Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Výsledky VC USA zůstanou beze změny

Výsledky VC USA zůstanou beze změny

Haas neuspěl se žádostí o přezkoumání

Konečná klasifikace závodu v Austinu se dodatečně měnit nebude. Stáj Haas totiž u FIA neuspěla se svou žádostí o přezkoumání. V ní požadovala, aby bylo znovu prošetřeno několik průjezdů šestou zatáčkou, při nichž podle amerického týmu mělo dojít k překročení traťových limitů.

„Žádost o přezkoumání byla zamítnuta, protože nebyly předloženy žádné významné a relevantní nové skutečnosti, který by Haas neměl k dispozici v době původního rozhodnutí,“ stojí v odůvodnění.

Podle týmu Haas se dopustili v šesté zatáčce překročení traťových limitů čtyři závodníci – Sergio Pérez, Alexander Albon, Logan Sargeant a Lance Stroll. Zejména potrestání Sargeanta mohlo být americké stáji ku prospěchu. Znamenalo by totiž, že by ztratil desáté místo, na které by se následně posunul Hülkenberg. Tím by si Haas připsal jeden bod.  

Na důvody, proč se překračováním traťových limitů v šesté zatáčce komisaři nezabývali, už se týmy dotazovaly během Velké ceny Mexika. FIA uvedla, že v dané zatáčce nebyl k dispozici dostatečně kvalitní kamerový systém, který nepokrýval vrchol zatáčky. Ze záběrů tak nebylo možné jednoznačně posoudit, zdali k porušení traťových limitů došlo. Komisaři tak nemohli trestat, neboť neměli v rukou jasný důkaz.

Žádost Haasu o přezkoumání těchto situací byla projednávána online během středy a čtvrtka. Přítomni byli samozřejmě zástupci stájí Haas, Aston Martin, Red Bull a Williams, kterých se jednání týkalo. Své lidi ale vyslali také u Ferrari a McLarenu. Haas předložil mimo jiné i záběry z vozů všech čtyř zmíněných pilotů. U Albona dokonce dodal i záběr vozu jedoucího za ním.

Žádost stáje Haas byla zamítnuta. Foto: Haas


Zatímco u thajského pilota bylo mimo jiné i díky záběru vozu za ním připuštěno, že jde o významný důkaz, který vykazuje znaky porušení pravidel, záběry ze zbylých tří vozů byly smeteny ze stolu jako nevýznamné, již známé a tudíž nerelevantní. Zásadní bylo, že Haas měl všechny tyto důkazy k dispozici již v době závodu, ačkoli tvrdil při slyšení opak. Tím pádem nevypluly na povrch žádné nové skutečnosti.

Takto to dál nejde



Sportovní komisaři F1 současně vyzvali FIA ke změnám ohledně traťových limitů, aby se už podobné situace neopakovaly. Nejsou spokojení s tím, že v případech jako v Austinu nemohou dodržování traťových limitů řádně prosazovat, přestože vidí, že dochází k porušení pravidel.

„Jestli bude tento problém vyřešen za pomoci lepší technologie, úpravami tratí, kombinací obojího, jinými pravidly nebo jiným vynucovacím standardem, nechají komisaři na někoho, kdo má lepší pozici k tomu, aby něco takového posoudil. Vzhledem k načasování je jasné, že letos něco takového nemůže být vyřešeno kompletně. Vzhledem k počtu okruhů, na kterých se letos objevily významné potíže s traťovými limity, by ale měla být před startem sezony 2024 nalezena nová řešení. Uznáváme ale, že FIA už ve spolupráci s okruhy udělala významné kroky,“ stojí v prohlášení.

Austin není jediným okruhem, kde letos byly traťové limity velkým tématem. Zatímco během Velké ceny Rakouska museli komisaři posuzovat více než 1200 potenciálních prohřešků vůči traťovým limitům, v Kataru s nimi byl problém zejména v pátek. Před začátkem sobotního programu proto byla namalována tlustší bílá čára.

Co se šesté zatáčky v Austinu týče, jsou v plánu změny: „FIA vylepší svou monitorovací infrastrukturu, aby zlepšila pokrytí a do budoucna tak zajistila, že jakékoli další potenciální přestupky budou moci být spolehlivě identifikovány už během závodu,“ uvedl mluvčí mezinárodní automobilové federace.

Zdroj: Motorsport, F1, FORMULE.cz, úvodní foto: Haas