Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vozy 2026 by měly mít 1,000 koní

Vozy 2026 by měly mít 1,000 koní

Větší váhu budou mít jezdecké výkony.

Technický ředitel F1 se nedávno rozpovídal o již ne tak vzdálené budoucnosti s ještě více hybridními motory a jim přizpůsobenými vozy, které se na závodní okruhy dostanou za necelé dva roky. Zajímavostí je, že jezdci budou muset přizpůsobit svůj jezdecký styl a očekává se, že budou mít větší podíl na výsledcích závodů, byť možná až poté, co se setře část technických rozdílů, které bývají na začátku nové generace největší. Poslední takto velkou změnou si F1 prošla po roce 2013, a tehdy F1 zcela ovládl Mercedes, přičemž jezdci týmu Caterham bývali v kvalifikacích o pět nebo více sekund pomalejší. Dnes se i jezdci nejslabších týmů často vejdou do dvou sekund za Red Bullem.

Obavy se týkají toho, že polovina výkonu má být elektrická, přičemž z výfuku zmizí MGU-H, takže pohonné jednotky mohou být méně výkonné a může je trápit zpoždění nástupu turba, známé jako turbo lag.

Momentálně by pohonné jednotky při plném nasazení elektrického výkonu poskytovaly 900 koňských sil,“ odhaduje Pat Symonds. „Do roku 2026 se dostaneme nad 1,000. Chceme dostat více z elektromotoru. Současné vozy nemají zpoždění turba, protože je tam hybridní systém. O ten přijdeme, ale zpoždění turba (v moderních motorech) už beztak není tak velké, jako bývalo. Plánujeme snížit přítlak generovaný vozem. Je to součástí boje proti vysoké hmotnosti vozu. Vozy musí být robustní, aby vydržely takové hodnoty přítlaku. Takže to změníme, tedy budou mít tendenci více klouzat. Podle mě to znamená, že bude více záležet na jezdci. A to je dobré, vždyť jezdci jsou tady hlavními hrdiny. Takže podle mě jdeme správným směrem.

Jak F1 zavedla rozpočtový strop pro týmy, v současnosti na úrovni 135 milionů amerických dolarů, a omezení využívání větrného tunelu a CFD, tak se již dohodla i na rozpočtovém stropě pro motoráře, který má být od roku 2026 na 130 milionech dolarů i na omezeném testování na stolicích, přičemž již není třeba vyvíjet MGU-H jako součást komplikovaného systému. I díky tomu Honda změnila rozhodnutí opustit F1, po dlouhé době se vrací Ford a poprvé se přihlásilo Audi, přičemž v roce 2028 prý máme počítat s Cadillacem a žádná ze současných automobilek neoznámila odchod.

Výrobci v podstatě řekli, že nyní je pro ně F1 opět přitažlivá, protože budeme mít zajímavou technologii, ale ne nesmyslně drahou. Nemusí investovat stovky milionů dolarů, ale budou investovat do oblastí, které jsou pro ně zajímavé. Technologie elektromotorů, baterií... Technologie baterií je fascinující. Lidé si představují prostě Li-ion baterie, ale tak jednoduché to není. Je to jako tvrdit, že kov je prostě kov. Ale může to být ocel, hliník, hořčík... Existuje mnoho různých chemických složení baterií a velmi zajímavé byly vyzkoušeny ve F1. Výrobci mají na čem pracovat.

Souboj o nejvýkonnější motor v poli se tak oproti minulosti ještě více mění, výrobci shánějí nejlepší recepty na baterie. Zajímavý by měl být i souboj výrobců paliva, kteří budou chtít do nádrží natlačit co nejvíce energie, ale při výrobě už nesmí použít ropu ani jiné neobnovitelné zdroje. Tenhle boj se má odehrávat na molekulární úrovni.

MGU-H končí, jezdci se možná budou potýkat se zpožděním turba, což vůbec nemusí být nezábavné. Foto: Renault

Zatímco 1,000 koní zní více než dostatečně, je třeba si uvědomit, že tvůrci technických pravidel počítají, že elektromotor na tom bude mít podíl kolem 470 koňských sil, výkon samotného spalovacího motoru se očekává na úrovni 535 koňských sil. Aby se takové pohonné jednotce usnadnila práce, má se zavést aktivní aerodynamika, tedy ovladatelná křídla ve stylu současného DRS. Ke snížení hmotnosti o 40 až 50 kilogramů má přispět zkrácení vozu o 20 centimetrů a zúžení o 10 centimetrů. A nově se navrhuje, že DRS nahradí boost ve stylu KERSu, který se používal před rokem 2014.

Do rychlosti 345 kilometrů v hodině by hybridní systémy fungovaly automatizovaně, jak je tomu v současnosti. Avšak jezdec má mít k dispozici tlačítko, kterého aktivací bude moci na rovince vysát z baterie více energie, krátkodobě navýšit výkon a zvýšit si maximální rychlost o 10 km/h. Bylo by na jezdci, jestli by "override" manuálně aktivoval při útoku, obraně nebo třeba při pokusu o undercut. Samozřejmě vyprázdnění baterie má zřejmé nevýhody a nejprve v ním musí nějaký nadbytek energie být.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Mercedes