Červenými vlajkami přerušenou Indy500 vyhrál Newgarden
107th Indianapolis 500 - Závod
Josef Newgarden se v neděli dočkal prvního triumfu v závodě 500 mil v Indianapolisu, když ovládl závěrečný jednokolový rozstřel po třetím přerušení závodu červenými vlajkami. Newgarden v závěru předčil Marcuse Ericssona a připravil jej tak o možnost vyhrát dvě Indy500 v řadě. Třetí místo v cíli obsadil Santino Ferrucci. Vítěz kvalifikace Álex Palou i přes kolizi v boxech v polovině závodu dojel na čtvrté příčce.
Jakoby letošní Indy500 byla pro Grahama Rahala zakletá. Kvůli technickým potížím zmeškal start, a když do závodu konečně vyrazil, hned měl ztrátu dvou kol. VeeKay v druhém kole převzal vedení, ale s Palouem se na čele v prvním stintu střídal. Za nimi byli Rosenqvist, Dixon, Ferrucci, Rossi, O´Ward, Sato, Power a Kanaan první desítku uzavíral.
Velké problémy měl Dixon, který se potýkal s masivními vibracemi způsobenými sjetými pneumatikami a v 26. kole musel do boxů. Palou vydržel do 30. kola, s ním stavěl i Ferrucci. Výrazně lépe na tom byli mclareny a Will Power. Pro ně pit stop přišel až ve 34. kole. Déle vydržel jen Lundgaard a to o jedno kolo.
Katherine Leggeová při vyjíždění od mechaniků dostala smyk a skončila v cizích boxových stáních, tvrdý náraz do zdi nepřišel, přesto vůz poškodila a prakticky okamžitě znovu zamířila do boxů.
Pořadí po prvních zastávkách v boxech bylo Palou, VeeKay, Ferrucci, Rosenqvist, Rossi, O´Ward, Power, Ericsson, Newgarden a Sato. Další zastávky přišly v 61. kole, kdy je odstartovali Palou, Ferrucci a Dixon.
VeeKay zastavil v 64. kole. Rosenqvist vydržel ještě déle a vrátil se před Palouem a VeeKayem. Stejná strategie posunula na čelo O´Warda, následovali Rosenqvist, VeeKay, Palou, Ferrucci, Rossi, Power, Newgarden, Ericsson a Sato.
Ferrucci za to pořádně vzal a posunul se na třetí příčku. V 92. kole se Robb snažil předjet o dvě kola zpět jedoucího Rahala, dostal se z ideální stopy a narazil do zdi.
Jezdci žluté fáze využili k dalším zastávkám v boxech. VeeKay při výjezdu dostal smyk a namáčkl na zeď Paloua. Jeho tým jej ale dokázal udržet ve stejném kole jako byl lídr závodu. VeeKay si musel po restartu odpykat penalizaci.
Závod měl překvapivého muže na čele. Načasování pit stopů vyšlo ideálně pro Caluma Ilotta a katapultovalo jej to na první místo. Za ním byli Rosenqvist, O´Ward, Ferrucci, Power, Newgarden, Rossi, VeeKay, Ericsson a Herta.
Power měl doslova hrozivý restart a propadl se až na 17. místo. Naopak Newgarden o sobě začal pořádně dávat najevo a skončil na 4. místo. Také loňský vítěz Ericsson se zapojil do bojů na čele závodu. Palou pokračoval na 14. příčce.
Při dalších pit stopech se na pit lane srazili Herta a Grosjean. Prvního jmenovaného tým poslal přímo do cesty stájovému kolegovi. Oba pokračovali v závodě dál. Pit stopy opět trochu zamíchaly pořadí na čele. Teď vedl Rosenqvist před Ericssonem, Newgardenem, Rossim, Carpenterem a O´Wardem. Ten ale neměl plnou nádrž, protože týmu se z nějakého záhadného důvodu nepodařilo ji naplnit až po okraj.
Ve 150. kole skončil závod pro Grosjeana, který havaroval ve 2. zatáčce. To vytvořilo příležitost vyzkoušet alternativní strategii. Jedním z jezdců, kteří po této možnosti skočili, byl právě O´Ward, neboť by měl stejně problémy vydržet s palivem. Stavěli ale také Sató, Carpenter, McLaughlin, Power či VeeKay.
Lídrem závodu byl při restartu Ericsson následovaný Newgardenem, Rosenqvistem, Rossim a Ferruccim. Poslední jmenovaný za to pořádně vzal, a během několika kol se probojoval na první příčku. Vědět o sobě dával také Kirkwood, který postoupil na třetí místo. Závod naopak po kontaktu se zdí skončil pro Powera, který svůj monopost 32 kol před koncem odstavil s poškozeným zavěšením v boxech.
Ferrucci 31 kol před koncem zamířil naposledy k mechanikům. Tam si tým vysloužil napomenutí a pokutu, když sundané levé přední kolo mechanikovi „uteklo“ a jen duchapřítomný zásah jeho kolegy, který měnil pravé přední kolo, zabránil tomu, aby se kolo dostalo dál na pit lane.
Ferrucci se při pit stopu ale i tak propadl za Ericssona. Na trati jej ovšem následně zdolali Rosenqvist a Newgarden. O´Ward se ze skupiny jezdců, kteří stavěli při žluté fázi po nehodě Grosjeana, jako jeden z prvních 20 kol před koncem vypravil do boxů a vrátil se hned za Ericssonem a Rosenqvistem, navíc na čerstvějších pneumatikách. V tu chvíli to vypadalo, že by to mohl být on, kdo v ruce drží trumfy.
A také o dvě kola později předjel Rosenqvista a hned v dalším kole Ericssona. Před ním byli ještě Hunter-Reay, Ilott a Canapino, kteří nestavěli.
Jenže 15 kol před koncem přišel děsivý moment, který zavinil první vyvěšení červených vlajek a přerušení závodu. Odstartoval to souboj Rosenqvist vs. Newgarden. Pozdější vítěz se před švédského pilota přehnal, Rosenqvist se dostal z ideální stopy a narazil do zdi. Jeho vůz se ale stočil zpátky do závodní stopy, projel až pomalu do trávy a roztočil se zpět. Do neovladatelného stroje vrazil Kirkwood, který se se svým monopostem převrátil.
Nejděsivější nebylo, co to udělalo s oběma vozy, ty jsou na to navíc stavěné, ale to, že při kontaktu se utrhlo levé zadní kolo Kirkwoodova monopostu, nevydržela ani ocelová lana, která přesně takové situaci mají zabránit, a kolo přeletělo plot. Naštěstí ale skončilo v proluce mezi dvěma tribunami a na parkovišti poškodilo jedno ze zaparkovaných aut.
IndyCar závod zastavila a celé pole se seřadilo na pit lane. Na čele byla trojice Hunter-Reay, Ilott, Canapino, ale ti věděli, že jakmile se boxy zase otevřou, musí zamířit pro palivo, což také ještě před restartem udělali. Následovali O´Ward, Ericsson, Newgarden, Rossi, Ferrucci, Palou, Daly, Dixon, VeeKay a Herta.
První pokus o restart se v 191. kole nepovedl, protože vedoucí O´Ward byl příliš pomalý. V dalším kole restart přišel, Ericsson podle očekávání zaútočil na O´Warda, ale byl to Newgarden, kdo se dokázal před oba přehnat. Mexičan se tak z prvního místa záhy propadl na třetí, s čímž se nehodlal smířit, pokusil se zaútočit na Ericssona, přišel drobný kontakt, který Ericsson ustál, ovšem O´Ward se roztočil a skončil ve zdi. Za nimi ještě McLaughlin postrčil Pagenauda a odstartoval další sérii karambolů. Jednou z obětí byl i Canapino, jehož neovladatelný a nebrzdící vůz ještě nakonec narazil do stojícího O´Wardova monopostu.
IndyCar znovu vyvěsila červené vlajky. Pořadí bylo Newgarden, Ericsson, Ferrucci, Rossi, Palou, Dixon, Daly, VeeKay, Herta a Sato.
Další restart přišel čtyři kola před koncem. Ještě než vozy protnuly prostor startu a cíle, sahal traťový maršál znovu pro žlutou vlajku. Vzadu se srazili Carpenter a Lundgaard, oběťmi nehody byli také Pedersen, Andretti nebo Rahal.
Ovšem v mezičase mezi vyvěšením zelené vlajky a opětovnou neutralizací závodu žlutou vlajkou se Ericsson dostal před Newgardena. Ten byl na trati fyzicky až na čtvrtém místě, kdy jej předjeli ještě Ferrucci a Rossi. Vypadalo to tak, že se Ericsson bude radovat z druhého vítězství v řadě, což se naposledy povedlo Castronevesovi před 21 lety.
Jenže IndyCar znovu vyvěsila červené vlajky a pole muselo znovu do boxů. Při tom přehodnotila pořadí a určila, že v momentě, kdy se rozsvítilo žluté světlo, byl první Ericsson, druhá příčka ale ještě náležela Newgardenovi. Pak následovali Ferrucci a Rossi.
Do konce závodu zbývala dvě kola, to znamenalo, že piloti vyjedou z pit lane, na konci kola zavlají společně zelená a bílá vlajka a, samozřejmě pokud někdo další nenabourá, tak budou mít poslední kolo, aby se ukázali.
Ericsson při restartu udržel vedení a prvními dvěma zatáčkami projel jako lídr závodu. Newgarden se na něj ale dotáhl na protilehlé rovince a předjel jej. Pak už loňský vítěz neměl žádnou možnost, jak mu předjetí oplatit a Newgarden mohl slavit.
A že to byly bouřlivé oslavy. Dvaatřicetiletý pilot týmu Penske ukázal, že hodně odkoukal od bývalého stájového kolegy Castronevese, který byl proslulý svými oslavami na plotě před fanoušky. Newgarden na něj nevyšplhal, ale protáhl se mezerou pod ním a běžel přímo mezi diváky pod hlavní tribunou a slavil s nimi. Pak se vrátil do vozu a dočkal se vysněného mléka pro vítěze Indy500.
Pro jeho tým Penske je to 19. vítězství, první od chvíle, kdy Roger Penske Indianapolis Motor Speedway a IndyCar koupil. Newgarden je prvním jezdcem, kterému se letos podařilo podruhé v sezoně zvítězit, slavil i v předešlém oválovém klání na Texas Motor Speedway.
Sezona pokračuje už příští neděli závodem na novém městském okruhu vytyčeném místo ostrova Belle Isle tentokrát přímo v centru města Detroit.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:58:21.9611 | 200 | 50-1 |
2. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,0974 | 200 |
40+4 |
3. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 0,5273 | 200 | 35+10 |
4. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,7638 | 200 | 32+13 |
5. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 0,9934 | 200 | 30+7 |
6. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,4316 | 200 | 28+7 |
7. | Takuma Sató | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,5770 | 200 | 26+6 |
8. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1,8855 | 200 | 24 |
9. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 2,2248 | 200 | 22+1 |
10. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 3,2648 | 200 | 20+12 |
11. | Ryan Hunter-Reay | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | + 3,4223 | 200 | 19+1 |
12. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 4,0470 | 200 | 18+1 |
13. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 4,7432 | 200 | 17 |
14. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 5,0045 | 200 | 16 |
15. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 5,4631 | 200 | 15+1 |
16. | Tony Kanaan | Arrow McLaren | Chevrolet | + 5,7158 | 200 | 14+4 |
17. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | + 8,9800 | 200 | 13 |
18. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 199 | 12 |
19. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 2 kola | 198 | 11 |
20. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 197 | 10 |
21. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 196 | 9+2 |
22. | Graham Rahal | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | Havárie | 195 | 8 |
23. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | Havárie | 195 | 7+2 |
24. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | Havárie | 192 | 6+11 |
25. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | Havárie | 192 | 5 |
26. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Havárie | 192 | 5 |
27. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | Havárie | 183 | 5+11 |
28. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 183 | 5 |
29. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 160 | 5 |
30. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 149 | 5 |
31. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 90 | 5 |
32. | R. C. Enereson | Abel Motorsports | Chevrolet | Porucha | 75 | 5 |
33. | Katherine Leggeová | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 41 | 5 |
Pozn: Bonusové body jsou včetně bonusů za kvalifikaci
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment