Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dennisův vítězný vstup do nové éry

Dennisův vítězný vstup do nové éry

e-Prix Mexico City - závod

Historicky první závod formule E s monoposty Gen3 skončil vítězstvím Dennise ze stáje Andretti. Na stupně vítězů ho doprovodili druhý Wehrlein se třetím Di Grassim. McLaren byl hned při své premiéře v šampionátu zapojen do bitvy o stupně vítězů díky Hughesovi. Nakonec byl klasifikován jako pátý. Hořký začátek sezony zažil Frijns. Nizozemec si při kolizi s Natem zlomil zápěstí.

V Mexico City se během druhé lednové soboty začala psát nová éra formule E. Ve své historicky deváté sezoně bude totiž série poprvé využívat nové monoposty Gen3. Ty budou oproti vozům předchozí generace rychlejší, lehčí a efektivnější.

První pole position sezony vybojoval Di Grassi. Své působiště u indické Mahindry tak zahájil slibně. Druhý startoval Dennis, třetí Hughes, čtvrtý Lotterer, pátý Ticktum, šestý Wehrlein, sedmý Buemi, osmý Fenestraz, devátý Da Costa, desátý Evans, jedenáctý Vergne, dvanáctý Cassidy, třináctý Sette Camara, až čtrnáctý úřadující šampion Vandoorne, patnáctý Rast, šestnáctý Mortara, sedmnáctý Günther, osmnáctý Müller, devatenáctý Frijns, dvacátý Nato, dvacátý první Bird a z poslední 22. pozice začínal Rowland.

Di Grassi si na startu 36 kol dlouhého závodu pohlídal vedení a zůstal první. Ke změně nedošlo ani na zbylých pódiových příčkách. Druhou pozici držel Dennis a třetí zůstával Hughes.

Piloti si ale dlouho nezazávodili. Už v prvním kole totiž skončil závod pro Frijnse. Nizozemec totiž nestačil včas zareagovat na Nata, který zrovna brzdil do zatáčky. Narazil do jeho zádi, poškodil si přední část vozu a závod pro něj skončil. Odstoupil i Nato, který po incidentu zamířil do boxů.

Úvodním kolům závodu kraloval Lucas di Grassi. Foto: Mahindra



V šestém kole došlo k restartu. Di Grassi si s přehledem pohlídal první místo před Dennisem a Hughesem.

Ani v tomto případě ale netrvalo dlouho a přišlo další odstoupení. Bird měl problémy s hnací hřídelí a odstavil své auto. I tentokrát si situace vyžádala výjezd zpomalovacího vozu.

Za zpomalovacím vozem kroužila bodovaná desítka v pořadí Di Grassi, Dennis, Hughes, Lotterer, Wehrlein, Ticktum, Fenestraz, Buemi, Da Costa a Evans. Jedenáctý byl Vergne, dvanáctý Sette Camara, třináctý Cassidy, čtrnáctý Vandoorne, patnáctý Mortara, šestnáctý Rast, sedmnáctý Günther, osmnáctý Müller a devatenáctý Rowland.

Na konci 9. kola došlo ke druhému restartu. Ten se odehrál bez větších dramat a k žádným změnám v pořadí nedošlo.

 Dalo se ale očekávat, že brzy přijde změna. Do hry totiž měly vstoupit mimo jiné aktivace útočných módů. Do těch přešli jako první Cassidy a Vandoorne. Zatímco Cassidy zvolil na úvod minutový pobyt, Vandoorne tříminutový.

Jezdci si od letoška mohou zvolit, jak dlouhé budou jejich jednotlivé pobyty v útočných módech. V Mexico City mohli jezdci strávit v útočném módu nejvýše čtyři minuty za závod.

Zatímco stále více pilotů přecházelo do útočného módu, na první příčce došlo ke změně. Dennis totiž dokázal sesadit Di Grassiho z prvního místa. Krátce poté přešel Dennis na minutu do útočného režimu a začal Di Grassimu ujíždět.

Pro Ticktuma v tu dobu závod tak příjemný nebyl. Dostal totiž penalizaci průjezdu boxy za využití vyššího výkonu, než povolují pravidla. V běžném závodním režimu mohou jezdci využívat nanejvýše 300 kW.

Pro Daniela Ticktuma byl začátek sezony plný penalizací. Foto: NIO 333



Další špatná zpráva přišla z tábora stáje Abt Cupra. Frijns totiž odnesl incident s Natem zlomeninou levého zápěstí.

Di Grassi rovněž přešel do útočného módu a pokoušel se stíhat Dennise. V polovině závodu ovšem vyjel už potřetí zpomalovací vůz. Na výjezdu z první zatáčky se totiž roztočil Mortara a zadní částí vozu narazil do bariéry z pneumatik. Závod pro něj skončil.

Edoardo Mortara zakončil své účinkování ve zdi. Foto: Maserati



Dennis sice vedl závod, u Andrettiho ale měli také starosti. Lotterer se sice nacházel na solidní páté pozici, dostal ovšem informaci, ať je připraven, kdyby jeho auto zhaslo.

Dobře nezačínalo působení úřadujícího šampiona Vandoorna u stáje DS Penske. Ve 20. kole figuroval až na první nebodované 11. příčce.

Ve 21. kole byl závod restartován. Následující kola sice byla poklidná, ve 25. kole ovšem začaly starosti třetímu Hughesovi. Jak čtvrtý Wehrlein, tak pátý Lotterer totiž aktivovali útočný režim a začali pilota McLarenu stíhat.

A dřívější aktivace se Wehrleinovi vyplácela. Hughes totiž zajel do útočného módu o kolo později a propadl se za Wehrleina. Kromě Hughese šel do útočného módu i Di Grassi, který využil všech ze svých zbývajících tří minut. Měl to sice jen tak tak, ale před Wehrleinem se udržel.

Jake Hughes bojoval hned při prvním závodě McLarenu ve formuli E o pódium. Foto: McLaren



Ticktum opět dostal přes prsty od sportovních komisařů. Pilot stáje NIO totiž obdržel desetivteřinovou penalizaci za opuštění trati a získání výhody.

Dennis si nadále držel první místo a mezitím zajel do útočného módu. Di Grassi nejenže ztrácel na Dennise, ale především se propadl na třetí pozici. Předjel ho Wehrlein.

Dennis vedl před Wehrleinem o více než čtyři sekundy. Pilot Porsche měl zase k dobru dvě sekundy na Di Grassiho. Ten ovšem v klidu být nemohl. Tlačili na něj Hughes a Lotterer.

K základnímu počtu 36 kol přidalo ředitelství závodu dalších pět. Šlo o kompenzaci doby strávené za zpomalovacím vozem.

Zatímco o prvních dvou pozicích se zdálo být rozhodnuto, třetí Di Grassi měl stále plné ruce práce s jezdci za sebou. K Hughesovi a Lottererovi se navíc začali přitahovat i Buemi s Da Costou.

Dvě kola před koncem skončil závod pro navrátilce Rasta. Německý jezdec odstavil své auto kvůli technickým problémům.

Dennis si už první místo pohlídal a stal se prvním vítězem v nové éře. Druhý dojel Wehrlein a třetí pozici nakonec udržel Di Grassi. Jezdci Mahindy pomohl mimo jiné ostrý  souboj Lotterera s Hughesem v posledním kole, ze kterého nakonec vyšel vítězně Lotterer. Hughes skončil pátý, Buemi šestý, Da Costa sedmý, Evans osmý, devátý Cassidy a bod za desáté místo nakonec ukořistil Vandoorne.

První start Sébastiena Buemiho za stáj Envision skončil bodovaným výsledkem. Foto: Envision Racing



Úřadujícímu šampionovi pomohly v závěru na body potíže týmového kolegy Vergneho. Tomu uż docházel výkon, musel proto zpomalit a propadl se až na 12. pozici.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Jake Dennis Andretti Porsche 58'25,974 41 25+1
2. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 58'33,790 41 18
3. Lucas di Grassi Mahindra Mahindra 58'44,585 41 15+3
4. André Lotterer Andretti Porsche 58'45,135 41 12
5. Jake Hughes McLaren Nissan 58'46,263 41 10
6. Sébastien Buemi Envision Jaguar 58'46,688 41 8
7. António Félix da Costa Porsche Porsche 58'47,025 41 6
8. Mitch Evans Jaguar Jaguar 58'50,732 41 4
9. Nick Cassidy Envision Jaguar 58'55,124 41 2
10. Stoffel Vandoorne DS Penske DS 58'55,636 41 1
11. Maximilian Günther Maserati Maserati 58'56,250 41 0
12. Jean-Éric Vergne DS Penske DS 58'57,115 41 0
13. Oliver Rowland Mahindra Mahindra 58'57,511 41 0
14. Nico Müller ABT Cupra Mahindra 58'57,925 41 0
15. Sacha Fenestraz Nissan Nissan 58'58,329 41 0
16. Sergio Sette Camara NIO 333 NIO 59'01,179 41 0
17. Dan Ticktum NIO 333 NIO 59'40,346 41 0
DNF René Rast McLaren Nissan - 37 0
DNF Edoardo Mortara Maserati Maserati - 17 0
DNF Sam Bird Jaguar Jaguar - 5 0
DNF Norman Nato Nissan Nissan - 2 0
DNF Robin Frijns ABT Cupra Mahindra - 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Dennis 26, 2. Wehrlein 18, 3. Di Grassi 18, 4. Lotterer 12, 5. Hughes 10, 6. Buemi 8, 7. Da Costa 6, 8. Evans 4, 9. Cassidy 2, 10. Vandoorne 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. Andretti 38, 2. Porsche 24, 3. Mahindra 18, 4. McLaren 10, 5. Envision 10, 6. Jaguar 4, 7. DS Penske 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Andretti