Co zajímavého se stalo na galavečeru?
FIA má přehršel novinek.
Letošní slavnostní předání cen FIA se konalo v Baku, nedaleko ulic, ve kterých se jezdí velká cena. Jelikož hlavní trofeje si odnesli Max Verstappen a Christian Horner (za tým Red Bull), nic tak nového se nestalo. Ani Sergio Pérez a Lewis Hamilton nemohli být zvláště nadšeni menšími cenami za druhé a třetí místo, ačkoli pro Mexičana to bylo nejlepší umístění v kariéře, překonal loňské třetí místo. Vypíchneme si pár zajímavostí.
Ze všech letošních vítězství se Verstappenovi do paměti prý asi nejhloub zaryje to poslední z Abú Zabí. V těch chvílích si uvědomoval, že v perfektním voze RB19 závodil naposled.
Lewis Hamilton byl lety zvyklý přebírat trofej pro mistra světa, nyní byl součástí galavečera poprvé od roku 2020, jelikož v roce 2021 se po kontroverzním závěru sezony odmítl zúčastnit (stejně jako níže zmíněný Toto Wolff) a loni byl v šampionátu až šestý. Během ceremoniálu hrál svou roli, ale na tiskovce před ní kritizoval FIA za „neakceptovatelnou“ kauzu, která vrhá prezidenta FIA, Mohameda ben Sulajema, do špatného světla. Na začátku měsíce FIA veřejně oznámila, že se pustila do vyšetřování údajného úniku diskrétních informací směrem od člena Formula One Management (FOM) k šéfovi jednoho z týmů. Od generální ředitelky ženského seriálu Akademie F1 k šéfovi týmu Mercedes. Od Susie Wolffové k Totu Wolffovi. Problémem měl být střet zájmů a Wolff měl údajně před šéfy jiných týmů zmínit informaci, kterou neměl disponovat. Údajně.
Problémem je, že všech devět konkurenčních stájí, které se zpravidla bez měsíců jednání nedokážou dohodnout absolutně na ničem, dalo od případu ruky pryč. Kdo tedy Wolffa a Wolffovou obvinil a na základě čeho? Wolffová označila útok za misogynský. FIA vyšetřování manželů Wolffových stopla po nějakých 48 hodinách, den před galavečerem a utržila tak pořádnou ostudu a světová média citovala Sulajemovy staré sexistické komentáře. Prezident FIA se měl zúčastnit stejné tiskové konference jako Hamilton, ale v poslední chvíli účast odvolal z důvodu nespecifikovaného zdravotního problému.
Vítězové budou mít konečně více času na své manželky a partnerky. Foto: Red Bull
Oscar Piastri si byl převzít cenu pro nováčka roku. Řekl, že doufá, že to je už poslední cena tohoto druhu, jelikož FIA mu stejnou udělila již v roce 2021, kdy se jako nováček stal šampionem F2. A už třikrát děkoval za prestižní cenu Autosportu, který ho za nováčka roku vybral i v roce 2020, když Australan vyhrál šampionát F3.
Kromě toho se pracovalo v zákulisí. FIA vyjasnila a posílila pravidla týkající se spolupráce dvou nebo více týmů. Má se za to, že je to reakce na záměr Red Bullu maximálně po technické stránce navázat tým Scuderia AlphaTauri na tým Red Bull Racing. Další dvojicí, které se to může dotknout, jsou Haas a Ferrari.
FIA se s Komisí F1 dohodla, že bude dohlížet na dodržování zákazu aerodynamických testů vozů sezony 2026 před 1. lednem 2025. Zákaz se týká větrných tunelů i technologie CFD. Testovat se smějí pouze modely vyhovující technickým pravidlům sezon 2023, 2024 a 2025. Samotný vývoj zakázán není, pouze testování.
FIA chtěla ještě mezi sezonami 2024 a 2025 zavést změny technických pravidel, které by potlačovaly (úmyslné) generování špinavého vzduchu pro vůz vzadu, avšak změnila názor a úpravy zahrne do velkého balíku změn pro sezonu 2026.
Kromě toho FIA, F1 a Extreme E oznámily založení Hydrogen Working Group, která počínaje rokem 2025 začne zkoumat možnosti využití vodíku v oblasti motoristického sportu. Mluví se o technologiích palivových článků a baterií, ačkoli Autosport udělil svou cenu za inovace závodnímu vozu Toyoty poháněnému tekutým vodíkem, který může být tankován v boxech stejně jako benzin. Teda až na to, že při tankování musí mít méně než -253 °C.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull