Power získal 68. pole position v kariéře. Rivalové ztráceli
Firestone Grand Prix of Monterey - kvalifikace
Will Power slaví na okruhu Laguna Seca 68. kvalifikační triumf v kariéře v IndyCar, čímž se osamostatnil na prvním místě historických tabulek a je definitivně nejúspěšnějším jezdcem v historii amerických formulí v počtu získaných pole position. Víc jej ale musí těšit to, že v kvalifikaci ztratili jeho rivalové v boji o titul, zejména dvojice Newgarden a Dixon, na níž má náskok 20 bodů. Oba skončili už v první kvalifikační skupině.
Na vině byl v tomto případě Newgarden. V první kvalifikační skupině byli čtyři uchazeči o titul, Power byl jediný, kdo se představil až v té druhé. Newgarden během prvního segmentu udělal chybu, která stála nejen jeho šanci na postup.
Krátce předtím, než se jezdci odebrali do boxů přezout na měkkou sadu pneumatik, najel dvojnásobný šampion v Corkscrew příliš na vnitřek šikany a trefil žlutý ocelový trojúhelník, který tam IndyCar nainstalovala, aby jezdcům zabránila v tom si zkracovat trať. V Newgardenově případě to mělo za následek hodiny, po kterých se ale v šikaně zaseknul, protože přední kola zůstala ve vzduchu, zatímco přední křídlo se opíralo o obrubník.
Newgarden navíc dlouho odmítal vystoupit z vozu, i když mu tým dával do ucha zprávu, že pro něj kvalifikace skončila. I kdyby se dostal z pasti a dojel do boxů, za způsobení červených vlajek přišel o dvě nejrychlejší kola a možnost postoupit. Když jej z pasti nakonec vysvobodili, zbývala jen necelá minuta. IndyCar dala jezdcům možnost zajet jedno kolo na měkké sadě pneumatik.
Mimo postupová místa byl v tu chvíli Dixon. Zatímco vedli nováčci Kirkwood a Malukas, výbornou výchozí pozici měl McLaughlin, který měl nejzazší boxové stání na pit lane. Byl tak první na dráze a měl prostor k tomu, aby si určoval tempo a zahříval pneumatiky.
Svým kolem na měkké sadě skočil na první pozici, překonal jej ale Malukas. Na postupové páté místo se posunul svým kolem Dixon, jenže na trati bylo ještě několik jezdců. Překonal jej stájový kolega Ericsson a posunul na poslední místo zaručující další pokračování v kvalifikaci. Coby vůbec poslední jel na dráze ještě Pagenaud a ten Dixonovi vzal šanci na lepší umístění na startu, než kterým je 13. místo.
Spolu s ním skončili Daly, Kirkwood, Rahal, Harvey, Johnson a Newgarden, který odstartuje z 25. příčky. Utěšovat ho může, že závod pravděpodobně bude strategickou bitvou vzhledem k masivnímu opotřebení pneumatik a to, že z 25. místa už v Laguně Sece před lety vyhrál Max Pappis. Do semifinálových bojů postoupili Malukas, McLaughlin, Pagenaud, Rossi, O´Ward a Ericsson.
Druhá skupina nabídla o poznání menší drama. Power v úvodu zajel nejrychlejší kolo na nové tvrdé sadě pneumatik. Mimochodem extrémní opotřebení a omezený počet sad obutí nutil týmy v kvalifikaci šetřit i tvrdou sadu gum.
Power byl rychlý i na měkké sadě a to i přes drobnou chybu ve 2. zatáčce. Dostal se na první místo a zamířil do boxů. Sice jej překonal Rosenqvist, ale Australan bezpečně postoupil. To se naopak nepovedlo vítězi posledních dvou závodů na této trati Hertovi, jehož špatnou kvalifikaci předznamenal už v úvodu výlet mimo trať mezi 4. a 5. zatáčkou. Nepostupujícími byli VeeKay, Lundgaard, Herta, DeFrancesco, Sato, Kellett, De Silvestrová. Naopak dál šli Rosenqvist, Power, Grosjean, Castroneves, Ilott a Palou.
Semifinále bylo konečnou pro zbylé rivaly Willa Powera. Ericsson si k tomu dopomohl sám, když dostal hodiny v Corkscrew, sice se z toho sám dostal, ale přišel o své nejlepší kolo.
Rossi zajel nejlepší kolo před Grosjeanem a Powerem. Na postupových místech byli také O´Ward, Palou a nováček Ilott. Naopak další nováček Malukas doplatil na Ericssonovu chybu a žluté vlajky, které ho donutily v rychlém kole zpomalit. Problémy s vyvážením nedokázal překonat McLaughlin a odstartuje osmý. Následují Rosenqvist, Ericsson, Pagenaud a Castroneves.
Ilott a Rossi zkusili v závěrečném rozstřelu štěstí na použité měkké sadě. Power vyjel na černé, ale hned zase zamířil do boxů a čekal až do samotného závěru. Laťku nastavil Grosjean, ale záhy ji překvapivě překonal Ilott. Naopak Rossi našel recept jen na Grosjeana, ale už ne na Ilotta. Na trati byl však Power a o necelé dvě setiny mladého Brita připravil o první pole position v krátké kariéře v IndyCar.
I tak předvedl jezdec malého týmu Juncos Hollinger Racing pozoruhodný výkon a odstartuje z první řady společně s lídrem šampionátu. Rossi a Grosjean obsadí druhou řadu, třetí pak Palou a O´Ward.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 01:11,6127 | |
2. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 01:11,6320 | + 0.019 |
3. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 01:11,7698 | + 0.157 |
4. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | 01:11,7858 | + 0.173 |
5. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:12,1625 | + 0.550 |
6. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 01:12,4542 | + 0.841 |
7. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | 01:11,6295 | Top 12 |
8. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 01:11,6916 | Top 12 |
9. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 01:11,7285 | Top 12 |
10. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:12,1359 | Top 12 |
11. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | 01:12,2808 | Top 12 |
12. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 01:12,8856 | Top 12 |
13. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:12,1722 | 1. skupina |
14. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 01:12,1442 | 2. skupina |
15. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 01:12,2661 | 1. skupina |
16. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:12,2093 | 2. skupina |
17. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 01:12,4299 | 1. skupina |
18. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 01:12,2720 | 2. skupina |
19. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:12,5970 | 1. skupina |
20. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | 01:12,2996 | 2. skupina |
21. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:12,8366 | 1. skupina |
22. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | 01:12,4489 | 2. skupina |
23. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:13,4172 | 1. skupina |
24. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 01:12,8001 | 2. skupina |
25. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | Žádný čas | 1. skupina |
26. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | 01:13,5181 | 2. skupina |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment