Verstappen sebral Leclercovi vítězství tři kola před cílem
VC Saudské Arábie - závod
Závěr Velké ceny Saudské Arábie se nesl ve znamení boje o vítězství mezi Verstappenem a Leclercem. Nakonec slavil úřadující šampion. Dvojici doplnil na pódiu třetí Sainz. Vítězovi kvalifikace Pérezovi zkomplikoval závod výjezd virtuálního zpomalovacího vozu krátce po jeho první zastávce a musel se spokojit se čtvrtým místem.
Ve 20:00 hodin místního času se piloti vydali v saudskoarabské Džiddě do druhého letošního závodu. Teplota vzduchu činila 25 stupňů. Asfalt měl 29 stupňů.
Z prvního místa startoval poprvé v životě Pérez, který se v sobotní kvalifikaci dočkal prvního pole position až na 216. pokus. Druhý byl vedoucí muž šampionátu Leclerc. Následovali Sainz, Verstappen, Ocon, Russell, Alonso, Bottas, Gasly a nejlepší desítku uzavíral Magnussen. Jedenáctý startoval Norris, dvanáctý Čou, třináctý Stroll, čtrnáctý Ricciardo, až patnáctý Hamilton, šestnáctý Albon, sedmnáctý Hülkenberg, osmnáctý Latifi a z devatenáctého místa měl vyrážet Cunoda.
Závodu se nezúčastnil Schumacher. Německý pilot měl ve druhé části sobotní kvalifikace tvrdou havárii a z místa nehody byl odvezen v sanitce. Následná vyšetření sice žádná zranění neodhalila, přesto se ale americký tým rozhodl svého jezdce do závodu nenasadit.
"Mohli bychom pracovat celou noc a pak zjistit, že jsme ohrozili sami sebe, protože jsme vše dělali ve spěchu. Pak by to mohlo skončit tak, že nebudeme mít v Austrálii všechny náhradní díly, tam se něco stane a my nebudeme moct závodit. Přitom bychom tam teoreticky mohli být v lepší pozici. To nedává smysl. Do Melbourne musíte vše poslat již odsud. Nemůžeme to poslat do Velké Británie, abychom mohli zkontrolovat vše, co potřebujeme, praskliny a tak dále. Zkrátka by to nebylo dobré. Když letos startujete z boxů, víte, že nemůžete skončit na bodech, protože je zde spousta dobrých týmů," vysvětlil šéf Haasu Günther Steiner.
Ricciardo sice startoval jako čtrnáctý, v kvalifikaci ovšem obsadil 12. místo. Za jeho propad mohla penalizace tří míst za zdržení Ocona. Díky Schumacherově absenci ale fakticky ztratil jen dvě pozice.
Zhruba hodinu před startem měli důvod k obavám fanoušci Ferrari. Na Sainzově voze se totiž objevil problém a pod dohledem FIA na něm mechanici pracovali. Později tým uvedl, že šlo o potíže s elektroinstalací. Ty se ale podařilo vyřešit a Sainz mohl do závodu odstartovat.
Takové štěstí ale neměl Cunoda. Japonec, který kvůli technickým problémům nezajel žádný čas již v sobotní kvalifikaci, musel kvůli dalším potížím odstavit auto už cestou na startovní rošt. "Juki, toto je konec," slyšel špatnou zprávu od svého inženýra.
Jako nejrychlejší označilo Pirelli strategii s jednou zastávkou v boxech - se startem na střední sadě a poté přezouváním na tvrdou mezi 15. až 20. kolem. Italský výrobce ale připouštěl i dvouzastávkovou strategii. Za téměř stejně rychlou jako jednozastávkovou strategii považoval start na střední sadě, přezutí na tvrdou sadu (13.-18. kolo) a následný návrat na střední specifikaci (31.-37. kolo). Alternativní možnost pak podle Pirelli představoval start na měkké sadě, přezutí na tvrdou sadu (9.-13. kolo) a poté nasazení střední sady (32.-38. kolo).
Většina pilotů se rozhodla pro start závodu nazout střední směs pneumatik. Našly se ale také výjimky. Magnussen, Hamilton a Hülkenberg totiž obuli tvrdou sadu.
Pérez udržel po startu první místo. Chvíli se zdálo, že by si Sainz mohl vyšlápnout na Leclerca. Nakonec se ale propadl až na třetí místo za Verstappena. Pátý byl po prvním kole Ocon, šestý Russell, sedmý Alonso, osmý Bottas, devátý Magnussen a desátý Gasly. Francouz ale hned v úvodu druhého kola spadl na 11. příčku. Předjel ho totiž Norris. Hamilton se po nepodařené kvalifikaci nacházel na 14. pozici.
Čou měl hned po startu blíže nespecifikované problémy, na které si stěžoval do vysílačky. V úvodní šikaně měl navíc kontakt s Ricciardem a propadl se až na 18. místo. Russell se dostal na páté místo před Ocona. Druhý pilot Alpine Alonso se musel bránit Bottasovi, zatím ale odolal. Norris vycestoval v úvodní šikaně ven z trati, desáté místo ale udržel.
Hamilton zůstával čtrnáctý a stěžoval si na nízkou přilnavost. Těsně před sedminásobným mistrem světa kroužili po dráze dvanáctý Stroll a třináctý Ricciardo. Alonso si na cílové rovince vyšlápnul na Ocona. Francouz ale svou pozici tvrdě bránil a jen tak tak mezi dvojicí nedošlo ke kontaktu.
V šestém kole přišel další Alonsův útok na týmového kolegu. Ocon se ale znovu udržel před ním. Ani v dalších zatáčkách se Alonso nechtěl vzdát, Francouz ale stále držel šestou příčku. Russell mezitím navýšil svůj náskok na Ocona na sekundu a půl.
V úvodu sedmého kola se Alonsovi konečně podařilo svého parťáka zdolat a posunul se na šestou příčku. Pérez už vedl před Leclercem o více než dvě sekundy. Mezi druhým Leclercem a třetím Verstappenem byla sekunda a půl. Nizozemec si stěžoval, že na voze pilota Ferrari nefunguje zadní světlo.
Souboj mezi piloty Alpine nekončil. Ocon se v úvodu devátého kola vrátil před Alonsa. V úvodní šikaně ale vycestoval z dráhy a později svého kolegu pustil. Toho málem využil i Bottas, který se mezitím na dva růžové vozy dotáhl. V závěsu za nimi už jel i Magnussen.
Hamilton postupoval dopředu. Brit už se nacházel na 12. místě. Mimo záběry kamer se odehrála první zastávka v boxech. Ricciardo přezul v 10. kole na tvrdou směs a propadl se na poslední 18. místo. Vozy Alpine dokázaly poodjet Bottasovi s Magnussenem. Teď se naopak začalo bojovat mezi Seveřany. Magnussen ale zatím pilota Alfy Romeo nezdolal.
Hamilton pokořil krajana Norrise a dostal se na 11. místo. Současně se znovu rozhořela bitva mezi piloty Alpine. Ocon si v úvodní šikaně vyšlápl na Alonsa. Při souboji vyjel mimo trať a Alonso tak prozatím zůstával šestý. Čou dostal pětisekundový trest za opuštění trati a zisk výhody. Číňan se tou dobou nacházel na 13. pozici.
Ve 14. kole se zdálo, že boj mezi piloty Alpine na nějakou dobu končí. Ocon totiž dostal informaci, aby držel pozici. To se mu ale nepodařilo. V úvodu 14. kola ho totiž zdolal Bottas. Alonso mezitím stačil poodjet. Do boxů zajeli Stroll a Albon. Hamilton se dostal před desátého Gaslyho.
Leclerc stáhl Péreze pod dvě sekundy. Monačan dostal informaci, ať zamíří do boxů, aby se mohl před Péreze dostat. Nakonec to ale bylo naopak. Zatímco Leclerc pokračoval, Pérez zajel k mechanikům. Mexičan přezul na tvrdou sadu a a na trať se vrátil jako pátý. Těsně před ním byl navíc Russell.
V 16. kole jsme viděli první nehodu. Ve zdi skončil Latifi a byl vyhlášen virtuální zpomalovací vůz. Toho využila řada pilotů včetně Leclerca, Verstappena, Sainze i Russella, aby zajela do boxů. Leclerc i Verstappen se dokázali vrátit před Péreze. Mexičan se tak propadl až na třetí místo a mohl své zastávky litovat.
Netrvalo dlouho a z virtuálního zpomalovacího vozu se stal skutečný zpomalovací vůz. Během této fáze zamířili k mechanikům všichni kromě Magnussena, Hamiltona a Hülkenberga. Celé startovní pole mělo v tu chvíli nazutou tvrdou sadu pneumatik. Vedl Leclerc před Verstappenem, Pérezem, Sainzem, Russellem, Magnussenem, Hamiltonem, Alonsem, Hülkenbergem, Bottasem, Oconem, Ricciardem, Norrisem, Gaslym, Čouem, jehož auto během zastávky spadlo ze zvedáku, Strollem a Albonem.
Pérez sice původně kroužil po dráze jako třetí a Sainz jako čtvrtý, pozdější záznam ale ukázal, že Sainz přejel při výjezdu z boxů safety car čáru dříve než Pérez. Zdálo se tak, že by pilot Red Bullu měl Španělovi svou pozici vrátit. To se ale před restartem nestalo.
Ve 21. kole došlo k restartu. Leclec se snažil kličkovat, aby Verstappen neměl výhodu větrného pytle. První pozici se mu podařilo udržet. Sainz se ovšem v úvodních metrech po restartu dostal před Péreze. Mexičan ale vzhledem k incidentu během fáze zpomalovacího vozu pilota Ferrari pustil. Magnussen si zkusil vyšlápnout na Russella, ale neuspěl. O pár okamžiků později už tlačil na pilota Haasu Hamilton.
Ve 23. kole se Hamilton v poslední zatáčce dostal před Magnussena. Na cílové rovince pak ale nastala situace, která byla ještě loni nepředstavitelná. Dán využil větrného pytle a dostal se před sedminásobného mistra světa zpátky. Udržel se před ním i poté, co byl širší v první zatáčce. Bottas se dostal na deváté místo před Hülkenberga.
Magnussen nezůstal před Hamiltonem dlouho. Tentokrát již Brit počkal s útokem až na cílovou rovinku a v nájezdu do první zatáčky se před pilota Haasu posunul. Hülkenberg ztratil další pozici. Tentokrát spadl za Ocona. Vzápětí ho pokořil i Ricciardo.
Mezi Leclercem a Verstappenem byl rozestup menší než jedna sekunda. Pilot Red Bullu si stěžoval, že Monačan přejíždí na cílové rovince bílou čáru označující nájezd do boxové uličky. Alonso se musel začít bránit Bottasovi. Finův týmový kolega Čou obdržel penalizaci průjezdu boxy za to, že si během své zastávky neodpykal pětisekundovou penalizaci za zisk výhody výjezdem mimo trať.
Sainz si stěžoval na problémy s řazením. Jeho týmový kolega Leclerc naopak zajel nejrychlejší kolo závodu. Hamilton, který stále neměl na kontě zastávku v boxech, hlásil, že jeho pneumatiky jsou v pořádku.
Magnussenovy pneumatiky byly stále opotřebovanější a brzy ho zdolal Alonso. O kolo později se ale Dán před Španěla vrátil. Dvojnásobný mistr světa navíc náhle zpomalil a hlásil ztrátu výkonu. Slibně rozjetý závod tak pro něj skončil. Problémy měl i Ricciardo, který zastavil těsně před vjezdem do boxové uličky. Odstoupil ale i Bottas. Fin zajel do boxů a tam byl zatlačen do garáže.
Mávalo se dvojitými žlutými vlajkami. Magnussen zamířil do boxů a nazul střední sadu. Tu nasadil i Hülkenberg. Vzápětí přišlo oznámení, že se boxová ulička kvůli odstavenému Ricciardovu vozu uzavírá. Své auto se zde navíc později zastavil také Alonso. Magnussen ještě stihl mechaniky navštívit před tímto oznámením. Hülkenberg zamířil do boxů o něco později a nebylo jasné, zdali se to podařilo i jemu "legálně".
Dvojité žluté vlajky se zanedlouho proměnily ve virtuální zpomalovací vůz. Vedl Leclerc před Verstappenem, Sainzem, Pérezem, Russellem, Hamiltonem, Oconem, Norrisem, Gaslym, Strollem, Albonem, Magnussenem, Čouem a Hülkenbergem. Hamilton ale stále zůstával bez jediné zastávky. Brit byl svým týmem povolán do boxů ještě před uzavřením boxové uličky, tento pokyn ale pro něj přišel příliš pozdě a nestihl na něj zareagovat.
Ve 41. kole se znovu začalo závodit. Hamilton se při nejbližší možné příležitosti vydal do boxů. Kvůli špatnému načasování se ale na trať vrátil až jako dvanáctý, těsně za Magnussenem. Na desáté místo se díky tomu posunul Albon, který tak sahal po prvním bodu od návratu do F1.
Verstappen byl po restartu při chuti a stáhnul Leclerca na méně než sekundu. Na cílové rovince už dokonce naznačoval útok, pilot Ferrari ale zaujal defenzivní stopu a první místo zatím držel.
Před poslední zatáčkou 42. kola se Verstappen přehnal před Leclerca. Monačan ale na cílové rovince využil větrného pytle a byl zpátky v čele. Zdálo se, jako by Leclerc Nizozemce pustil schválně, aby poté mohl z výhody větrného pytle těžit. Nebylo by to poprvé.
Verstappen útočil v poslední zatáčce 43. kola znovu. Nastala ovšem kuriózní situace. Ani jeden z pilotů totiž nechtěl být první v nájezdu na rovinku a na okamžik oba téměř zastavili. Leclerc nakonec udržel první místo.
Verstappen se byl schopen i v dalších kolech držet na cílové rovince o méně než sekundu za Leclercem a využíval systému DRS s větrným pytlem. Leclerc se ale držel vpředu. Magnussen a Hamilton se na čerstvých pneumatikách zvládli propracovat do bodované desítky. Dán byl devátý a pilot Mercedesu desátý.
V nájezdu do 47. kola se ale Verstappen posunul do čela. Nejprve se k Monačanovi přiblížil v poslední zatáčce, schválně ale zůstal za ním a počkal s útokem na cílovou rovinku. A tam byl úspěšný. Leclerc se sice pokoušel reagovat, úspěšný ale nebyl a v úvodní šikaně navíc opustil trať.
Leclerc se ale udržel za Verstappenem v rozestupu menším než sekunda a v nájezdu do 48. kola tak mohl těžit z DRS a větrného pytle on. Sice se přiblížil, na útok to ale nebylo.
V předposledním 49. kole byl Leclerc opět v pozici pro útok, pokus o předjetí mu ale znemožnila žlutá vlajka v prvním sektoru. V úvodním kole totiž došlo při souboji ke kontaktu mezi Strollem a Albonem, který na Kanaďana útočil.
Ani v nájezdu do posledního kola nebyl Leclerc dostatečně blízko pro útok. Monačan se sice držel ve Verstappenově blízkosti i během závěrečného okruhu, Verstappen ale první místo udržel a dojel si pro premiérový triumf v sezoně. Za Verstappenem a Leclercem skončil třetí Sainz. Bodovali i čtvrtý Pérez a pátý Russell. O šesté místo se ještě v závěru bojovalo mezi Oconem a Norrisem, nakonec ale Francouz šestou příčku udržel. Osmý skončil Gasly, devátý Magnussen a desátý Hamilton.
Aktualizace: Sainz, Pérez a Magnussen byli po skončení závodu podezřelí z toho, že nezpomalili v závěru pod žlutými vlajkami dostatečně. To se ovšem nepotvrdilo a trojice vyvázla bez trestu. Penalizován byl ale Albon. Pilota Williamsu uznali sportovní komisaři vinným za způsobení kolize se Strollem a na startu Velké ceny Austrálie ztratí tři místa.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | - | 50 | 25 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +0,549 | 50 | 18+1 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +8,097 | 50 | 15 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +10,800 | 50 | 12 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +32,732 | 50 | 10 |
6. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +56,017 | 50 | 8 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +56,124 | 50 | 6 |
8. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | +1:02,946 | 50 | 4 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +1:04,308 | 50 | 2 |
10. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +1:13,948 | 50 | 1 |
11. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +1:22,215 | 50 | 0 |
12. | Nico Hülkenberg | Aston Martin | Mercedes | +1:31,742 | 50 | 0 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +1 kolo | 49 | 0 |
14. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +3 kola | 47 | 0 |
DNF | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | - | 36 | 0 |
DNF | Fernando Alonso | Alpine | Renault | - | 35 | 0 |
DNF | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | - | 35 | 0 |
DNF | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | - | 14 | 0 |
DNS | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | - | 0 | 0 |
DNS | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Leclerc 45, 2. Sainz 33, 3. Verstappen 25, 4. Russell 22, 5. Hamilton 16, 6. Ocon 14, 7. Pérez 12, 8. Magnussen 12, 9. Bottas 8, 10. Norris 6, 11. Cunoda 4, 12. Gasly 4, 13. Alonso 2, 14. Čou 1.
Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 78, 2. Mercedes 38, 3. Red Bull 37, 4. Alpine 16, 5. Haas 12, 6. Alfa Romeo 9, 7. AlphaTauri 8, 8. McLaren 6.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull