Šesti nováčkům zbývá měsíc
Noví závodníci obsadí bezmála třetinu pole.
Takto přesně za měsíc v Bahrajnu skončí jediný třídenní předsezonní test roku 2025. Připomeňme si šest zelenáčů, pro které to budou vzácné kilometry v nových vozech, ačkoli nejeden se už stihl zúčastnit velké ceny.
Začněme Liamem Lawsonem, kterého už není celkem správné nazývat nováčkem, ve F1 závodil v sezonách 2024 i 2023. Avšak za dva roky odjel pouze 11 velkých cen, když nejprve zaskakoval za Daniela Ricciarda a loni ho zcela nahradil, takže ho musíme počítat mezi zelenáče. A Racing Bulls stejně potřebuje nového jezdce, jelikož Novozélanďan už zamířil do týmu Red Bull. Je mu 22 let, avšak s podporou Red Bullu uspěl v tak rozdílných seriálech jako jsou DTM, Formule Super a F2. Z juniorských kategorií získal titul pouze ve Toyota Racing Series, jaksi mu byla souzena druhá místa. Od roku 2017 až do roku 2023 vždy někde skončil jako vicemistr, jen ve F3 v roce 2022 mu patřilo až třetí místo. Ve druhém voze Red Bullu bude opět sedět Max Verstappen, těžko si v roce 2025 představit lepší vzor nebo větší výzvu.
Oliver Bearman bude závodit za Haas a jeho týmovým kolegou bude Esteban Ocon. Ve věku 19 let má na kontě tři starty do velké ceny, jeden za Ferrari a dva za Haas. A také má 2.4 milionu sledovatelů na Instagramu. V roce 2021 byl šampionem německé i italské F4, avšak ve F3 získal pouze třetí místo a ve F2 ani to ne. Za největší ukázku Britova talentu je pokládána loňská VC Saúdské Arábie, do které se nečekaně dostal díky tomu, že Carlos Sainz přišel o slepé střevo. A stejně nečekaně získal šest bodů za sedmé místo. Jako chráněnec Ferrari potřebuje být všestranně připravený, když jednou Lewis Hamilton zavěsí svou závodní přilbu na hřebík.
Jacku Doohanovi je 21 let a je prvním juniorem Alpinu, který to dotáhl až na závodního jezdce tohoto týmu, jelikož Oscar Piastri zamířil rovnou do McLarenu. Australan se zúčastnil poslední velké ceny loňské sezony, ale dojel až patnáctý. Navíc o jeho povýšení z rezervního jezdce na závodního rozhodlo ještě předchozí vedení, takže je mu zajisté nepohodlné, že Flavio Briatore získal na místo rezervního jezdce Franca Colapinta. Syn motocyklového šampiona Micka Doohana skončil druhý ve F3 a třetí ve F2, než zasvětil rok 2024 práci testovače týmu F1. Jeho týmovým kolegou bude Pierre Gasly. Ocon a Gasly byli vcelku vyrovnanými kolegy, takže si tak trochu budeme moci porovnat i Bearmana a Doohana.
Lawson bude uprostřed světel reflektorů, Cunoda dostane dalšího nováčka. Foto: RB
Zbývají tři absolutní nováčci. Andrea Kimi Antonelli bude týmovým kolegou George Russella, jelikož je odchovancem Mercedesu a náhradou za Lewise Hamiltona. Italovi je pouze 18 let, takže toho moc nestihl, jen vyhrát německou a italskou F4, a evropskou a blízkovýchodní Formuli Regional. Pak skočil rovnou do F2, kde byl loni šestý. O jeho postup do F1 se zasadil Toto Wolff, jenž věří, že přímo v týmu Mercedes z něj vyroste nový šampion.
Isack Hadjar byl loni až po skončení sezony přijat do Racing Bulls, jelikož Lawson nahradil Sergia Péreze u Red Bullu. Francouz s alžírskými kořeny se přes třetí místo ve francouzské F4, čtvrté ve F3 a druhé ve F2 dostal na vrchol juniorského programu Red Bullu a měl i trochu štěstí, že Ricciardo i Pérez jsou ven ze hry, takže vedle Lawsona zbyla závodní sedačka i pro něj. Je mu 20 let a jeho týmovým kolegou bude Júki Cunoda, jenž je už u Racing Bulls jako doma.
20 let je také Gabrielu Bortoletovi, novému jezdci týmu Sauber. V roce 2023 se stal šampionem F3, v roce 2024 šampionem F2. Tyto dva tituly v řadě před ním získali Charles Leclerc, Russell a Piastri a všichni teď závodí za špičkové týmy. Od roku 2023 byl v juniorském programu McLarenu, který se ho ale vzdal, jelikož plánuje dlouhou budoucnost jeho aktuální jezdeckou dvojicí. A Brazilec má být budoucností stáje měnící se na tovární tým Audi, přičemž učit se má od velmi zkušeného Nica Hülkenberga.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: FIA Formula 2