Osychající trať přinesla pole position Leclercovi, Verstappen až osmý
VC Singapuru - kvalifikace
S osychající tratí se během kvalifikace na Velkou cenu Singapuru vypořádal nejlépe Leclerc a v neděli tak odstartuje z první pozice před Pérezem a Hamiltonem. Zklamáním skončila kvalifikace pro Verstappena nebo Russella. Zatímco vedoucí muž šampionátu zajel kvůli potížím v závěru až osmý čas, Russell dokonce nepostoupil ani do třetí části a skončil jedenáctý.
Ve 21:00 hodin místního času se v Singapuru rozběhla kvalifikace. Teplota asfaltu činila před startem 27 stupňů. Vzduch měl 26 stupňů. Odpoledne v Singapuru silně pršelo. Z tohoto důvodu se kvalifikace odjela na osychající trati. Před kvalifikací už nepršelo. Existovala ale dvacetiprocentní pravděpodobnost, že se déšť během kvalifikace vrátí.
Jako lehký favorit vstupovalo do kvalifikace Ferrari. Italská stáj totiž ovládla dva volné tréninky. Zatímco v tom druhém byl nejrychlejší Sainz, ve třetím se zadařilo na mokré trati nejvíce Leclercovi. Vítězem prvního pátečního tréninku se stal Hamilton z Mercedesu.
Kapky deště už sice nepadaly, trať ale nestihla oschnout natolik, aby jezdci vyjeli do kvalifikace na suchých gumách. Místo toho jsme na vozech viděli stále přechodné pneumatiky.
První měřený čas zajel Russell. Měl hodnotu 1:57,099. Ani se však nenadál a z prvního místa ho sesadil kolega Hamilton. Sedminásobný mistr světa zajel čas 1:56,937. O pár minut později ale Russell vrátil úder, a to časem 1:55,842.
Na prvních dvou místech ale nezůstaly "stříbrné šípy" dlouho. Leclerc totiž zajel čas 1:55,054 a ujal se vedení.
Nebylo překvapením, že mokrá trať dělala jezdcům potíže. Výlety do únikové zóny si udělali Magnussen a Leclerc. Hamilton zajel čas 1:54,689 a byl znovu první. Trať však neustále osychala a dalo se očekávat, že jezdci budou zrychlovat s každým kolem a pořadí se tak bude přesýpat. To potvrdil Verstappen, který s časem 1:54,395 sesadil Hamiltona ze špice.
Trať sice osychala, k přezouvání na suché gumy se ale neschylovalo. Verstappen potvrdil svému inženýrovi, že pro tyto podmínky jsou stále vhodné přechodné pneumatiky.
Albon se stal dalším jezdcem, který vyjel mimo trať. Thajec si to namířil do únikové zóny za 18. zatáčkou.
Čtyři minuty před koncem už měli na kontě čas všichni jezdci. Na nepostupových pozicích se nacházeli Albon, Latifi, Ricciardo, Magnussen a Schumacher. Piloti Haasu ale pořád nezaznamenali reprezentativní kolo.
K nedorozumění došlo u Red Bullu. Verstappen jel před Pérezem, poté však zpomalil. Pérez se dotazoval, proč to udělal. "Mysleli jsme, že jsi svůj pokus vzdal," dostal od inženýra odpověď.
Pořadí se přesýpalo až do posledních vteřin. Vítězem první části se nakonec stal Verstappen před Hamiltonem a Leclercem. Vyřazeni byli Bottas, Ricciardo, překvapivě Ocon, Albon a Latifi. Za Oconovým nepostupem stály potíže s brzdami, které měl pilot Alpine v závěru.
Vettel sice skončil jedenáctý, v posledních minutách měl ala také on důvod k obavám. Při jednom ze svých kol se totiž opřel do zdi. Měl ale více štěstí než jeho kolega Stroll v prvním volném tréninku a z incidentu vyvázl bez poškození.
Také pro úvod druhé části nasadili všichni piloti přechodnou sadu pneumatik. Leclerc ovšem hlásil, že trať rychle usychá.
První čas druhé části stanovil Gasly. Pilot AlphaTauri zajel čas 1:54,368. Brzy ho ale pokořil Norris (1:53,995). Ani pilot McLarenu ale nevydržel na prvním místě dlouho, neboť ho sesadil Leclerc (1:52,343).
Devět minut do konce už měli zajetý čas všichni. Vedl Leclerc před Verstappenem a Pérezem. Na posledních pěti příčkách figurovali Russell, Cunoda, Čou, Sainz a Schumacher. Zejména u Russella a Sainze se ale dalo očekávat brzké zrychlení a posun do nejlepší desítky.
Netrvalo dlouho a Sainz opravdu zrychlil. Své nové maximum stanovil na 1:53,495 a s ním se dostal na čtvrté místo.
Leclerc se už dotazoval svého inženýra, jestli může přezout na suché pneumatiky. Do boxů sice Monačan zajel, nakonec ale dostal "jen" nové přechodné gumy. Jinak to ale bylo u Strolla s Vettelem. Ti se stali prvními dvěma jezdci, kteří zo zkusili na suché měkké směsi. Za chvíli si pro tuto sadu dojel i Čou.
Zprvu se zdálo, že suché pneumatiky stále nejsou nejvhodnější volbou. Stroll totiž nedobrzdil do zatáčky a vycestoval z trati. Jeho časy navíc byly pomalé. Vettel byl navíc mezitím odsunut na 11. místo a hrozilo mu vyřazení. Stejné to bylo i u Čoua, který si stěžoval, že nemá žádnou přilnavost.
Kromě Vettela a Čoua byl nakonec vyřazen i Stroll. Zatímco Kanaďan obsadil 12. pozici, Vettel skončil čtrnáctý a Čou patnáctý. Největším překvapením bylo ale vyřazení jedenáctého Russella. Nepostoupil ani třináctý Schumacher.
Vettel při svém závěrečném pokusu vyjel do únikové zóny, což k jeho nepostupu také přispělo. Němec v boxech uznal, že přechod na suchou směs přišel příliš brzy.
Do elitní desítky se tak probojovali Leclerc, Hamilton, Verstappen, Pérez, Alonso, Sainz, Gasly, Cunoda, Norris a Magnussen.
V závěru druhé části sice ještě suché gumy nefungovaly, i přesto ale na nich v úvodu třetí části vyjela řada pilotů. Jedinými dvěma výjimkami byli Cunoda s Magnussenem. Ti zůstávali na přechodných pneumatikách.
Verstappen byl prvním, kdo zajel měřené kolo. Mělo hodnotu 1:56,940. Zdálo se ale, že přechodné pneumatiky jsou stále lepší volbou. S časem 1:55,170 se totiž suverénně dostal do čela Cunoda.
To ale neplatilo dlouho. Suché gumy totiž fungovaly pořád lépe a Hamilton o dvě vteřiny pokořil Cunodu. Zrychlil sice i Verstappen, ten ale na sedminásobného šampiona stále ztrácel více než sekundu.
V dalších vteřinách se v čele prostřídali Alonso, Leclerc a znovu Hamilton. Gasly vyjel v 18. zatáčce do únikové zóny.
Verstappen s Pérezem opěz zrychlili. Dostali se sice na druhé, respektive třetí místo, první pozici ale pořád držel Hamilton. Cunoda s Magnussenem pochopili, že na přechodnou sadu už to není a dojeli si tak do boxů pro měkké gumy.
Zhruba minutu před koncem se Alonso dostal do čela. Vzápětí ho ovšem pokořil Leclerc. Hamilton najednou spadl až na třetí pozici, i on ale byl stále v rychlém kole. Trať stále osychala a bylo jasné, že závěrečné pokusy budou nejrychlejší.
Pérez a Sainz překonali Alonsa. Pilot Ferrari se ale nakonec v první trojici neudržel. Z bronzové příčky ho totiž vystrnadil Hamilton. Pole position tak vybojoval Leclerc před Pérezem a Hamiltonem. Sainz nakonec skončil čtvrtý, pátý byl Alonso, šestý Norris, sedmý Gasly, až osmý Verstappen, devátý Magnussen a desátý Cunoda.
Verstappen měl svůj poslední pokus velmi dobře rozjetý, poté ho ale Red Bull povolal z neznámých příčin do boxů. To se Nizozemcovi pochopitelně vůbec nelíbilo. Rozčiloval se a nešetřil sprostými slovy.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:54,129 | 1:52,343 | 1:49,412 | 20 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:54,404 | 1:52,818 | 1:49,434 | 19 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:53,161 | 1:52,691 | 1:49,466 | 23 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:54,559 | 1:53,219 | 1:49,583 | 22 |
5. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:55,360 | 1:53,127 | 1:49,966 | 23 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:55,914 | 1:53,942 | 1:50,584 | 24 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:55,606 | 1:53,546 | 1:51,211 | 24 |
8. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:53,057 | 1:52,723 | 1:51,395 | 20 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:55,103 | 1:54,006 | 1:51,573 | 23 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:55,314 | 1:53,848 | 1:51,983 | 23 |
11. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:54,633 | 1:54,012 | 17 | |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:55,629 | 1:54,211 | 15 | |
13. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:55,736 | 1:54,370 | 16 | |
14. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:55,602 | 1:54,380 | 15 | |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:55,375 | 1:55,518 | 14 | |
16. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:56,083 | 7 | ||
17. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:56,226 | 9 | ||
18. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:56,337 | 9 | ||
19. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:56,985 | 7 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:57,532 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari