Šampion na špici, Aston Martin v problémech
Předsezonní testy F1 v Bahrajnu – 1. den
Bezproblémový den Maxe Verstappena a Red Bullu završený nejrychlejším časem, problematické vystoupení Aston Martinu, povzbudivý začátek pro Mercedes nebo rozruch kolem technických inovací Ferrari. Takový byl první ze tří dní předsezonního testování v Bahrajnu.
Pro Verstappena a Red Bull vypadala situace slibně již po ranní části. V ní úřadující šampioni dosáhli na čas 1:32,959. Odpoledne pak Nizozemec dokázal zrychlit na 1:32.837. Kromě nejrychlejšího kola navíc Verstappen a rakouská stáj odjeli největší počet kol – 157. To v Bahrajnu, kde se velká cena jezdí na 57 okruhů, znamená délku téměř tří závodů.
„Vše probíhalo hladce. Neměli jsme téměř žádné problémy. Mohli jsme se proto soustředit na auto a vyzkoušet pár věcí. Jelo se nám dobře, když bylo horko a slunečno, ale také večer, kdy to bylo reprezentativnější. Je pěkné vidět, že jak se auto v porovnání s loňským rokem posunulo,“ pochvaloval si dvojnásobný mistr světa.
Ohledně šancí Red Bullu v letošní sezoně ale zůstává Verstappen opatrný: „Po jednom dni testů je složité říct, jak se autu bude během sezony dařit. Dnes ale jelo dobře a to je nejdůležitější,“ neusíná na vavřínech.
Verstappen byl jediným pilotem, který ve čtvrtek odjel celý den. Zatímco většina týmů se rozhodla rozdělit testovací program mezi dva jezdce, Red Bull dal během úvodního dne prostor pouze nizozemskému jezdci.
Red Bull se bude muset v letošní sezoně vypořádat mimo jiné i s trestem za překročení rozpočtového stropu v roce 2021. Kromě pokuty sedmi milionů dolarů bude rakouské stáji rovněž o 10 % zkrácen čas, který bude moci strávit aerodynamickým vývojem. Soupeři Red Bullu se ale shodují na tom, že nepůjde o velký problém.
„Myslím si, že loni odvedli velmi dobrou práci. Měli auto, které bylo o sekundu a půl nebo o více rychlejší než všechna ostatní. Myslím si tedy, že nedostatek času ve větrném tunelu pro ně sice není nic skvělého a pro nás je to výhoda, pokud ale máte efektivní auto, určitě můžete něco takového kompenzovat, minimálně větší část tohoto trestu,“ říká například šéf Mercedesu Toto Wolff.
V porovnání s loňským rokem letos můžeme na monopostech Red Bullu vidět změny. Mezi ně patří nový koncept bočnic, nový kryt motoru, nová podlaha, nový tvar nosu, lehčí podvozek nebo nové zadní křídlo.
Problémy nejen pro Aston
Při pohledu do výsledkové listiny vypadá slibně také výkon Aston Martinu. Nová posila stáje Fernando Alonso totiž zaostala za Verstappenem o pouhých 29 tisícin sekundy a obsadila druhé místo. Týmy se ale během dne věnovaly různým testovacím programům a jezdily rovněž s různými motorovými režimy a s různým množstvím paliva. Je tedy otázkou, nakolik je Španělův výkon reprezentativní. Během dne navíc měli u Astonu spíše starosti.
První problém přišel hned ráno. Rezervní jezdec stáje Felipe Drugovich, který zaskočil za zraněného Lanceho Strolla, totiž zůstal krátce po svém výjezdu do akce stát na trati.
„Měli jsme nějaké potíže s elektronikou. Ve skutečnosti byla jenom jedna, ale zabralo nám nějaký čas, než jsme ji opravili. Ale byla to docela jednoduchá věc,“ vysvětloval své problémy loňský šampion F2.
Ideálně to odpoledne nešlo ani Fernandu Alonsovi. Dvojnásobný mistr světa musel totiž po dvou kolech zpět do boxů. Na vině bylo poškození podlahy. Jelikož ale nešlo o velký problém, vrátil se brzy do akce.
Bez komplikací se čtvrtek neobešel ani u McLarenu a Haasu. Landa Norrise zdržely odpoledne potíže s blatníkem. Kvůli tomu odjel společně s Felipem Drugovichem nejméně kol ze všech – 40. U Haasu zase řešili potíže s motorem.
„Nebylo to jednoduché. Museli jsme totiž z auta všechno sundat, abychom se k tomu dostali a opravili to. Mnoho času jsme ale neztratili. Když máte k dispozici 9,5 hodiny na den, tak ztratit jednu nebo dvě je docela hodně, když to přepočítáme na procenta. Pokud jde ale o jízdy, tak jsme toho upřímně moc neztratili,“ prozradil šéf Haasu Günther Steiner.
Prohýbající se křídlo
Pozornost během dne vzbudilo také Ferrari. Carlos Sainz, který jezdil dopoledne, obsadil třetí místo. Charles Leclerc, který Španěla vystřídal v kokpitu během odpolední fáze, se umístil jako čtvrtý. Mnohem větší rozruch než zajeté časy ale vzbudilo u Ferrari přední křídlo.
Upravená špička nosu se totiž na monopostu z Maranella ve vysokých rychlostech prohýbala. Na vině byl odpor vzduchu. Ferrari později přiznalo, že nešlo o záměr. Při zpomalení se nos vrátil zpět do původního stavu.
Probíralo se rovněž řešení vzduchovodů, které Ferrari použilo ve svých bočnicích. Je založeno na konceptu S-Duct a omezuje vliv turbulentního vzduchu, který se vytváří při jízdě za jiným autem, na aerodynamiku.
Řada týmů žádala, aby FIA objasnila, zdali je toto řešení legální. A podle šéfa Ferrari Fréderica Vasseura tomu tak je.
„Jak asi víte, všechny týmy jsou v kontaktu s FIA. To platí i o nás a není s tím vůbec žádný problém,“ uvedl Francouz.
Pro piloty Mercedesu skončil úvodní den šestým, respektive devátým místem. Rychlejším z dvojice „stříbrných šípů“ byl Lewis Hamilton. Německá stáj se ovšem soustředila především na seznamování s novým vozem než na rychlá kola. A na konci dne byla nálada v táboře týmu dobrá.
„Zdá se, že je auto správně vyvážené. Už vůbec neposkakuje,“ byl potěšen Toto Wolff.
U Mercedesu sice i pro letošek zůstali u konceptu takzvaných nulových bočnic, došlo ale ke změně světlé výšky. Zajímavostí bylo, že stáj během čtvrtka umístila do svého vozu akcelerometr. Ten měřil vibrace z volantu. Mercedes se tímto způsobem snažil lépe porozumět poskakování.
Po prvním dni testů se zdá, že poskakování už není ani zdaleka takovým problémem jako loni. To potvrzuje i Fréderic Vasseur.
„Vůbec to není tak jako loni, kdy auta hopsala jako klokani. Před první a dvanáctou zatáčkou je to sice hrbolatější než dříve, to je ale jiný problém,“ dodal.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:32,837 | 157 | |
2. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:32,866 | + 0.029 | 60 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:33,253 | + 0.416 | 72 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:33,267 | + 0.430 | 64 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:33,462 | + 0.625 | 40 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,508 | + 0.671 | 83 |
7. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:33,671 | + 0.834 | 74 |
8. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:33,723 | + 0.886 | 67 |
9. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:34,174 | + 1.337 | 69 |
10. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:34,324 | + 1.487 | 75 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:34,424 | + 1.587 | 51 |
12. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:34,558 | + 1.721 | 71 |
13. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:34,559 | + 1.722 | 85 |
14. | Felipe Drugovich | Aston Martin | Mercedes | 1:34,564 | + 1.727 | 40 |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:34,671 | + 1.834 | 46 |
16. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:34,822 | + 1.985 | 60 |
17. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:34,871 | + 2.034 | 53 |
18. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:34,888 | + 2.051 | 52 |
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:35,087 | + 2.250 | 57 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing