Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Na Road Ameriku i s Kapitánem Amerikou

Na Road Ameriku i s Kapitánem Amerikou

Sonsio Grand Prix at Road America – před závodem

Jeden z nejikoničtějších silničních okruhů bude v neděli hostit další podnik IndyCar Series. Závodní série se totiž přesouvá do Wisconsinu na okruh Road America, trať vybudovanou v 50. letech, která prakticky nepozměněná hostí závody do dneška.

Jednou větší změnou okruh prošel po loňské sezoně. Dočkal se kompletního přeasfaltování celé dráhy, a to prvního od roku 1995! Starý vyfrézovaný asfalt odvezlo přes 800 nákladních vozů.

Inženýři si vytyčili 7 tisíc kontrolních bodů, na kterých hlídali, že až položí nový povrch, charakteristika okruhu se co nejvíce nezměněná, to znamená šířka okruhu, umístění obrubníků a podobně se změní co nejméně. IndyCar předpokládá, že rychlost by se mohla zvýšit až o 5 mil v hodině a padnout by mohl i rekord okruhu, který stanovil v roce 2000 Dario Franchitti.

Jednou významnou změnou prošlo i závodní pole. Vzhledem k neuspokojivým výsledkům se tým Ed Carpenter Racing dohodl na rozvázání spolupráce s Conorem Dalym. Ve voze číslo 20 jej po zbylé závody letošního ročníku nahradí Ryan Hunter-Reay.

Ten má v padoku přezdívku Kapitán Amerika podle marvelovského akčního hrdiny. Příhodně se tak na startovní rošt vrátí na okruhu, který má Ameriku také v názvu. Hunter-Reay letos startoval v Indy500 za Dreyer & Reinbold Racing, předtím ale vynechal po konci u týmu Andretti Autosport celý loňský ročník. Dvaačtyřicetiletý závodník je jedním z mála jezdců v padoku, kteří pamatují okruh ještě z dob CART/Champ Cars.

Přestože závodění u městečka Elkhart Lake ve Wisconsinu má velmi bohatou historii, IndyCar, respektive série CART, sem ale poprvé zavítala až v 80. letech, když už zde současná trať stála tři desetiletí. Ve Wisconsinu byla silná konkurence v podobě oválu v Milwaukee a série si teprve hledala cestu z oválů na silniční a městské okruhy.

Vůbec první automobilový závod se u Elkhart Lake jel po válce na okruhu vytyčeném na veřejných cestách. Tomuto závodění byl ale záhy konec – po tragické nehodě ve Watkins Glen, kde se také na začátku 50. let závodilo na veřejných silnicích. Oba podniky se musely skončit, závodění se ale podařilo zachránit díky přesunu na k tomuto účelu postavený okruh.

Ten ve Wisconsinu pojmenovaný Road America má na svědomí cestář Cliff Tufte. Inspiroval se původní tratí, chytře ale využil terénu vytvořeného ledovcem. O nadčasovosti jeho práce svědčí nejlépe to, že okruh, na němž vozy pojedou v neděli, je prakticky identický s tím, který v 50. letech Tufte vytyčil. Přibyla jen jedna šikana před zatáčkou Kink, ta se ale využívá jen pro závody motorek.

Fanoušci IndyCar si okruh hned zamilovali. Některé jeho pasáže jsou opravdu ikonické, například cílová rovinka vedoucí do prudkého kopce, zakončena jedním z nejlepších míst k předjíždění, nebo ještě lepší místo na konci klesání do 5. zatáčky. Zatáčky 9 a 10 tvoří Carousel, následuje rychlá zatáčka Kink na pravou ruku a pasáž Kettle Bottoms, kde za plotem jsou z obou stran stromy, což evokuje třeba starý Hockenheimring. Na konci dlouhé rovinky je další ikonická zatáčka tohoto okruhu – Canada Corner.

Okruh byl dlouhá léta nedílnou součástí kalendáře Champ Cars. Od roku 1982 do zániku série po sezoně 2007 se zde nezávodilo jen v roce 2005. Pak ale fanoušci museli na návrat legendární trati dlouho čekat, až do roku 2016, kdy si konečně našel cestu do kalendáře IndyCar, jako další tratě staré série CART/Champ Cars, například Mid-Ohio, městský okruh v Torontu, Portland či Laguna Seca.

Na Road Americe platí, že většinou zde vyhrávají jen šampioni série či vítězové Indy500. A to platí i o moderní éře po příchodu IndyCar, ostatně narušil to zatím jen jeden „vetřelec“, v roce 2020 Félix Rosenqvist.

 

Road America

Délka okruhu: 4,014 míle (6,5 km), 14 zatáček
Délka závodu: 55 kol/220 mil
První závod: 1982
Rekord okruhu: Dario Franchitti (Team KOOL Green) – 1:39,866 v roce 2000
Loňský vítěz: Josef Newgarden (Team Penske)
Loňské pole position: Alexander Rossi (Andretti Autosport) – 1:44,8656

 

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek 22. 6.

22:00 – 23:15 – 1. trénink

Sobota 23. 6.

16:55 – 17:55 – 2. trénink
19:55 – 21:25 – Kvalifikace

Neděle 24. 6.

16:15 – 16:55 Warm up
19:30 – Start závodu Sonsio Grand Prix at Road America

 

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment