Palou vítězí v závodě, titul získal Power
Firestone Grand Prix of Monterey – závod
Loňský šampion Álex Palou ovládl závěrečný závod letošní sezony IndyCar Series. Z titulu šampiona se raduje Will Power, který byl v cíli závodu třetí. To mu stačilo k tomu, aby se nemusel koukat na výsledky svých čtyř rivalů. Nejblíže k tomu jej ohrozit měl Newgarden, který po startu z poslední řady předvedl mistrovskou jízdu a dojel druhý, ale ani případné vítězství by mu k titulu za předpokladu, že Power dojede na stupních vítězů, nestačilo.
Power do závodu dobře odstartoval. Za ním se ale v prvních zatáčkách bojovalo. Rossi zaútočil na Ilotta, čehož využil ještě O´Ward a oba nováčka z týmu Juncos Hollinger Racing překonali. Dopředu jako raketa postupoval Newgarden, který v kvalifikaci udělal chybu a startoval z předposlední příčky, ale během čtyř kol dokázal šest pilotů předjet.
Vzájemný souboj sváděli také McLaughlin a Palou, kteří byli nejvýše z pilotů, kteří do závodu odstartovali na tvrdé sadě pneumatik. Palou přišel na startu o šest míst kvůli výměně motoru. Trápit se na sjeté měkké sadě začal jeden z jezdců, kteří měli ještě šanci na titul a to Ericsson.
Společně s Dixonem zamířili v 10. kole poprvé k mechanikům. Následoval je také Herta. Vítěz posledních dvou závodů na Laguně Sece ale strávil v boxech 17 vteřin, protože mechanik vyměňující levé přední kolo ztratil matku a musel použít náhradní.
O dvě kola později zastavili Malukas a McLaughlin. Druhý Rossi se začal trápit na odcházejících pneumatikách a brzy byl čtvrtý. Dál se nepropadal jen proto, že za ním jedoucí Grosjean měl stejné potíže a starost hlavně s tím, aby za zády udržel Paloua na tvrdé sadě. Ve 14. kole zamířil Rossi do boxů.
V dalším kole zastavil O´Ward z druhého místa a hned na to následoval Power. Ten se vrátil na pátém místě a za zády měl Newgardena. Obuté měl čerstvé tvrdé pneumatiky. Ilott zastavil také v dalším kole, což do čela posunulo dvojici Palou – Rosenqvist, která startovala na tvrdé sadě.
Palou zastavil pro nové gumy ve 20. kole. Vrátil se za Rossim a Ilottem, ale rychle využil nové sady měkkých gum. Problémy měl Malukas, který po 10 kolech zamířil znovu k mechanikům a to ve chvíli, kdy Newgarden a Rosenqvist ještě neměli na kontě jediný pit stop. Ten přišel u Newgardena ve 24. a u Rosenqvista v 25. kole.
Pořadí bylo Power, Palou, O´Ward, Ilott a Rossi. Palou byl ale jak raketa a rychle smazal Powerův náskok. V 27. kole se dostal na první místo a začal ujíždět.
Ve 29. kole skončil ve třetí zatáčce v únikové zóně Ericsson, kterého postrčil ve vzájemném souboji Pagenaud. Švéd se ale vyhnul kontaktu se zdí a po projížďce kačírkem pokračoval.
Mezitím Herta, Dixon a McLaughlin mířili podruhé do boxů, což značilo, že pojedou závod na čtyři pit stopy. Na čele měl v 32. kole Palou už desetivteřinový náskok. Power byl druhý a pět sekund za ním bojovali o třetí místo oba mclareny. Rosenqvist využil výhody měkké sady a dostal se před stájového kolegu. Na měkké sadě letěl nahoru také Newgarden, který se před svým pit stopem dostal na sedmou příčku.
Ve 38. kole zastavil podruhé Ilott, při návratu na trať ale jeho vůz vypověděl službu a zůstal stát za výjezdem z pit lane. Ostatní rychle zamířili k mechanikům, než IndyCar vyvěsila žluté vlajky. Palou ztratil zhruba dvě vteřiny, když ho tým musel pozdržet, aby nevletěl do cesty přijíždějícímu Powerovi, který měl boxové stání před ním. I tak jeho výjezd z boxů byl dramatičtější, protože hned za Powerem přijížděl Rosenqvist, který měl další stání před Palouem a došlo k drobnému kontaktu. IndyCar ale loňského mistra za nebezpečné vypuštění na trať překvapivě neocenila penalizací.
Restart přišel v polovině závodu. Pořadí bylo Palou, Power, Rosenqvist, O´Ward, Newgarden, McLaughlin, Grosjean, Ericsson, Lundgaard a Dixon. Palou hned začal poodjíždět. Naopak Power měl špatný restart a musel se v 2. zatáčce bránit útokům Rosenqvista, ale úspěšně. Newgarden díky žluté fázi nemusel šetřit palivem a tak za to pořádně vzal. Jeho oblíbeným místem se stal nájezd do šikany corkscrew. Kde nejprve překonal O´Warda, v dalším kole Rosenqvista a před sebou měl Powera, který do boxů hlásil, že tým mu moc přidat přítlak a s vozem se trápí. Newgarden tak neměl problém opět před Corkscrew překonat i svého rivala a vydal se stíhat Paloua, který v té době měl náskok přes 8 vteřin.
Newgarden se k němu ale přibližovat nezvládal a Španěl dál poodjížděl. Power se musel bránit Grosjeanovi, který také překonal oba McLareny. Power ale dokázal jeho tlak ustát a následně si zase vybudoval drobný náskok.
Mezitím v 51. a 52. kole potřetí zastavili Dixon a McLaughlin. Newgarden potřetí zamířil do boxů v 61. kole. Vzhledem k tomu, že kvalifikace pro něj skončila už v samém počátku a to ještě ve chvíli, kdy zajížděl kola na tvrdé sadě, tak měl na závod připravené tři nové sady měkkých pneumatik. Ty sice vydržely jen nějakých 15 kol, jak se ale ukazovalo, byly výrazně rychlejší. Newgarden si tedy jednu vzal, vrátil se na šestém místě dvě sekundy za O´Wardem, ale o dvě kola později už Mexičana předjel. A za další dvě kola se v 2. zatáčce dostal před Rosenqvista a na svém oblíbeném místě před Corkscrew před Grosjeana.
O´Ward zastavil v 66. kole, Power a Rosenqvist v tom dalším. Od mechaniků se na trať vrátili na nové tvrdé sadě pneumatik a měl to tak být jejich finální pit stop. Palou zamířil do boxů v 68. kole a také přezul zpět na tvrdou sadu. Newgarden tak měl volnou trať a snažil se z měkkých gum vyždímat, co se dalo.
Newgarden nakonec vydržel na dráze do 73. kola, vrátil se 21 sekund za Palouem na druhé příčce. Na Powera měl několik sekund náskok. Španěl ale svoje vedení postupně navyšoval. Třetí Power se opět musel obávat přibližujícího se Grosjeana. Za ním na pátém a šestém místě byly nejdřív oba mclareny, ale v 79. kole se před O´Warda dostal Lundgaard, který si vzhledem k Malukasovým problémům jel pro titul nejlepšího nováčka.
Rosenqvist se v 88. kole dostal před Grosjeana, který bojoval s odcházejícími červenými pneumatikami, čehož v závěru dokázali využít ještě Lundgaard a McLaughlin. Ten předtím sváděl souboj v trojici s Rossim a Ericssonem. Jeho rivalové do sebe ale ťukli koly, kvůli čemuž se Ericsson propadl na devátou příčku.
Palou si po skvělém výkonu navzdory penalizaci dojel pro své premiérové letošní vítězství a to s náskokem půl minuty na Newgardena. Power skončil další tři vteřiny za ním a mohl slavit. Navzdory tomu, že letos vyhrál jediný závod a to v Detroitu se stal podruhé v kariéře mistrem. Předváděl totiž velmi vyrovnané výkony, kdy kromě pěti závodů dojel vždy v první pětce, z toho dvakrát druhý, šestkrát třetí a třikrát čtvrtý. Newgarden získal pět vítězství, přesto to stačilo jen na druhé místo. Dixon nakonec poté, co v závěrečném závodě neměl rychlost a prakticky byl neviditelný, skončil třetí. McLaughlin má stejně bodů jako Palou, ale díky vyššímu počtu vítězství obsadil celkově čtvrtou příčku. Ericsson na tuto dvojici ztrácí čtyři body.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:03:31.0628 | 95 | 50+3 |
2. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 30,3812 | 95 | 40+1 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 33,8528 | 95 | 35+2 |
4. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 35,5322 | 95 | 32+1 |
5. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 50,8901 | 95 | 30 |
6. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 56,1091 | 95 | 28 |
7. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 57,9853 | 95 | 26 |
8. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 59,9521 | 95 | 24 |
9. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1:02,6247 | 95 | 22 |
10. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 1:05,3231 | 95 | 20 |
11. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 1:07,6483 | 95 | 19 |
12. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1:07,9752 | 95 | 18 |
13. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 94 | 17 |
14. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 16 |
15. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | - 1 kolo | 94 | 15 |
16. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 94 | 14 |
17. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 94 | 13 |
18. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 94 | 12 |
19. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 94 | 11 |
20. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 94 | 10 |
21. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 9 |
22. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 8 |
23. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 94 | 7 |
24. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 2 kola | 93 | 6 |
25. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 93 | 5 |
26. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Porucha | 37 | 5+1 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment