku to ale bylo zajímavější. Russell nejprve musel odolávat Albonovi. Thajce sice za svými zády držel, v klopené třetí zatáčce ale oběma vypálil rybník Alonso. Pilot Aston Martinu se ujal na třetí příčku.

Mezitím už ale vstupoval do hry déšť. Zejména v závěru prvního kola už opravdu hodně pršelo. Zatímco většina zůstávala na suchých gumách, někteří se rozhodli přezouvat. K mechanikům zajeli Pérez, Čou, Gasly, Leclerc, Cunoda, Magnussen a Lawson. U Ferrari se ovšem zastávka neobešla bez potíží. Mechanici totiž neměli pro Leclerca přechodné pneumatiky.

V náročných podmínkách si liboval Alonso. Na trati to sice klouzalo, pilot Aston Martinu ale přesto předjel Norrise a navíc dotahoval Verstappena.

Sergio Pérez měl sice v úvodu nejlepší odhad, nakonec mu ale nebyl nic platný. Foto: Red Bull




Na konci druhého kola se i Verstappen s Alonsem rozhodli zajet pro přechodné gumy. To samé učinil i Sainz.

Přechodné pneumatiky byly v úvodu jednoznačně rychlejší. Brzy však mělo přestat pršet a proto někteří váhali, zdali přezouvat.

V úvodu čtvrtého kola na tom byl nejlépe Pérez. Mexičan se totiž díky dřívější zastávce posunul nejen před Verstappena s Alonsem, ale brzy se ujal i skutečného vedení. Jezdci na přechodných pneumatikách zajížděli až o 20 vteřin rychlejší časy než piloti na suchých gumách. Stále více pilotů přezouvalo na přechodné gumy.

Pérezův náskok v čele činil v šestém kole už 12 sekund. Na senzačním druhém místě kroužil Čou. Gasly sice držel třetí příčku, brzy ho z ní ale sesadil Verstappen. Za Gaslym se nacházeli Leclerc, Alonso, Sainz, Cunoda, Magnussen a Ocon. Nováček Lawson už byl jedenáctý.

Na suchých gumách zůstávali v šestém kole už jenom čtrnáctý Albon, patnáctý Piastri, sedmnáctý Bottas, osmnáctý Hülkenberg a dvacátý Sargeant. Tato pětice doufala, že trať brzy opět oschne a výhoda tak přejde na jejich stranu. Déšť skutečně polevoval, zatím se ale nezdálo, že by piloti na přechodných pneumatikách ztráceli.

Pérez se sice v úvodu rozhodl lépe než Verstappen, Nizozemec byl ale jasně nejrychlejším jezdcem na dráze. Krátce po předjetí Gaslyho zdolal i Čoua. Péreze navíc brzy stáhl již jen na sedm vteřin. Alonso sebral páté místo Leclercovi. Monačan jel s poškozeným předním křídlem, které si poničil při incidentu s Piastrim v prvním kole.

Lawson obdržel desetisekundový trest. Novézlanďan byl potrestán za to, že zdržoval soupeře. Pérez již nadělil poslednímu Sargeantovi jedno kolo. Verstappen jezdil o čtyři sekundy na kolo rychleji než Pérez. Souboj o první místo se zdál být jen otázkou času.

Bojovalo se o třetí pozici. Gasly se totiž dotáhl na Čoua a už mu dýchal na záda. Přibližoval se i pátý Alonso. Sainz zdolal týmového kolegu Leclerca a posunul se na šestou příčku.

Trať osychala stále více a piloti na suchých gumách začínali být rychlejší. Zatímco Piastri zajel nejrychlejší kolo, Magnussen, Hamilton a Stroll zajížděli do boxů pro suché gumy. Postupně se přidávali i další jezdci. Mezi nimi byli i Čou s Alonsem. Vedoucí trio Pérez, Verstappen a Gasly zůstávalo naopak na dráze.

Na konci 11. kola zastavil i Verstappen. Pérez ovšem zatím zůstával na dráze. K mechanikům mířil také Gasly.

Čou Kuan-jü jezdil v úvodu na senzační druhé příčce. Foto: Alfa Romeo



Pérez zajel k mechanikům o kolo později než jeho kolega. Mexičan se podle očekávání propadl na druhé místo za Péreze. Na třetí příčku se posunul Alonso. Čtvrtý byl Gasly, pátý Sainz, šestý Čou, sedmý Magnussen, osmý Piastri, devátý Cunoda, desátý Ocon, jedenáctý Albon, dvanáctý Norris, třináctý Leclerc, čtrnáctý Bottas, patnáctý Hülkenberg, šestnáctý Hamilton, sedmnáctý Lawson, osmnáctý Russell, devatenáctý Stroll a dvacátý Sargeant.

Ve 14. kole už jezdili všichni na suchých pneumatikách. Zajímavý krok učinili u Alfy Romeo. Zatímco téměř celé startovní pole totiž jelo na měkké sadě pneumatik, Čou obul střední sadu.

Na dráze probíhaly dva intenzivní souboje. Pátý Sainz naháněl Gaslyho a desátý Ocon Cunodu. Ocon se nakonec dostal dopředu. Cunodu navíc zanedlouho pokořil i Albon. Gasly zatím Sainzovi odolával.

Piastri zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým. Přesto ale v 16. kole zajel pro novou sadu měkkých pneumatik. Mezitím havaroval Sargeant a byly vyvěšeny žluté vlajky. Vzápětí se na dráhu vydal zpomalovací vůz.

K mechanikům zamířili pro novou sadu také Russell se Strollem. Zatímco pilot Mercedesu obul tvrdou směs, Kanaďan střední. Oba se propadli na poslední dvě pozice. Čtvrtému Gaslymu se opět o něco více rozplynuly pódiové naděje. Pilot stáje Alpine totiž dostal pětisekundový trest za překročení rychlosti v boxové uličce.

Startovní pole kroužilo za zpomalovacím vozem v pořadí Verstappen, Pérez, Alonso, Gasly, Sainz, Čou, Magnussen, Albon, Ocon, Cunoda, Norris, Leclerc, Hamilton, Piastri, Bottas, Hülkenberg, Russell, Lawson a Stroll. Pérez dostal informaci, že se během 35 minut očekává příchod dalšího deště. Dramatickým okamžikům tak dost možná ještě nebyl konec.

Ve 22. kole byl závod restartován. Verstappen si situaci pohlídal a zůstal první. Naopak Alonso hned v první zatáčce naznačoval útok na Péreze. Gasly se musel bránit pátému Sainzovi.

Ke změně došlo na sedmém místě. Před Magnussena se totiž dostal Albon. Čou se držel šestý, přestože jel na střední směsi pneumatik a za sebou měl hladovou smečku závodníků na měkké sadě.

Alonso byl nadále při chuti. Verstappen sice začínal Pérezovi na špici unikat, pilot Aston Martinu se ale držel za Mexičanem v rozestupu okolo jedné sekundy. Ocon se stal dalším jezdcem, který předjel Magnussena a posunul se na sedmé místo.

Magnussen se propadal a navíc měl zaděláno na problém. Sportovní komisaři ho totiž začali vyšetřovat za to, že při souboji s Albonem měnil směr v brzdné zóně. Nakonec ale pilot Haasu vyvázl jen s napomenutím. Albon se mezitím dostal na šesté místo před Čoua.

Alexander Albon navázal na slibnou kvalifikační rychlost. Foto: Williams



Netrvalo dlouho a Magnussen se propadl zpět mimo bodovanou desítku. Předjeli ho Cunoda a Norris. Ocon sebral sedmé místo Čouovi, zatímco Alonso nadále dotíral na Péreze. Rozestup mezi touto dvojicí se neustále držel okolo jedné vteřiny.

Ačkoli se původně zdálo, že by Alonso mohl dát Pérezovi zabrat, v dalších kolech se Mexičanův náskok zvedl. Rozestup mezi Pérezem a Alonsem narostl na čtyři sekundy. Na čele kraloval Verstappen s náskokem šesti sekund na svého týmového kolegu. Čou se postupně začal propadat, až byl odsunut z nejlepší desítky. Nakonec Číňan zajel do boxů pro novou sadu měkkých pneumatik.

Ve 40. kole vedl Verstappen před Pérezem a Alonsem. Součástí bodované desítky byli také Gasly, Sainz, Albon, Ocon, Cunoda, Norris a Hamilton. Trápili se mimo jiné Russell s Leclercem, kterým patřilo 13., respektive 15. místo. Monačana dokonce předjel Bottas. Zanedlouho navíc musel bojovat i s nováčkem Lawsonem.

Ve 42. kole se Leclerc rozhodl své trápení předčasně ukončit. Monačan zajel do boxů a tam odstoupil.  Současně se rozjíždělo další kolo zastávek v boxech. Pro novou měkkou směs si dojeli například Sainz s Norrisem.

Návštěvy u mechaniků pokračovaly a ve 46. kole jel přezouvat i Pérez. Mexičan dostal novou sadu měkkých pneumatik a na trať se vrátil jako čtvrtý. Překonal ho nejen Alonso, ale také Gasly. Francouz ovšem stavěl hned kolo po Pérezovi. Při své zastávce nabral ztrátu mimo jiné i proto, že si odpykával penalizaci pěti sekund za překročení rychlosti v boxové uličce z úvodu.

Na konci 48. kola zamířil k mechanikům i Alonso a ve 49. i Verstappen. U pilota stáje Aston Martin se ale zastávka neobešla bez problémů. Mechanici měli problém s nasazením levého předního kola, což stálo Španěla čas. Kvůli tomu se vrátil na dráhu až jako pátý za Sainze a Cunodu. Zatímco Japonce brzy předjel, na svého krajana ztrácel 2,5 sekundy. Jeho stupně vítězů se tak nacházely v ohrožení.

Verstappenovo první místo se nezdálo být v ohrožení. Před Pérezem vedl o šest sekund. K bitvě se ale schylovalo na třetí příčce. Alonso totiž zajel nejrychlejší kolo závodu a brzy už na Sainze ztrácel méně než jednu sekundu. V první zatáčce 52. kola už byl dvojnásobný šampion zpátky na bronzové příčce.

Cunoda nadále pokračoval na opotřebené měkké sadě. Stále více se ale propadal. Postupně ho překonali i Gasly, Russell a Albon. Najednou byl až osmý a zdálo se, že brzy ztratí další pozice. Na záda mu totiž dýchali i Ocon s Norrisem. Japonec si navíc stěžoval, že má poškozené přední přítlačné křídlo. Šlo o následek kontaktu při souboji s Russellem.

Sedmnáct kol před cílem do hry opět začalo promlouvat počasí. Podle předpovědí měl totiž v závěru přijít velmi silný déšť.

Alonso byl po přezutí velmi rychlý. Zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým. Španěl ale ztrácel na Péreze už deset sekund. Bojovalo se o čtvrtou pozici. Gasly si v první zatáčce vyšlápl po vnějšku na Sainze. Pilot Ferrari ovšem jeho útok odrazil.

Fernando Alonso se po delší době vrátil na stupně vítězů. Foto: Aston Martin



Russellovi pořádně zatrnulo. Britovi se smýkl vůz v rychlé sedmé zatáčce a mohl být rád, že celou situaci ustál. Jeho zaváhání ovšem využil jeho kolega Hamilton a posunul se před svého krajana na sedmou příčku. Gasly konečně zdolal Sainze a vrátil se na čtvrté místo.

Mezitím se do Nizozemska vracel déšť. Zdálo se, že se brzy bude přezouvat. Jako první šel do něčeho takového Pérez, který si dojel pro přechodnou sadu. Jeho mechanici ale nebyli připraveni a Pérez tak musel čekat. Stavěli i další. Verstappen s Alonsem ovšem zůstávali na dráze.

O kolo později zastavili Verstappen i Alonso. Netrvalo dlouho a na přechodných gumách už byli všichni. Do konce zbývalo deset kol a déšť měl navíc neustále sílit.

Na podobě nejlepší trojice se nic neměnilo. Vedl stále Verstappen před Pérezem a Alonsem. Následovali Gasly, Sainz, Hamilton, Norris, Albon, Russell a Piastri.

O rozruch se staral Ocon. Pilot Alpine se sice nacházel až na 11. pozici, při zastávce ale rovnou nasadil pneumatiky do extrémních podmínek. Jelikož měl déšť sílit, bylo možné, že se mu tento risk začne vyplácet.

Pérez se v první zatáčce roztočil a vycestoval ven z dráhy. To znamenalo, že se propadl na třetí příčku. Na druhé místo se dostal Alonso. Výjezdů mim trať bylo v první zatáčce stále více. Verstappen proto zajel pro gumy do extrémních podmínek a ředitelství závodu aktivovalo režim virtuálního zpomalovacího vozu.

Netrvalo dlouho a virtuální zpomalovací vůz nahradily červené vlajky. Ještě předtím si Pérez stihl dojet pro gumy do extrémních podmínek a propadl se tak až na šesté místo za Gaslyho, Sainze a Hamiltona. Čou vyjel v první zatáčce z dráhy a skončil v bariéře. Tím pro Číňana závod skončil.

Původně nebylo jasné, zdali bude možné závod restartovat, nakonec se ale ředitelství závodu rozhodlo, že ano. Jezdci do restartu vyrazili v pořadí, které platilo v době vyvěšení červené vlajky. Jako první tedy startoval Verstappen před Alonsem a Pérezem. Za nimi stáli Gasly, Sainz, Hamilton, Norris, Russell, Albon, Piastri, Ocon, Cunoda, Stroll, Hülkenberg, Bottas, Lawson a Magnussen.

Čekalo se dlouho, nicméně po zhruba tři čtvrtě hodině přišel restart na řadu. Mezitím už v Nizozemsku déšť ustál a trať oschla. Ředitelství závodu uložilo všem jezdcům povinnost nasadit přechodné gumy.

Do konce závodu zbývalo sedm kol. Úvodní dvě kola se ale měla uskutečnit za zpomalovacím vozem. Ke skutečnému restartu tak došlo až v 67. kole poté, co zpomalovací vůz zajel do boxů a následoval letmý start.

Liam Lawson porazil hned na první pokus Jukiho Cunodu. Foto: AlphaTauri



Alonso se sice po restartu držel Verstappena, Nizozemec si ale hlídal první příčku. Třetí zůstával Pérez. Dopředu se ovšem hned v úvodu posunul Russell, který předjel Norrise.

Pérez sice zůstával třetí, měl ale důvod k obavám. Mexičan totiž údajně překročil rychlostní limit v boxech. Vzápětí se podezření potvrdilo a Pérez dostal pět sekund. To ho mohlo přijít velmi draho. V závěrečných šesti kolech totiž bylo velmi těžké najít pět sekund.

Russell měl sice dobrý restart, vzápětí ale mířil se svým monopostem do boxů. Původně měl sice v plánu odstoupit, nakonec byl ale vyslán zpět na dráhu. Byl však beznadějně na posledním 17. místě. Později vyšlo najevo, že za Russellovy potíže mohla kolize s Norrisem.

Verstappen sice nadále vedl, Alonso se ho ale byl schopen držet v rozestupu jedné vteřiny. Gasly ztrácel necelé tři sekundy na Péreze, což by mu k posunu na třetí místo stačilo. Bojovalo se i o pátou pozici. Hamilton totiž tlačil na Sainze.

Ačkoli byl Alonso zprvu blízko, Verstappen začal ujíždět. Zanedlouho už jeho náskok sahal ke třem vteřinám. Na pilota Aston Martinu se naopak dotahoval Pérez. Mexičan byl ale stále jen o 2,5 sekundy před Gaslym, což by vzhledem k jeho penalizaci znamenalo propad na čtvrté místo.

Verstappen už si situaci pohlídal a zvítězil. Druhý dojel Alonso. Pérez sice dorazil do cíle jako třetí, po aplikaci pětisekundového trestu se ale Mexičan propadl na čtvrté místo za Gaslyho. Za zmínku stojí i výkon Lawsona. Nováček nakonec skončil třináctý a porazil i týmového kolegu Cunodu.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 2:24:04,411 72 25
2. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes +3,744 72 18+1
3. Pierre Gasly Alpine Renault +7,058 72 15
4. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +10,068 72 12
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +12,541 72 10
6. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +13,209 72 8
7. Lando Norris McLaren Mercedes +13,232 72 6
8. Alexander Albon Williams Mercedes +15,155 72 4
9. Oscar Piastri McLaren Mercedes +16,580 72 2
10. Esteban Ocon Alpine Renault +18,346 72 1
11. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +20,087 72 0
12. Nico Hülkenberg Haas Ferrari +20,840 72 0
13. Liam Lawson AlphaTauri Red Bull +26,147 72 0
14. Kevin Magnussen Haas Ferrari +26,410 72 0
15. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +27,388 72 0
16. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +29,893 72 0
17. George Russell Mercedes Mercedes +55,754 72 0
DNF Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari - 62 0
DNF Charles Leclerc Ferrari Ferrari - 41 0
DNF Logan Sargeant Williams Mercedes - 14 0

 

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 339, 2. Pérez 201, 3.Alonso 168, 4. Hamilton 156, 5. Sainz 102, 6. Leclerc 99, 7. Russell 99, 8. Norris 75, 9. Stroll 47, 10. Gasly 37, 11. Piastri 36, 12. Ocon 36, 13. Albon 15, 14. Hülkenberg 9, 15. Bottas 5, 16. Čou 4, 17. Cunoda 3, 18. Magnussen 2, 19. Sargeant 0, 20. De Vries 0, 21. Ricciardo 0, 22. Lawson 0.

Průběžné pořadí týmů: 1. Red Bull 540, 2. Mercedes 255, 3. Aston Martin 215, 4. Ferrari 201, 5. McLaren 111, 6. Alpine 73, 7. Williams 15, 8. Haas 11, 9. Alfa Romeo 3, 10. AlphaTauri 3.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull