Verstappen vyhrál, Norris překvapil, Mercedes zklamal
VC Rakouska – sprintový rozstřel
Verstappen kraloval i sprintovému rozstřelu. Druhý skončil jeho kolega Pérez a třetím místem zazářil Norris. Složitý bude sprint pro Mercedes. Zatímco Hamilton byl vyřazen už v první části, Russell kvůli potížím s hydraulikou ve druhé.
Před startem sprintového rozstřelu bylo velkým otazníkem počasí. Předcházející sprintový závod FIA F3 se totiž odjel na mokré trati. Během něj už ale nepršelo a bylo tak otázkou, zdali mokro ovlivní i boj o startovní pozice pro sprint F1.
Zatímco asfalt měl před startem teplotu 21 stupňů, ve vzduchu bylo naměřeno 16 stupňů. Na trati už se začínala rýsovat suchá stopa, přesto se ale očekávalo, že při prvních výjezdech jezdci nasadí ještě přechodné gumy. Přezouvání na suché pneumatiky ale nejspíše mělo přijít velmi brzy.
V úvodu první dvanáctiminutovky jsme viděli různé přístupy. Zatímco Albon, Piastri a Sargeant nazuli přechodné gumy, zbytek jezdců obul suché pneumatiky. Podle pravidel pro sprintový rozstřel sice mají jezdci povinnost nazout v první části střední sadu pneumatik, jelikož byl ale rozstřel vyhlášen jako mokrý, tak tato povinnost padla a v akci jsme viděli i nejměkčí sadu suchých gum.
Ideálně nezačínal rozstřel pro Sainze. Pilot Ferrari si stěžoval, že má problémy s brzdami. Zamířil proto do boxů a byl zatažen do garáže. Sargeant, Piastri i Albon brzy pochopili, že trať už je dostatečně suchá a zbavili se přechodné sady pneumatik.
Ne všichni piloti jezdili na nejměkčí sadě. Verstappen, Bottas a Magnussen totiž vsadili na střední sadu. Čou ztratil na výjezdu z předposlední zatáčky kontrolu nad vozem a dostal se do hodin. Bariérám se ovšem zvládl vyhnout a mohl v kvalifikaci pokračovat.
Sportovní komisaři byli i nadále přísní ohledně traťových limitů. Časy byly smazány mimo jiné Verstappenovi, Pérezovi a Sargeantovi.
Pět minut před koncem se nacházeli v zóně vyřazení šestnáctý Gasly, sedmnáctý Bottas, osmnáctý Čou, devatenáctý Sareant a dvacátý Sainz. Španěl stále zůstával v boxech a neměl na kontě žádný čas. Vypadalo to s ním stále hůře.
Magnussen a Bottas mezitím přešli na měkkou sadu, Verstappen ale trochu překvapivě zůstával na střední. Na tu trochu překvapivě přezul i Russell.
Leclerc byl vyšetřován sportovními komisaři. V předposlední zatáčce totiž zdržel Piastriho, když uhýbal do boxů. Sainz se mezitím dokázal vrátit zpět na trať. Bylo jasné, že mu zbývá už jen jeden pokus na to, aby zvrátil svou nepříznivou situaci.
Sainzovi se nakonec podařilo zachránit. Dokonce zajel nejrychlejší čas. Překvapení se ale přece jen zrodilo. Hamilton se totiž propadl až na 18. místo. V závěru navíc doplatil na hustý provoz. Navíc byl sedminásobnému šampionovi smazán jeden z časů. Nepostoupili ani šestnáctý Čou, sedmnáctý Piastri, devatenáctý Bottas a dvacátý Sargeant.
Leclerc se zachránil jen tak tak. Obsadil 15. příčku. I přesto si ale nemohl oddechnout. Sportovní komisaři totiž oznámili, že incident mezi ním a Piastrim budou vyšetřovat po skončení sprintového rozstřelu.
Russell sice postoupil, přesto ale bylo před druhou částí v jeho garáži rušno. Brit si totiž v závěru prvního segmentu stěžoval na problémy s hydraulikou.
Před druhou částí už byla jasnou volbou pneumatik měkká sada. Dobře to nevypadalo u Mercedesu. Na Russellově autě se totiž i pět minut před koncem pracovalo. Brit neměl na kontě žádný čas. S vyřazením koketovali i jedenáctý Hülkenberg, dvanáctý Cunoda, třináctý Gasly a čtrnáctý De Vries.
Hülkenberg čtyři minuty před kncem zrychlil a posunul se na sedmé místo. Tím poslal na nepostupové 11. místo Albona. Vzápětí se navíc před Thajce posunul i De Vries, ten ale povyskočil pouze na 11. příčku. Vzápětí navíc Nizozemec o svůj čas přišel.
Brzy bylo jasné, že Russell už vyjet nestihne a skončí na 15. pozici. Pořadí se mezitím přesýpalo a v problémech se ocitl Leclerc, který byl až jedenáctý. Nakonec se ale zvládl zachránit. Druhá část skončila vyřazením také pero jedenáctého Albona, dvanáctého Gaslyho, třináctého Cunodu a čtrnáctého De Vriese.
Albon mohl být hodně zklamaný. Zajel totiž na tisícinu shodný čas jako desátý Hülkenberg. Jelikož ale pilot Haasu zaznamenal své kolo dříve, postoupil on.
Do třetí části se dostali Verstappen, Pérez, Sainz, Leclerc, Alonso, Stroll, Norris, Ocon, Magnussen a Hülkenberg. Ihned před jejím začátkem všichni vyjížděli z boxů a řadili se na konci boxové uličky. Existovalo totiž riziko, že znovu zaprší. Špatná zpráva přišla do tábora Haasu. Sportovní komisaři totiž oznámili, že po skončení rozstřelu budou vyšetřovat Hülkenberga za nebezpečné vypuštění z boxů. Z jeho vozu totiž upadla zadní pneumatika a Hülkenbergův vůz se po kontaktu s ní vznesl do vzduchu.
Všichni pro své první pokusy zvolili měkké pneumatiky. Sainz a Hülkenberg ovšem šli trochu překvapivě jinou cestou a obul střední sadu. Leclerc zůstával v prvních minutách v boxech.
Po prvních pokusech vedl Verstappen. Druhý byl Norris a třetí Pérez. Za ním se řadili Sainz, Hülkenberg, Alonso, Ocon, Magnussen a Stroll. Leclerc byl tou dobou na výjezdu z boxů a ještě neměl na kontě čas.
Leclerc se po svém prvním pokusu zařadil na páté místo. Tím odsunul na šestou pozici Hülkenberga, na sedmou Alonsa, na osmou Ocona, na devátou Magnussena a na desátou Strolla.
Pro závěrečné pokusy přezul Sainz na měkkou sadu. Stroll šel opačným směrem – na střední.
Verstappen udržel první místo i po závěrečných pokusech a zajistil si nejlepší pozici i pro start sprintu. Druhý nakonec skončil Pérez. Norris sice první řadu neudržel, i tak ale obsadil třetí místo. Příjemně překvapil i čtvrtý Hülkenberg. Pátý skončil Sainz, šestý Leclerc, sedmý Alonso, osmý Stroll, devátý Ocon a desátý Magnussen.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:06,236 | 1:05,371 | 1:04,440 | 23 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:06,924 | 1:05,836 | 1:04,933 | 23 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:06,723 | 1:05,699 | 1:05,010 | 23 |
4. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:06,548 | 1:06,091 | 1:05,084 | 23 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:06,187 | 1:05,434 | 1:05,136 | 18 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:07,061 | 1:05,673 | 1:05,245 | 23 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:06,611 | 1:05,759 | 1:05,258 | 24 |
8. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:06,569 | 1:05,914 | 1:05,347 | 24 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:06,840 | 1:05,604 | 1:05,366 | 24 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:06,629 | 1:05,730 | 1:05,912 | 23 |
11. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:06,892 | 1:06,152 | 18 | |
12. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:06,873 | 1:06,360 | 16 | |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:06,896 | 1:06,369 | 18 | |
14. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:06,704 | 1:06,593 | 18 | |
15. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:06,653 | 10 | ||
16. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:07,062 | 9 | ||
17. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:07,106 | 10 | ||
18. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:07,282 | 9 | ||
19. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:07,291 | 9 | ||
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:07,426 | 10 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing