Proč lidé útočí na Čoua a Norrisovu přítelkyni?
A proč neznámý chlap zabučel na mladíka?
Několik jezdců se letos podělilo o nepříjemné zkušenosti s pokusy o šikanování, vyhrožování nebo prostě s projevy nenávisti na sociálních sítích, ale také přímo na závodních okruzích. Ve srovnání s tím je bučení tifosi po skončení VC Itálie kvůli vítězství Maxe Verstappena za safetycarem ještě pochopitelné.
„Sláva s sebou přináší pozitivní i negativní zážitky,“ podělil se 24letý George Russell. „Já si s sebou nesu první špatný zážitek z Montrealu, kde někdo zakřičel mé jméno a pak na mě bučel. Jen jsem seděl ve voze během předváděcí jízdy závodníků před startem závodu. Jak se dá pochopit, že naprosto cizí 35 nebo 40letý chlap na mě bučel? Co může dát člověku právo bučet na kohokoli? Co dává fotbalovému fanouškovi právo urážet hráče, kteří si pouze dělají svou práci, jen dělají to nejlepší pro svou kariéru?“
Závodníci se rychle naučí hlídat si soukromý život, a tak se útoky soustřeďují do online prostoru, kde je útočník ještě více anonymní, než když bučí z davu na tribuně.
„Dokázal jsem, že sem patřím a mnozí mi to uznali, ačkoli mám i bolestivé zkušenosti,“ řekl čínský nováček Kuan-jü Čou. „Splnil jsem si sen. A to tak, že jsem byl třetí v šampionátu F2, nasbíral potřebný počet superlicenčních bodů. Ale lidé, kteří tyto věci ve skutečnosti nesledují, si melou to své. V dnešní době využívají hlavně internet a sociální sítě. Byl jsem překvapen tou lavinou rasistických a jiných nepříjemných komentářů. Moji fanoušci mě sledují dlouho. Ale mnoho lidí F2 nesleduje vůbec. Sledují pouze F1, vidí Číňana a hned mají názor. Bolelo to, protože když se člověku splní sen, očekává samé gratulace.“
Sotva dvacetiletý sportovec už musí být připravený na nepochopitelnou nenávist. Foto: McLaren
A mnozí nemají vůbec žádný morální kodex, který by je například omezoval pouze na závodníky, od kterých se trocha té hroší kůže i očekává, byť jsou často ještě v mladém věku.
„Je to strašné, hlavně co se týče mého osobního života, mě a mé přítelkyně. Hlavně nenávistné stránky věnované přítelkyni. Je to otřes,“ stěžoval si Lando Norris, jehož partnerkou je 22letá modelka Luisinha Barose Oliveira, jejíž povolání přímo vyžaduje aktivitu v sociálních médiích. „Hlavně Instagram a Twitter, tam je to nejhorší. Pro někoho, kdo teprve teď přišel do kontaktu s F1, je to velký šok. Měla normální život, teď má spoustu followerů, musí si dávat pozor na všechno co řekne a udělá. Závodník si na to pomaličku zvyká od F4 přes F3 a F2. I tak je F1 najednou úplně jiný svět, ale pro ni, která závody nikdy nesledovala...“
A do světla reflektorů se, aniž by o to nutně stáli, dostávají i zaměstnanci týmů, kteří si jen potřebují udělat svou práci. Čerstvou zkušenost má stratéžka Red Bullu poté, co odstavený vůz AlphaTauri a následný safetycar dopomohly k vítězství Maxe Verstappena v jeho domácí VC Nizozemska. Šéf konkurenčního Mercedesu se vyjádřil, že mu to je podezřelé a část fanoušků se rovnou ujalo role soudců.
„Na sociální síť může každý napsat co chce," zastává se členky týmu Verstappen. „Myslím, že by se mělo začít něco dělat s šířením nenávisti. Společnosti za nimi už myslím něco dělají, ale evidentně ne dost. Člověk si prostě vytvoří jiný účet a pokračuje v tom, co dělal. Dokonce i zablokování IP adresy lze obejít. Rozhodně je třeba pokračovat ve vytváření nástrojů. Sociální média stále rostou a přinášejí spoustu dobrého, ale některé věci jsou opravdu velmi špatné. Hannah s námi tento víkend (v Monze) nebyla, ale možná o tom dáme řeč, když se s ní setkám. Ale úmyslně z toho nechci dělat velkou mediální záležitost, protože ti lidé si to nezaslouží.“
Zdroj: Motorsport, RaceFans, F1i, úvodní foto: Mercedes