Dennisův vítězný vstup do nové éry
e-Prix Mexico City - závod
Historicky první závod formule E s monoposty Gen3 skončil vítězstvím Dennise ze stáje Andretti. Na stupně vítězů ho doprovodili druhý Wehrlein se třetím Di Grassim. McLaren byl hned při své premiéře v šampionátu zapojen do bitvy o stupně vítězů díky Hughesovi. Nakonec byl klasifikován jako pátý. Hořký začátek sezony zažil Frijns. Nizozemec si při kolizi s Natem zlomil zápěstí.
V Mexico City se během druhé lednové soboty začala psát nová éra formule E. Ve své historicky deváté sezoně bude totiž série poprvé využívat nové monoposty Gen3. Ty budou oproti vozům předchozí generace rychlejší, lehčí a efektivnější.
První pole position sezony vybojoval Di Grassi. Své působiště u indické Mahindry tak zahájil slibně. Druhý startoval Dennis, třetí Hughes, čtvrtý Lotterer, pátý Ticktum, šestý Wehrlein, sedmý Buemi, osmý Fenestraz, devátý Da Costa, desátý Evans, jedenáctý Vergne, dvanáctý Cassidy, třináctý Sette Camara, až čtrnáctý úřadující šampion Vandoorne, patnáctý Rast, šestnáctý Mortara, sedmnáctý Günther, osmnáctý Müller, devatenáctý Frijns, dvacátý Nato, dvacátý první Bird a z poslední 22. pozice začínal Rowland.
Di Grassi si na startu 36 kol dlouhého závodu pohlídal vedení a zůstal první. Ke změně nedošlo ani na zbylých pódiových příčkách. Druhou pozici držel Dennis a třetí zůstával Hughes.
Piloti si ale dlouho nezazávodili. Už v prvním kole totiž skončil závod pro Frijnse. Nizozemec totiž nestačil včas zareagovat na Nata, který zrovna brzdil do zatáčky. Narazil do jeho zádi, poškodil si přední část vozu a závod pro něj skončil. Odstoupil i Nato, který po incidentu zamířil do boxů.
V šestém kole došlo k restartu. Di Grassi si s přehledem pohlídal první místo před Dennisem a Hughesem.
Ani v tomto případě ale netrvalo dlouho a přišlo další odstoupení. Bird měl problémy s hnací hřídelí a odstavil své auto. I tentokrát si situace vyžádala výjezd zpomalovacího vozu.
Za zpomalovacím vozem kroužila bodovaná desítka v pořadí Di Grassi, Dennis, Hughes, Lotterer, Wehrlein, Ticktum, Fenestraz, Buemi, Da Costa a Evans. Jedenáctý byl Vergne, dvanáctý Sette Camara, třináctý Cassidy, čtrnáctý Vandoorne, patnáctý Mortara, šestnáctý Rast, sedmnáctý Günther, osmnáctý Müller a devatenáctý Rowland.
Na konci 9. kola došlo ke druhému restartu. Ten se odehrál bez větších dramat a k žádným změnám v pořadí nedošlo.
Dalo se ale očekávat, že brzy přijde změna. Do hry totiž měly vstoupit mimo jiné aktivace útočných módů. Do těch přešli jako první Cassidy a Vandoorne. Zatímco Cassidy zvolil na úvod minutový pobyt, Vandoorne tříminutový.
Jezdci si od letoška mohou zvolit, jak dlouhé budou jejich jednotlivé pobyty v útočných módech. V Mexico City mohli jezdci strávit v útočném módu nejvýše čtyři minuty za závod.
Zatímco stále více pilotů přecházelo do útočného módu, na první příčce došlo ke změně. Dennis totiž dokázal sesadit Di Grassiho z prvního místa. Krátce poté přešel Dennis na minutu do útočného režimu a začal Di Grassimu ujíždět.
Pro Ticktuma v tu dobu závod tak příjemný nebyl. Dostal totiž penalizaci průjezdu boxy za využití vyššího výkonu, než povolují pravidla. V běžném závodním režimu mohou jezdci využívat nanejvýše 300 kW.
Další špatná zpráva přišla z tábora stáje Abt Cupra. Frijns totiž odnesl incident s Natem zlomeninou levého zápěstí.
Di Grassi rovněž přešel do útočného módu a pokoušel se stíhat Dennise. V polovině závodu ovšem vyjel už potřetí zpomalovací vůz. Na výjezdu z první zatáčky se totiž roztočil Mortara a zadní částí vozu narazil do bariéry z pneumatik. Závod pro něj skončil.
Dennis sice vedl závod, u Andrettiho ale měli také starosti. Lotterer se sice nacházel na solidní páté pozici, dostal ovšem informaci, ať je připraven, kdyby jeho auto zhaslo.
Dobře nezačínalo působení úřadujícího šampiona Vandoorna u stáje DS Penske. Ve 20. kole figuroval až na první nebodované 11. příčce.
Ve 21. kole byl závod restartován. Následující kola sice byla poklidná, ve 25. kole ovšem začaly starosti třetímu Hughesovi. Jak čtvrtý Wehrlein, tak pátý Lotterer totiž aktivovali útočný režim a začali pilota McLarenu stíhat.
A dřívější aktivace se Wehrleinovi vyplácela. Hughes totiž zajel do útočného módu o kolo později a propadl se za Wehrleina. Kromě Hughese šel do útočného módu i Di Grassi, který využil všech ze svých zbývajících tří minut. Měl to sice jen tak tak, ale před Wehrleinem se udržel.
Ticktum opět dostal přes prsty od sportovních komisařů. Pilot stáje NIO totiž obdržel desetivteřinovou penalizaci za opuštění trati a získání výhody.
Dennis si nadále držel první místo a mezitím zajel do útočného módu. Di Grassi nejenže ztrácel na Dennise, ale především se propadl na třetí pozici. Předjel ho Wehrlein.
Dennis vedl před Wehrleinem o více než čtyři sekundy. Pilot Porsche měl zase k dobru dvě sekundy na Di Grassiho. Ten ovšem v klidu být nemohl. Tlačili na něj Hughes a Lotterer.
K základnímu počtu 36 kol přidalo ředitelství závodu dalších pět. Šlo o kompenzaci doby strávené za zpomalovacím vozem.
Zatímco o prvních dvou pozicích se zdálo být rozhodnuto, třetí Di Grassi měl stále plné ruce práce s jezdci za sebou. K Hughesovi a Lottererovi se navíc začali přitahovat i Buemi s Da Costou.
Dvě kola před koncem skončil závod pro navrátilce Rasta. Německý jezdec odstavil své auto kvůli technickým problémům.
Dennis si už první místo pohlídal a stal se prvním vítězem v nové éře. Druhý dojel Wehrlein a třetí pozici nakonec udržel Di Grassi. Jezdci Mahindy pomohl mimo jiné ostrý souboj Lotterera s Hughesem v posledním kole, ze kterého nakonec vyšel vítězně Lotterer. Hughes skončil pátý, Buemi šestý, Da Costa sedmý, Evans osmý, devátý Cassidy a bod za desáté místo nakonec ukořistil Vandoorne.
Úřadujícímu šampionovi pomohly v závěru na body potíže týmového kolegy Vergneho. Tomu uż docházel výkon, musel proto zpomalit a propadl se až na 12. pozici.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Jake Dennis | Andretti | Porsche | 58'25,974 | 41 | 25+1 |
2. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | 58'33,790 | 41 | 18 |
3. | Lucas di Grassi | Mahindra | Mahindra | 58'44,585 | 41 | 15+3 |
4. | André Lotterer | Andretti | Porsche | 58'45,135 | 41 | 12 |
5. | Jake Hughes | McLaren | Nissan | 58'46,263 | 41 | 10 |
6. | Sébastien Buemi | Envision | Jaguar | 58'46,688 | 41 | 8 |
7. | António Félix da Costa | Porsche | Porsche | 58'47,025 | 41 | 6 |
8. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 58'50,732 | 41 | 4 |
9. | Nick Cassidy | Envision | Jaguar | 58'55,124 | 41 | 2 |
10. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | DS | 58'55,636 | 41 | 1 |
11. | Maximilian Günther | Maserati | Maserati | 58'56,250 | 41 | 0 |
12. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | DS | 58'57,115 | 41 | 0 |
13. | Oliver Rowland | Mahindra | Mahindra | 58'57,511 | 41 | 0 |
14. | Nico Müller | ABT Cupra | Mahindra | 58'57,925 | 41 | 0 |
15. | Sacha Fenestraz | Nissan | Nissan | 58'58,329 | 41 | 0 |
16. | Sergio Sette Camara | NIO 333 | NIO | 59'01,179 | 41 | 0 |
17. | Dan Ticktum | NIO 333 | NIO | 59'40,346 | 41 | 0 |
DNF | René Rast | McLaren | Nissan | - | 37 | 0 |
DNF | Edoardo Mortara | Maserati | Maserati | - | 17 | 0 |
DNF | Sam Bird | Jaguar | Jaguar | - | 5 | 0 |
DNF | Norman Nato | Nissan | Nissan | - | 2 | 0 |
DNF | Robin Frijns | ABT Cupra | Mahindra | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Dennis 26, 2. Wehrlein 18, 3. Di Grassi 18, 4. Lotterer 12, 5. Hughes 10, 6. Buemi 8, 7. Da Costa 6, 8. Evans 4, 9. Cassidy 2, 10. Vandoorne 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Andretti 38, 2. Porsche 24, 3. Mahindra 18, 4. McLaren 10, 5. Envision 10, 6. Jaguar 4, 7. DS Penske 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Andretti