Hamilton dal vzpomenout na časy dávno minulé
VC Monaka - 1. trénink
Monako je mezi všemi okruhy F1 dodnes výjimečné. Městský okruh v centru monackého knížectví láká k návštěvě řadu celebrit a významných osobností. Týmy sem opět přivezly řadu vylepšení. Mercedes ukázal nové přední křídlo, Alpine vylepšil přední zavěšení a úpravy v oblasti oblouku Halo, Red Bull přivezl nové přední zavěšení a Aston Martin nové zadní křídlo a zadní spodní křídlo.
Počasí na začátku tréninku ukazovalo krásných 22 stupňů teploty vzduchu, ale podle předpovědi se k okruhu hnala bouřka. Trať měla teplotu 37 °C. Ve výjezdové uličce se seřadil celý vláček monopostů a hned se zahájením odpočtu časomíry vyjela na trať většina jezdců.
První rychlý čas zajeli Piastri, Verstappen a Bottas, kteří se usadili v uvedeném pořadí i na čele. Na trati byl také McLaren, který přivezl do Monaka speciální zbarvení v brazilských barvách na počest Ayrtona Senny, který na monackém okruhu vyhrál celkem šestkrát.
Monako je známé tím, že se trať v průběhu víkendu velmi rychle vyvíjí. Většina jezdců byla na tvrdých pneumatikách a rychlá změna pořadí se potvrdila. Hamilton se nevešel do šikany za tunelem a projel rovně, zatímco Hülkenberg se musel otáčet v únikové zóně za první zatáčkou.
Magnussen musel zamířil do boxové uličky poté, co svému týmu hlásil, že potřebuje vyměnit sedačku. Verstappen přebírá vedení časem zajetým na střední směsi. Gasly byl odvolán svým týmem do boxů kvůli podezření na poruchu pohonné jednotky.
Verstappen se otřel o bariéru na pravé straně esíčka okolo plaveckého bazénu, což připomnělo jeho havárii na začátku jeho kariéry. Vyvěšení žlutých vlajek způsobil Bottas, když vyjel do únikové zóny na vnějšku první zatáčky.
Gasly se vrátil zpět na trať, ale okamžitě hlásil ztrátu výkonu a zajel zpět do boxů, kde ho mechanici zatlačili do garáže. Do čela se dostal Norris, který odsunul Verstappena a Leclerca. V únikové zóně na konci cílové rovinky byl opět Bottas. Cunoda navázal na minulý víkend a zajel prozatím druhý čas, ale překonal ho Sainz, čímž se jezdci Ferrari dostali na první dvě místa.
Šikanu za tunelem si rovně střihl také Verstappen. Ocon hlásil týmu, že jeho monopost poskakuje uprostřed zatáček a špatně zatáčí. Pravděpodobnost deště se v polovině tréninku zvýšila, ale zatím žádné kapky na závodní dráze nebyly.
Režie přenosu si vybrala záběr s přeostřením z Jose Verstappena (otec Maxe) na šéfa týmu Red Bull Christiana Hornera. Starší z Verstappenů má po incidentu ze začátku sezóny zakázaný vstup do všech prostorů týmu. Nicméně v Monaku je situace buď jiná, nebo byl vzat na milost.
V polovině tréninku bylo pořadí: Leclerc, Hamilton, Verstappen, Sainz, Cunoda, Russell, Pérez, Norris, Albon, Magnussen. Při nájezdu do célové rovinky zatrnulo všem fanoučkům McLarernu, když Norris dostal smyk, ale vše zvládl a pokračoval rychlým tempem dál. Pérez při nájezdu do boxů kolidoval s plastovými mantinely, které odsunul směrem k místu, kde probíhá převažování monopostů. Sargeant trefil levou přední pneumatikou bariéru přímo na dráze a tým zkoumal, jestli nedošlo k poškození vozu.
Piastri překonal Leclerca o 3 desetiny, následně ho odsunul Russell. Oba ale na měkkých pneumatikách. Tsunoda požádal svůj tým o kontrolu podlahy, zda nedošlo k poškození při přejezdu okraje dráhy. Piastri se v šikaně u bazénu otřel o bariéru.
Mercedesy začaly zajíždět solidní časy a usadily se na druhé a třetí místo. Po chvíli se Hamilton ještě zlepšil a přebral vedení od Piastriho.
Čou se na apexu první zatáčky opřel o bariéru a zanechal na dráze část svého sytě zeleného křídla. Úlomků na dráze bylo příliš a vedení závodu se rozhodlo vyvěsit červené vlajky a trénink přerušit. Na úlomky najel především Leclerc a celý díl křídla zůstal zaklíněný pod jeho vozem.
Trénink byl obnoven. Režie nabídla prostřihy na diváky a několik celebrit, které zavítaly na první monacký trénink, mezi nimi byl i bývalý jezdec F1 Mark Webber. Magnussen a Cunoda byli vyšetřováni za incident při výjezdu z boxů, ale žádný postih se nekonal.
Leclerc testoval tvrdé pneumatiky, zatímco Verstappen střední. Pérez ohlásil defekt na pneumatice a vrátil se do boxů. Ocon se rozčiloval, že mu jeden z vozů Red Bullu překážel v jízdě v poslední zatáčce.
Verstappen opět projel šikanu středem a následně hlásil do vysílačky, že je nespokojený s chováním svého vozu. Dotazoval se svého inženýra, jak vyřešit změnu ohledně vyvážení a rozložení brzdné síly.
První trénink skončil s nejrychlejším časem Hamiltona před Piastrim a Russellem. Pořadí tréninku ovlivnil fakt, že někteří jezdci nenasadili měkké pneumatiky.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:12,169 | 35 | |
2. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:12,198 | + 0.029 | 31 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:12,295 | + 0.126 | 35 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:12,396 | + 0.227 | 33 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:12,397 | + 0.228 | 33 |
6. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:12,775 | + 0.606 | 26 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:12,789 | + 0.620 | 26 |
8. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:12,875 | + 0.706 | 34 |
9. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:12,901 | + 0.732 | 36 |
10. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:12,954 | + 0.785 | 35 |
11. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:12,984 | + 0.815 | 29 |
12. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:13,229 | + 1.060 | 29 |
13. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:13,248 | + 1.079 | 28 |
14. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:13,390 | + 1.221 | 33 |
15. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:13,425 | + 1.256 | 34 |
16. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:13,576 | + 1.407 | 34 |
17. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:14,150 | + 1.981 | 36 |
18. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:14,159 | + 1.990 | 33 |
19. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:14,570 | + 2.401 | 30 |
20. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:15,574 | + 3.405 | 10 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli