Red Bull neporažen ani před kvalifikací
VC Saúdské Arábie - 3. trénink
Ani třetí trénink na Velkou cenu Saúdské Arábie nepřinesl změnu na špici. Vyhrál opět Verstappen následovaný kolegou Pérezem. Alonso potvrdil třetím místem pozici nejlepšího jezdce ze „zbytku světa“. De Vries kvůli problémům s pohonnou jednotkou vůbec nevyjel.
Sobotní program Velké ceny Saúdské Arábie odstartoval v 16:30 hodin místního času třetím volným tréninkem. V něm dostali jezdci a týmy poslední šanci vyzkoušet techniku a nastavení před kvalifikací. Trénink se ale konal ještě za denního světla, to znamená za nerelevantních podmínek pro kvalifikaci a závody. Zatímco asfalt měl 43 stupňů, vzduch 27 stupňů.
Jako jasný favorit vstupoval do soboty Verstappen. Nizozemec byl totiž nejrychlejší jak v prvním volném tréninku, tak v tom druhém. Bylo však otázkou, zdali by Alonso nemohl potrápit minimálně Péreze. Španělovi se totiž po třetím místě při Velké ceně Bahrajnu dařilo i v pátečních saúdskoarabských trénincích. Zatímco v prvním tréninku skončil třetí, ve druhém obsadil druhou příčku.
V nejlepší náladě ale nevstupovali do soboty u Ferrari. Vozy italské stáje zakončily páteční program na konci druhé desítky. Leclerc navíc věděl, že pole position ve večerní kvalifikaci nevybojuje, i kdyby zajel jakkoli. Za nasazení třetí řidící elektroniky totiž dostal trest v podobě ztráty 10 míst na startovním roštu.
Před sobotními jízdami došlo k malé změně. Zatímco u předních pneumatik zvýšilo Pirelli minimální povinný tlak z 22,5 PSI na 23,5 PSI, u zadních z 21 na 22 PSI.
V úvodu tréninku se tradičně na trať nikdo nehrnul. V některých garážích ani nic nenasvědčovalo tomu, že by jezdci měli v dohledné době vyjet. Například takový Alonso už ale seděl v kokpitu a dálo se tak očekávat, že ho brzy uvidíme na dráze.
A skutečně to byli jezdci stáje Aston Martin, kdo vyjel na trať jako první. Kromě Alonsa se vydal do akce i Stroll, oba na střední směsi pneumatik.
Stroll zajel po jednom instalačním kole zpět do boxů. Zde ale nazul tvrdé pneumatiky a znovu se vydal do akce. Alonso učinil o pár okamžiků později to samé co jeho parťák. Všichni ostatní zatím zůstávali ve svých garážích.
Vzápětí přišla nepříliš dobrá zpráva z tábora stáje AlphaTauri. U De Vriese totiž byla nalezena porucha a na jeho voze se tak měnila pohonná jednotka. To znamenalo, že Nizozemec během tréninku vůbec nevyjede. To se mu úplně nehodilo, neboť na této dráze startuje letos poprvé.
Stroll s Alonsem vyzkoušeli tvrdé pneumatiky a opět zajeli o boxů. Na trati se tak opět rozprostřelo ticho. Po osmi minutách zatím neměl na kontě nikdo měřené kolo.
O pár vteřin později vyjel na dráhu Piastri. Australan zvolil pro úvodní jízdu střední směs pneumatik. Zanedlouho ho následoval týmový kolega Norris. K jezdcům McLarenu se postupně přidali také Hülkenberg, Ocon, Gasly a Verstappen. Piloti Alpine nasadili měkkou sadu.
Piastri zajel jako první měřené kolo. Mělo hodnotu 1:32,531. Brzy ho ale překonal s časem 1:32,449 Hülkenberg, také na střední sadě. Ani tento stav ale nevydržel dlouho. Gasly dokázal díky měkkým pneumatikách výrazně snížit laťku a ujal se vedení s časem 1:30,718. S časem 1:30,724 na něj nestačil ani Verstappen na tvrdých gumách.
V dalších minutách vyjíždělo na trať stále více pilotů a v garáži jich zůstávalo už jenom pár. Po dvaceti minutách vedl Verstappen s časem 1:29,882, přestože jezdil na tvrdé směsi pneumatik. Druhý byl Gasly (1:30,161) a třetí Russell (1:30,476). S výjimkou De Vriese, o kterém se vědělo, že nevyjede, už měli na kontě alespoň jedno odjeté kolo všichni.
Pérez se svým prvním měřeným kolem ujal vedení. Na měkkých pneumatikách byl schopen překonat kolegu Verstappena o 329 tisícin sekundy.
Jezdce opět trápil hustý provoz. Hamilton musel vyjet mimo trať, když se vyhýbal jednomu z vozů Aston Martinu.
I po polovině tréninku vedl Pérez o 132 tisícin před Verstappenem. Nizozemec ale stále neměl na kontě jediný pokus s měkkou sadou pneumatik. Třetí byl Gasly.
V úvodu druhé poloviny tréninku se nacházela v garáži většina vozů včetně pilotů Red Bullu. Jiní ale pokračovali v jízdě. O divoký moment se postaral Ocon, kterému se rozvlnil monopost na obrubníku a nechybělo mnoho, aby došlo k nehodě. Francouz ale situaci zvládl.
Zanedlouho ale byla aktivita na dráze opět vyšší. Zkoušeli se kvalifikační simulace. Na měkkých gumách už konečně vyjel i Verstappen.
Novou sadu měkkých gum nasadil i Pérez. Mexičan si polepšil na 1:29,127. První pořádný čas dne zajel také Alonso, který rovněž nazul měkké gumy. S časem 1:29,606 si polepšil na třetí místo. Vzápětí ho ale překonal Hamilton.
Verstappen vzápětí potvrdil svou roli favorita. Z měkké sady vyždímal kolo v hodnotě 1:28,756 a překonal Péreze o 371 tisícin sekundy.
Vestappen sice vedl, vzápětí ale způsobil horkou chvilku Norrisovi, kterému se objevil ve stopě a Brit tak musel prudce brzdit. Verstappen uznal chybu a gestem se jezdci McLarenu omluvil.
Alonso dostal černo-bílou vlajku za to, že nerespektoval instrukce od ředitelství závodu. Nebylo jasné, o jaký prohřešek přesně jde, nejspíše ale šlo o přejíždění bílé čáry ohraničující nájezd do boxů.
Verstappen dokázal v závěru tréninku ještě porychlit. Zajel čas 1:28,485. Pérezovi tímto uskočil už na 642 tisícin sekundy.
Sargeant měl problémy se sedačkou: "Je velmi horká," stěžoval si inženýrovi.
Verstappen už udržel první příčku a zvítězil i ve třetím tréninku. Druhý skončil Pérez a třetí Alonso. U Mercedesu a Ferrari šlo opět o nevýrazný trénink. Zatímco Hamilton obsadil pátou a Russell jedenáctou příčku, Leclerc skončil šestý a Sainz desátý.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:28,485 | 19 | |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:29,098 | + 0.613 | 14 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:29,483 | + 0.998 | 20 |
4. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:29,509 | + 1.024 | 20 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:29,568 | + 1.083 | 17 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:29,588 | + 1.103 | 15 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:29,690 | + 1.205 | 17 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:29,698 | + 1.213 | 22 |
9. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:29,701 | + 1.216 | 18 |
10. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:29,761 | + 1.276 | 15 |
11. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:29,811 | + 1.326 | 18 |
12. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,917 | + 1.432 | 20 |
13. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:29,933 | + 1.448 | 18 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:29,953 | + 1.468 | 18 |
15. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:29,983 | + 1.498 | 17 |
16. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:30,035 | + 1.550 | 17 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:30,131 | + 1.646 | 14 |
18. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:30,317 | + 1.832 | 19 |
19. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:30,797 | + 2.312 | 19 |
20. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: F1