I v Monze slaví Verstappen, Ferrari znovu přetaktizovalo snahu o vítězství
VC Itálie - závod
Ani při Velké ceně Itálie v Monze neskončila vítězná šňůra Verstappena. Pilot Red Bullu dokázal pokořit Leclerca díky lepší strategii a Monačan se tak musel spokojit se druhým místem. Třetí příčku ukořistil Russell. Dvěma body za deváté místo zazářil při své neplánované premiéře De Vries.
Na startovním roštu Velké ceny Itálie stálo v čele k radosti domácích fanoušků Ferrari. Vítězem kvalifikace se totiž v sobotu stal Leclerc. Za ním se jezdci seřadili v pořadí Russell, Norris, Ricciardo, Gasly, Alonso, Verstappen, De Vries, Čou, Latifi, Vettel, Stroll, Pérez, Ocon, Bottas, Magnussen, Schumacher, Sainz, Hamilton a Cunoda.
Podoba startovního roštu byla o poznání jiná než výsledky včerejší kvalifikace. Padla totiž řada penalizací, které jezdci obdrželi zejména za nasazení nových komponent pohonné jednotky nebo nových převodovek. Verstappen a Ocon dostali pět míst, Pérez deset, Bottas, Magnussen a Schumacher patnáct, Hamiton, Sainz a Cunoda byli posláni na konec roštu.
Jako nejrychlejší strategii označilo Pirelli před závodem jednozastávkovou. Podle ní měli jezdci odstartovat na měkké sadě a poté přezout na tvrdou směs. Přezouvání se očekávalo mezi 18. a 24. kolem.
Teplota asfaltu dosahovala před startem závodu 43 stupňů. Vzduch měl stupňů 27.
Podobně jako před prvním volným tréninkem nastala i před závodem minuta ticha. Svět F1 tímto způsobem uctil památku královny Alžběty II., která zemřela ve čtvrtek ve věku 96 let.
Krátce po minutě ticha si fanoušci zazpívali italskou hymnu. Zpěvu se zhostil známý italský tenorista Andrea Bocelli. Poté už se ale pozornost jezdců přesunula k závodu, do jehož startu zbývalo pár minut.
Podle Pirelli sice měl být součástí nejrychlejší strategie start na měkké sadě, většina jezdců ale sáhla po střední směsi. Na měkkou vsadili pro úvodní úsek závodu pouze Leclerc, Russell, Verstappen, De Vries a Ocon. Také u jezdců na střední směsi se ale očekávala jen jedna zastávka.
Russell to po startu zkoušel na Leclerca vnějškem. Souboj ale skončil výjezdem pilota Mercedesu z dráhy a Monačan tak udržel první místo. Začátek závodu nevyšel ani Norrisovi, který měl pomalý rozjezd a spadl tak na šestou pozici. Na třetí místo se posunul loňský vítěz Ricciardo. Čtvrtý už byl Verstappen, pátý Gasly, šestý Norris, sedmý Alonso, osmý De Vries, devátý Čou a bodovanou desítku uzavíral Vettel.
Dalo se očekávat, že nebude dlouho trvat a Ricciardo Verstappenovi podlehne. To se stalo možná ještě dříve, než by leckdo očekával – již v nájezdu do druhého kola na cílové rovince. Dopředu šel i Stroll, který v úvodní šikaně vystrnadil z bodované desítky týmového kolegu Vettela.
Sainz, Pérez a Hamilton se i po prvních čtyřech kolech stále nacházeli ve druhé desítce. Sainz byl třináctý, Pérez patnáctý a Hamilton devatenáctý. Na poslední dvacáté místo se propadl Bottas, který úvodní tlačenici nepřečkal bez úhony a dokonce z jeho vozu odlétl kus karoserie.
Leclerc si už v čele vybudoval dvousekundový náskok. Rozhodně ale nemohl být klidný. Třetí Verstappen totiž pořádně šlapal na plyn. Zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým a v první zatáčce pátého kola si poradil s Russellem, což ho dostalo na stříbrnou příčku.
Sainz už se mezitím propracoval do nejlepší desítky. Španělovi patřilo právě desáté místo. Pérez sebral Oconovi třináctou příčku. Hamilton se také posunul, a to na 18. místo.
Sainz v úvodu osmého kola zdolal Čoua a posunul se na deváté místo. Současně jsme viděli první zastávku v boxech. Pérez se zbavil střední sady a přezul na tvrdou. Na trať se pochopitelně vrátil jako poslední. Jeho fanouškům dával důvod k obavám kouř, který šel od jeho pravé přední brzdy.
Sainz pokračoval ve stíhací jízdě. Smlsnul si nejprve na De Vriesovi, poté i na Alonsovi a už byl sedmý. Hamilton zdolal třináctého Cunodu.
Verstappenovi se dařilo stahovat i Leclerca. Ve 12. kole už činil rozestup mezi nimi méně než sekundu a půl. Sainz zdolal Gaslyho i Norrise a už byl pátý. Vzápětí byl ale vyhlášen režim virtuálního zpomalovacího vozu. Vettel totiž odstavil svůj vůz za zatáčkou číslo 7.
Ferrari se rozhodlo povolat během virtuálního zpomalovacího vozu do boxů Leclerca. Monačan dostal střední sadu a vrátil se na dráhu jako třetí, jen těsně před Ricciarda. Do vedení se tak posunul Verstappen.
Ricciardo nejenže nestačil předjet Leclerca, ale vzápětí se propadl za Sainze. Před Ricciarda se dostal i Gasly, vzápětí ale Francouz vycestoval v úvodní šikaně a ven a toho Ricciardo využil k návratu na páté místo. Propadl se i Australanův týmový kolega Norris, který vyjel v úvodní šikaně mimo trať a využil toho Alonso
Leclerc byl po přezutí na čerstvou sadu nejrychlejším mužem na dráze. Zajížděl nejrychlejší kola a jeho ztráta na Verstappena činila v 15. kole 11,6 sekundy. Měl ale obavy o svůj motor a poprosil tak tým, aby zkontroloval, jestli je vše v pořádku.
Magnussen dostal pětisekundovoup penalizaci. Dán se provinil tím, že si zkrátil úvodní šikanu. Pilot Haasu se tou dobou nacházel na 16. pozici a i tak to s jeho vyhlídkami na bodované umístění nevypadalo nejlépe. Norris se vrátil na sedmé místo před Alonsa.
V dalších kolech zajíždělo do boxů stále více pilotů. Na konci 25. kola zajel k mechanikům i Verstappen. Nizozemec obul střední sadu. Russell si dojel pro tvrdou směs a spadl na čtvrté místo za Sainze. Ten ale se zastávkou stále otálel.
Ve 30. kole konečně zastavil i Sainz. Dostal měkkou sadu a propadl se na pátou pozici. Verstappen stahoval Leclerca. Alonso si stěžoval na chování svého motoru a zanedlouho v boxech odstoupil ze závodu.
Leclercův náskok neustále padal dolů. Dvacet kol před koncem už Verstappen ztrácel pouze okolo pěti sekund. Tento vývoj nebyl žádným překvapením. Leclerc totiž stavěl už během virtuálního zpomalovacího vozu a tak byly jeho gumy starší než Verstappenovy. U Ferrari nakonec usoudili, že na těchto pneumatikách se Monačanovi vyhrát závod nepodaří a povolalo ho proto do boxů znovu. Tentokrát mu nasadilo měkkou směs. Spadl sice bezmála 20 sekund za Verstappena a na trať se vrátil nedaleko před Russellem, pro závěrečných 19 kol ale mohl těžit z výhody měkké sady.
Leclerc měl sice k dispozici měkkou sadu, jeho ztráta na Verstappena ale zůstávala zhruba stejná. Třináct kol před koncem už měli na kontě zastávku v boxech všichni. Třetí místo patřilo Russellovi, čtvrté Sainzovi, páté Pérezovi, šesté Hamiltonovi, sedmé Norrisovi, který byl zdržen pomalou zastávkou, osmé Ricciardovi, deváté Gaslymu a desáté De Vriesovi. Nizozemec tak při své premiéře stále sahal po bodovaném výsledku.
Dvanáct kol před koncem jsme byli svědky třetího odstoupení. Stroll odstavil svůj vůz v boxech a zařadil se tak po bok Vettela a Alonsa.
Leclerc nebyl jediným, komu se nevyplatila brzká zastávka. Podruhé totiž navštívil mechaniky i Pérez. Mexičan se propadl na sedmou příčku.
Leclerc sice stáhl Verstappena na 17 sekund, do konce už ale zbývalo jenom osm kol. U Ferrari to tak s vyhlídkami na vítězství před domácím publikem vypadalo stále hůře.
Pět kol před koncem ale ještě přišlo drama. K bodům směřující Ricciardo totiž odstavil svůj vůz a ze závodu odstoupil. Aby mohl být jeho McLaren, který stál před sedmou zatáčkou, odklizen, vyslalo ředitelství závodu na dráhu zpomalovací vůz.
Řada jezdců si při této neutralizaci zajela do boxů pro nové pneumatiky včetně Verstappena a Leclerca. K restartu závodu už ale nedošlo. Z vítězství se radoval Verstappen před Leclercem a Russellem. Čtvrtý dojel Sainz, pátý Hamilton, šestý Pérez, sedmý Norris, osmý Gasly, devátý De Vries a desátý Čou.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:20:27,511 | 53 | 25 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 2,446 | 53 | 18 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 3,405 | 53 | 15 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 5,061 | 53 | 12 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 5,380 | 53 | 10 |
6. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 6,091 | 53 | 8 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 6,207 | 53 | 6 |
8. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 6,396 | 53 | 4 |
9. | Nyck de Vries | Williams | Mercedes | 7,122 | 53 | 2 |
10. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 7,910 | 53 | 1 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 8,323 | 53 | 0 |
12. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 8,549 | 53 | 0 |
13. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
14. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | -1 kolo | 52 | 0 |
15. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | -1 kolo | 52 | 0 |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
17. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | - | 45 | 0 |
18. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 39 | 0 |
19. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | - | 31 | 0 |
20. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | - | 10 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 335 | - | 25 | - | 34 | 26 | 25 | 15 | 25 | 25 | 6 | 27 | 25 | 25 | 26 | 26 | 25 | ||||||
2. | Charles Leclerc | 219 | 26 | 19 | 26 | 15 | 18 | - | 12 | - | 10 | 12 | 32 | - | 8 | 8 | 15 | 18 | ||||||
3. | Sergio Pérez | 210 | - | 12 | 18 | 24 | 12 | 19 | 25 | 19 | - | 18 | 4 | 12 | 10 | 18 | 10 | 9 | ||||||
4. | George Russell | 203 | 12 | 10 | 15 | 12 | 10 | 15 | 10 | 15 | 12 | - | 17 | 15 | 15 | 12 | 18 | 15 | ||||||
5. | Carlos Sainz | 187 | 18 | 15 | - | 5 | 15 | 12 | 18 | - | 19 | 25 | 6 | 11 | 12 | 15 | 4 | 12 | ||||||
6. | Lewis Hamilton | 168 | 15 | 1 | 12 | - | 8 | 10 | 4 | 12 | 15 | 16 | 16 | 18 | 19 | - | 12 | 10 | ||||||
7. | Lando Norris | 88 | - | 6 | 10 | 19 | - | 4 | 9 | 2 | - | 8 | 6 | 6 | 6 | - | 6 | 6 | ||||||
8. | Esteban Ocon | 66 | 6 | 8 | 6 | - | 4 | 6 | - | 1 | 8 | - | 13 | 4 | 2 | 6 | 2 | - | ||||||
9. | Fernando Alonso | 59 | 2 | - | - | - | - | 2 | 6 | 6 | 2 | 10 | 1 | 8 | 4 | 10 | 8 | - | ||||||
10. | Valtteri Bottas | 46 | 8 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 6 | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
11. | Kevin Magnussen | 22 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 1 | 6 | - | - | - | - | - | ||||||
12. | Pierre Gasly | 22 | - | 4 | 2 | - | - | - | - | 10 | - | - | - | - | - | 2 | - | 4 | ||||||
13. | Sebastian Vettel | 20 | - | 4 | - | - | 1 | 8 | - | 2 | - | - | 1 | 4 | - | - | ||||||||
14. | Daniel Ricciardo | 19 | - | - | 8 | 3 | - | - | - | 4 | - | - | 2 | 2 | - | - | - | - | ||||||
15. | M. Schumacher | 12 | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | 8 | - | - | - | - | - | |||||||
16. | Juki Cunoda | 11 | 4 | - | - | 6 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
17. | Čou Kuan-jü | 6 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | 1 | ||||||
18. | Lance Stroll | 5 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 1 | |||||||
19. | Alexander Albon | 4 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | ||||||
20. | Nyck De Vries | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
21. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||
22. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 545 | - | 37 | 18 | 58 | 38 | 44 | 40 | 44 | 25 | 24 | 31 | 37 | 35 | 44 | 36 | 34 | ||||||
2. | Ferrari | 406 | 44 | 34 | 26 | 20 | 33 | 12 | 30 | - | 29 | 37 | 38 | 11 | 20 | 23 | 19 | 30 | ||||||
3. | Mercedes | 371 | 27 | 11 | 27 | 12 | 18 | 25 | 14 | 27 | 27 | 16 | 33 | 33 | 34 | 12 | 30 | 25 | ||||||
4. | Alpine | 125 | 8 | 8 | 6 | - | 4 | 8 | 6 | 7 | 10 | 10 | 14 | 12 | 6 | 16 | 10 | - | ||||||
5. | McLaren | 107 | - | 6 | 18 | 22 | - | 4 | 9 | 6 | - | 8 | 8 | 8 | 6 | - | 6 | 6 | ||||||
6. | Alfa Romeo | 52 | 9 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 10 | - | - | - | - | - | - | 1 | ||||||
7. | Haas | 34 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 5 | 14 | - | - | - | - | - | ||||||
8. | AlphaTauri | 33 | 4 | 4 | 2 | 6 | - | 1 | - | 10 | - | - | - | - | - | 2 | - | 4 | ||||||
9. | Aston Martin | 25 | - | - | - | 5 | 1 | - | 1 | 8 | 1 | 2 | - | 1 | 1 | 4 | 1 | - | ||||||
10. | Williams | 6 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | 2 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull