Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

F1 řekla Andrettimu ne

F1 řekla Andrettimu ne

Ale možná později ano.

Formule 1 ukončila utrpení Andrettiho a jeho fanoušků a vydala oficiální stanovisko, ve kterém informuje, že v roce 2025 a následujících do seriálu žádný nový tým nepřibude. Z dlouhého vysvětlení vyplývá, že si majitelé seriálu nemyslí, že by byl Andretti v příštích letech významným přínosem po obchodní stránce a že ani po technické stránce nevypadá být připraven začít stavět konkurenceschopné vozy. F1 je již v posledních letech poučena ze vzniku týmů Super Aguri, Team Lotus, Virgin a HRT, které zpravidla nestíhaly hlavnímu pelotonu a dnes již neexistuje ani jeden z nich. Uchytil se pouze tým Haas, ovšem za cenu, že je po technické stránce závislý na Ferrari, jako zákazník. Jeho střednědobé ambice jsou tudíž hodně omezené.

Formule 1 však upozorňuje, že Andretti má dobrou šanci, pokud se bude chtít připojit v roce 2028. Tenhle rok ještě bude zmíněn níže.

Andretti se v posledních dnech obzvlášť snažil ukázat, že má reálný projekt a prakticky už začal vyvíjet monopost F1. Dokonce ukázal model (nějakého) vozu ve větrném tunelu a o své nadšení se podělil Nick Chester, zamýšlený Andrettiho technický ředitel, jenž je znám z působení ve stáji Lotus F1 a v továrním týmu Renaultu.

Tím se dostáváme k technickému zázemí, které chtěl mít Andretti na čtyřech různých místech, na dvou kontinentech. V Německu měli jeho aerodynamici využívat větrný tunel Toyoty, který letos v létě uvolní McLaren, když dostaví svůj vlastní a modernější. Sídlo závodního týmu a designového oddělení mělo být v Silverstonu, jelikož v Anglii je nejvíce zkušené pracovní síly, spousta bývalých zaměstnanců týmů F1. O výzkum a vývoj a simulace se měl postarat General Motors v Severní Karolíně. A když Andretti Global dostaví a plně vybaví továrnu v Indianě, má být schopna postarat se o výrobu vozů, které by do té doby vznikaly někde u dodavatelů.

Když se na to podíváme kritickým okem, tak jedna továrna v procesu výstavby, větrný tunel pronajatý a cosi menšího v Anglii. To nikoho ve F1 neohromí. Zajímavé je to zapojení velké americké automobilky General Motors. V jaké míře, to nelze s jistotou říct, PR prohlášení se musí brát s rezervou. Ale Američané přislíbili, že začnou vyvíjet vlastní motor, který by měli stihnout dát dohromady před sezonou 2028. A tak jsme zpět při roce 2028.

Výrobní závod bude hotov později, GM vyrobí motor později. A Andretti má o místenku také požádat později. Foto: Andretti

Zatímco o Andrettiho jméno na relativně malém týmu není pro F1 dostačujícím lákadlem, velká automobilka, která vstup do F1 s vlastním motorem vždy spojí i s gigantickou marketingovou kampaní, to už je jiná káva.

Na přihlášku týmu do sezony 2028 s pohonnými jednotkami GM by bylo nahlíženo jinak, ať už by se jednalo o tovární tým nebo o zákazníka GM schopného si vyrobit všechny potřebné komponenty pod svou střechou. Tohle by byl nový faktor, který by zvýšil hodnotu uchazeče o účast v šampionátu, zejména s ohledem na přivedení prestižní automobilky do pozice dalšího výrobce pohonných jednotek,“ píše F1.

Takže Andretti říkal: „Otevřete mi bránu, ve vzdáleném roce 2028 vám přivedu velkou automobilku s vlastním americkým motorem!“ A F1 teď odpověděla: „Tak proč klepeš teď?“

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Andretti