Novinky

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

  • 28.08.2024 Neutral Argentinec Franco Colapinto se stal novým jezdcem Williamsu pro zbytek sezony

Facebook Instagram

Osazenstvo Viry-Châttilon volá o pomoc

Osazenstvo Viry-Châttilon volá o pomoc

Blížící se rozhodnutí nazývá zradou.

Zaměstnanci továrny ve Viry-Châttilon vyzvali koncern Renault, aby nedopustil transformaci týmu Alpine na zákaznický tým. V prohlášení se nezdráhají mluvit o zradě, čímž si získali velkou pozornost médií.

Managment skupiny Renault plánuje zastavit vývojový projekt pro rok 2026 a chce motory nakupovat, pravděpodobně od Mercedesu,“ píše se v tiskové zprávě. „Údajným důvodem má být přímé snížení nákladů, výměna 120 milionového vývojového programu za roční platbu 17 milionů dolarů. Nechápeme, co skutečně stojí za zabitím elitní skupiny ve Viry-Châtillon a zrady naší legendy a její DNA tím, že ve voze Alpinu bude být srdce Mercedesu. Oznámení o ukončení vývoje a výroby francouzských pohonných jednotek F1 je pro nás nepochopitelné. Nemůžeme akceptovat, že Alpine a skupina Renault takto uškodí svému renomé, proto žádáme pana De Mea a představenstvo o odvolání tohoto rozhodnutí.

Rozhodnutí oficiálně ještě nepadlo, očekává se na konci září, ale zevnitř je pravděpodobně vidět, že věci se už hnuly směrem k ukončení francouzské účasti v klání o nejlepší motor. Jedním důvodem je přirozeně fakt, že motory v posledních letech nedělaly Renaultu nejlepší reklamu. Od začátku současné generace hybridních pohonných jednotek v roce 2014 Francouzi viditelně zaostávali za Mercedesem a Ferrari, až v roce 2015 začali vypadat lépe díky navrátivší se Hondě. Honda však urazila dlouhou cestu a s Maxem Verstappenem a Red Bullem sbírá tituly, zatímco motor Renaultu pořád zaostává. A Red Bull si jej nechválil ani před rokem 2014, hlavně jeho výkon a spolehlivost. Léta předtím si ho Andrian Newey údajně vybral hlavně kvůli nižším nárokům na chlazení, ale to už je dávná minulost.

Zaměstnanci z předměstí Paříže se však dušují, že v současnosti vyvíjený motor pro rok 2026 překonává očekávání a jeho integrace do vozu bude pro Alpine konkurenční výhodou. Tady však mají motoráři smůlu, že ani továrna na monoposty Alpinu v anglickém Enstonu v posledních letech neodváděla nejlepší práci a těžko si představit, že za rok a půl budou její vozy vyhrávat velké ceny, byť by to bylo i s tím nejlepším motorem. A při přetlaku šesti výrobců motorů na deset týmů F1 si Renault pro rok 2026 nenašel žádného zákazníka, který by s jeho motorem vítězil, nebo za něj alespoň platil. Red Bull si sám vyvíjí motor pro své dva týmy, Haas je technicky navázaný na Ferrari a McLaren s Williamsem doufají, že se zopakuje rok 2014 a motor Mercedesu bude jejich velkou výhodou. Posledního trhají psi a mezi motoráři je poslední už dlouho Renault. Ale uvidíme, jestli zahanbení koncernu a brnkaní na strunu národní hrdosti dají Viry ještě jednu šanci.

Modré lakování má povzbudit francouzskou národní hrdost, jenže s motory německého Mercedesu a vozem vyrobeným v Anglii... Foto: Alpine

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Renault