Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Power získal 68. pole position v kariéře. Rivalové ztráceli

Power získal 68. pole position v kariéře. Rivalové ztráceli

Firestone Grand Prix of Monterey - kvalifikace

Will Power slaví na okruhu Laguna Seca 68. kvalifikační triumf v kariéře v IndyCar, čímž se osamostatnil na prvním místě historických tabulek a je definitivně nejúspěšnějším jezdcem v historii amerických formulí v počtu získaných pole position. Víc jej ale musí těšit to, že v kvalifikaci ztratili jeho rivalové v boji o titul, zejména dvojice Newgarden a Dixon, na níž má náskok 20 bodů. Oba skončili už v první kvalifikační skupině.

Na vině byl v tomto případě Newgarden. V první kvalifikační skupině byli čtyři uchazeči o titul, Power byl jediný, kdo se představil až v té druhé. Newgarden během prvního segmentu udělal chybu, která stála nejen jeho šanci na postup.

Krátce předtím, než se jezdci odebrali do boxů přezout na měkkou sadu pneumatik, najel dvojnásobný šampion v Corkscrew příliš na vnitřek šikany a trefil žlutý ocelový trojúhelník, který tam IndyCar nainstalovala, aby jezdcům zabránila v tom si zkracovat trať. V Newgardenově případě to mělo za následek hodiny, po kterých se ale v šikaně zaseknul, protože přední kola zůstala ve vzduchu, zatímco přední křídlo se opíralo o obrubník.

Newgarden navíc dlouho odmítal vystoupit z vozu, i když mu tým dával do ucha zprávu, že pro něj kvalifikace skončila. I kdyby se dostal z pasti a dojel do boxů, za způsobení červených vlajek přišel o dvě nejrychlejší kola a možnost postoupit. Když jej z pasti nakonec vysvobodili, zbývala jen necelá minuta. IndyCar dala jezdcům možnost zajet jedno kolo na měkké sadě pneumatik.

Mimo postupová místa byl v tu chvíli Dixon. Zatímco vedli nováčci Kirkwood a Malukas, výbornou výchozí pozici měl McLaughlin, který měl nejzazší boxové stání na pit lane. Byl tak první na dráze a měl prostor k tomu, aby si určoval tempo a zahříval pneumatiky.

Svým kolem na měkké sadě skočil na první pozici, překonal jej ale Malukas. Na postupové páté místo se posunul svým kolem Dixon, jenže na trati bylo ještě několik jezdců. Překonal jej stájový kolega Ericsson a posunul na poslední místo zaručující další pokračování v kvalifikaci. Coby vůbec poslední jel na dráze ještě Pagenaud a ten Dixonovi vzal šanci na lepší umístění na startu, než kterým je 13. místo.

Spolu s ním skončili Daly, Kirkwood, Rahal, Harvey, Johnson a Newgarden, který odstartuje z 25. příčky. Utěšovat ho může, že závod pravděpodobně bude strategickou bitvou vzhledem k masivnímu opotřebení pneumatik a to, že z 25. místa už v Laguně Sece před lety vyhrál Max Pappis. Do semifinálových bojů postoupili Malukas, McLaughlin, Pagenaud, Rossi, O´Ward a Ericsson.

Druhá skupina nabídla o poznání menší drama. Power v úvodu zajel nejrychlejší kolo na nové tvrdé sadě pneumatik. Mimochodem extrémní opotřebení a omezený počet sad obutí nutil týmy v kvalifikaci šetřit i tvrdou sadu gum.

Power byl rychlý i na měkké sadě a to i přes drobnou chybu ve 2. zatáčce. Dostal se na první místo a zamířil do boxů. Sice jej překonal Rosenqvist, ale Australan bezpečně postoupil. To se naopak nepovedlo vítězi posledních dvou závodů na této trati Hertovi, jehož špatnou kvalifikaci předznamenal už v úvodu výlet mimo trať mezi 4. a 5. zatáčkou. Nepostupujícími byli VeeKay, Lundgaard, Herta, DeFrancesco, Sato, Kellett, De Silvestrová. Naopak dál šli Rosenqvist, Power, Grosjean, Castroneves, Ilott a Palou.

Semifinále bylo konečnou pro zbylé rivaly Willa Powera. Ericsson si k tomu dopomohl sám, když dostal hodiny v Corkscrew, sice se z toho sám dostal, ale přišel o své nejlepší kolo.

Rossi zajel nejlepší kolo před Grosjeanem a Powerem. Na postupových místech byli také O´Ward, Palou a nováček Ilott. Naopak další nováček Malukas doplatil na Ericssonovu chybu a žluté vlajky, které ho donutily v rychlém kole zpomalit. Problémy s vyvážením nedokázal překonat McLaughlin a odstartuje osmý. Následují Rosenqvist, Ericsson, Pagenaud a Castroneves.

Ilott a Rossi zkusili v závěrečném rozstřelu štěstí na použité měkké sadě. Power vyjel na černé, ale hned zase zamířil do boxů a čekal až do samotného závěru. Laťku nastavil Grosjean, ale záhy ji překvapivě překonal Ilott. Naopak Rossi našel recept jen na Grosjeana, ale už ne na Ilotta. Na trati byl však Power a o necelé dvě setiny mladého Brita připravil o první pole position v krátké kariéře v IndyCar.

I tak předvedl jezdec malého týmu Juncos Hollinger Racing pozoruhodný výkon a odstartuje z první řady společně s lídrem šampionátu. Rossi a Grosjean obsadí druhou řadu, třetí pak Palou a O´Ward.

p. jezdec tým motor čas odstup
1. Will Power Team Penske Chevrolet 01:11,6127  
2. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet 01:11,6320 + 0.019
3. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 01:11,7698 + 0.157
4. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda 01:11,7858 + 0.173
5. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 01:12,1625 + 0.550
6. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 01:12,4542 + 0.841
7. David Malukas Dale Coyne Racing Honda 01:11,6295 Top 12
8. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 01:11,6916 Top 12
9. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet 01:11,7285 Top 12
10. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 01:12,1359 Top 12
11. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda 01:12,2808 Top 12
12. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 01:12,8856 Top 12
13. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 01:12,1722 1. skupina
14. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 01:12,1442 2. skupina
15. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 01:12,2661 1. skupina
16. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda 01:12,2093 2. skupina
17. Kyle Kirkwood A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 01:12,4299 1. skupina
18. Colton Herta Andretti Autosport Honda 01:12,2720 2. skupina
19. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 01:12,5970 1. skupina
20. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda 01:12,2996 2. skupina
21. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda 01:12,8366 1. skupina
22. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda 01:12,4489 2. skupina
23. Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda 01:13,4172 1. skupina
24. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 01:12,8001 2. skupina
25. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet Žádný čas 1. skupina
26. Simona de Silvestrová Paretta Autosport Chevrolet 01:13,5181 2. skupina

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment