Hodina tréninku, dvě kvalifikace a větší možnost riskovat
Změny ve formátu sprintového víkendu přehledně
Pouze jeden volný trénink, separátní kvalifikace pro sprint i velkou cenu a další novinky. Změny ve formátu sprintového víkendu byly definitivně odsouhlaseny. Přečtěte si, jak přesně budou vypadat závodní víkendy v Ázerbájdžanu, Rakousku, Belgii, Kataru, USA a Brazílii.
Jak se změní formát víkendu?
Pátek bude i nadále složen z hodinového volného tréninku a kvalifikace. Zatímco doposud ale páteční kvalifikace rozhodovala o postavení na startovním roštu sobotního sprintu, tentokrát to bude jinak. Jezdci totiž budou bojovat o startovní pozice pro nedělní velkou cenu.
O postavení na roštu sprintového klání se bude rozhodovat až v sobotu, a to v k tomu speciálně určené sprintové kvalifikaci. Ta ponese oficiální název sprintový rozstřel. Ještě během stejného dne se uskuteční i samotný sprint.
Neděle zůstává beze změny. Bude vyhrazena velké ceně.
Proč k těmto změnám dochází?
Cíl všech těchto úprav je jasný - umožnit jezdcům ve sprintových závodech více riskovat. I během předchozích sprintů jsme sice byli svědky soubojů a kolizí, piloti ovšem pokaždé museli mít na vědomí, že je každá chyba může přijít velmi draho. Nemusela totiž znamenat pouze ztrátu šancí na dobrý výsledek ve sprintu, ale také start ze zadních pozic do velké ceny a tím pádem omezenou šanci uspět i v ní. Nyní už v sázce startovní pozice pro nedělní závod nebude.
Druhý volný trénink, který se v předchozích dvou letech konal vždy v sobotu dopoledne, byl vyřazen z harmonogramu proto, že se ukázal jako bezvýznamný. Od startu páteční kvalifikace totiž platil pro všechny vozy režim parc fermé, který týmům umožňoval činit na nich jen minimální změny.
Jak se budou lišit sprintový rozstřel a kvalifikace?
Na první pohled se může zdát, že sprintový rozstřel a kvalifikace budou stejné. Obě části víkendu se totiž budou skládat z tradičních tří částí. Zatímco v prvních dvou bude vyřazena vždy nejpomalejší pětka, v té třetí si to rozdá o vítězství desítka nejlepších. Při bližším pohledu ale zjistíme, že ve sprintovém rozstřelu budou jezdci a týmy o poznání svázanější než v kvalifikaci.
Prvním důvodem je čas. Sprintový rozstřel totiž bude kratší než kvalifikace. První část bude namísto tradičních 18 minut trvat jen 12 minut. Ve druhé části to bude namísto 15 minut jenom deset a v závěrečné 8 namísto dvanácti.
Přísnější budou ve sprintovém rozstřelu také pravidla týkající se pneumatik. Zatímco v kvalifikaci pro velkou cenu mají jezdci ohledně gum volnou volbu po celou dobu kvalifikace, ve sprintovém rozstřelu to tak nebude. Zatímco v první a druhé části budou muset všichni povinně nastoupit na střední sadě, závěrečný segment budou muset absolvovat na měkké směsi. Všechny části navíc musejí jezdci odjet na nové sadě, nikoli na již použité.
Co se mění pro jezdce?
Změna formátu sice závodníkům otevírá možnost pouštět se při sprintu do většího rizika, zároveň jim ale trochu komplikuje situaci pro sprintový rozstřel. Jelikož budou muset podle pravidel v každé části použít pouze jednu novou sadu pneumatik, může mít chyba jako probrzdění špatné sportovní následky. Piloti totiž nedostanou možnost zajet do boxů, v nich pneumatiku vyměnit a poté vyjet s novou čerstvou sadou na další pokus.
Ve sprintovém rozstřelu bude rovněž důležité, aby se jezdcům povedl hned první pokus. Podle odhadu by sice měli v každé části zvládnout dva pokusy, pneumatiky ale budou na svém výkonnostním vrcholu při úvodním pokusu, zatímco při tom druhém už v tak dobrém stavu nebudou. Svým způsobem tak jde o návrat jednokolové kvalifikace.
Na důležitosti také získá první volný trénink. Půjde totiž o jedinou víkendovou jízdu, ve které budou moci piloti vyzkoušet pneumatiky a nastavení.
Zajímavé možnosti otevírá formát i rezervním jezdcům. Při standardních závodních víkendech je tomu totiž tak, že se jezdec musí kvalifikovat, aby mohl nastoupit do závodu. Když tedy vyjde najevo, že jezdec nemůže z jakéhokoli důvodu nastoupit do závodu až po kvalifikaci, již tým nemůže sáhnout po náhradníkovi.
To je ale při sprintových víkendech jiné. Pokud by totiž někdo musel po páteční kvalifikaci z víkendu odstoupit, umožňují pravidla nastoupit do sprintového závodu a tím pádem i do velké ceny náhradníkovi.
Teoreticky může nastat ještě jiná neobvyklá situace. Kdyby pilot nebyl schopen z nějakého důvodu usednout za volant pouze v sobotu a v neděli by se mohl vrátit, může být zastoupen náhradníkem pouze při sprintu a poté se vrátit pro nedělní velkou cenu.
Jak to bude s penalizacemi?
Dvě kvalifikace, dva závody. Něco takového může fanouškům samozřejmě udělat zmatek v tom, jak se budou odpykávat penalizace. Pojďme si to tedy ujasnit.
Na nedělní velkou cenu se budou vztahovat penalizace, které jezdec dostal ve sprintu a neodpykal si je během něj. Dále si piloti do závodu přenesou i tresty za nasazení nových komponent pohonných jednotek a převodovek. Ve velké ceně budou jezdci ztrácet pozice na roštu i za prohřešky v tréninku, kvalifikaci i sprintu. Na startu sprintu budou jezdci odsunuti za přestupky z rozstřelu.
Pokud budou týmy nuceni porušit po páteční kvalifikaci režim parc fermé, bude to znamenat start z boxů nejen pro velkou cenu, ale také pro sprint.
Mohou se pravidla změnit během víkendu?
Ano. FIA počítá s tím, že se při novém formátu víkendu mohou vyskytnout situace, na které pravidla původně nemyslela. Během prvních tří sprintových víkendů je proto možné na něco takového reagovat úpravami pravidel.
Takové změny se mohou týkat penalizací pro jezdce, víkendového formátu, pravidel parc fermé i tvorby startovního roštu. Takto rychlé úpravy mohou být provedeny bez klasického schvalovacího procesu, při kterém je potřeba souhlas Světové rady motorsportu a Komise F1. V těchto urgentních případech ale bude nutná dohoda s FIA, držitelem komerčních práv Liberty Media a s alespoň osmi stájemi. Musí jit o změny, které se týkají původně nezamýšlených problémů. Musí zajistit sportovní férovost a jejich platnost se bude vztahovat pouze na víkend, při které se problém objeví.
Jaká další pravidla se změní?
V návaznosti na úpravu formátu sprintového víkendu dojde u některých komponent pohonné jednotky k navýšení počtu kusů, které lze nasadit beztrestně. To se bude týkat spalovacího motoru, turbodmychadla, hybridního motorgenerátoru a kinetického motorgenerátoru. U všech těchto částí se zvedne limit ze 3 na 4.
Co zůstává stejné?
Nemění se základní záležitosti. Délka sprintu zůstává i nadále 100 kilometrů. Ani od letošního roku nebude povinná zastávka v boxech. Zachován je i bodovací systém 8-7-6-5-4-3-2-1. Každý jezdec dostane na víkend opět 12 sad pneumatik. Režim parc fermé i nadále platí od začátku páteční kvalifikace až do nedělní velké ceny.
Zdroj: Motorsport, F1, FORMULE.cz, úvodní foto: F1