Představení účastníků Indy Car Series 2006 - 5. díl
Penske Racing - dinosauři amerického motorsportu
Představovat nejvlivnějšího muže amerického motoristického sportu a jeho tým může být pro mnohé nošením dříví do lesa. "Captain" Roger Penske vybudoval v uplynulých čtyřiceti letech rozsáhlé impérium založené na sportovních úspěších a bystrém obchodním úsudku, jeho týmy úspěšně působí ve všech hlavních amerických motoristických kategoriích a kroky, které Roger Penske v minulosti udělal, vždy ovlivnily tvář amerického motorsportu.
Penske zahájil svou kariéru pilota závodních aut v roce 1957 se sportovními vozy. První okouzlující pocity z vítězství ochutnal o dva roky později v Lime Rocku za volantem Porsche RS, vozu automobilky, jejíž jméno bude se jménem Penske spojeno ještě mnohokrát v budoucnosti. Přestože "Captain" nebyl špatným závodníkem, již v roce 1965 oznámil konec své závodnické kariéry a soustředil se na obchod. Začal jako dealer Chevroletu v Philadelphii, ale láska k rychlým kolům ho neopustila. Když o rok později potkal jezdce Marka Donohue, vzniklo přátelství, které položilo základy nejúspěšnějšímu týmu amerického motorsportu a které přervala až tragická Markova smrt po havárii při tréninku na GP Rakouska v roce 1975.
"Captain" Roger Penske, Homestead 2005
Do té doby však společně zanechali nesmazatelné stopy ve všech kategoriích, na jejichž startovních listinách se jména Penske a Donohue objevila. V šampionátu sportovních vozů USRRC, který Donohue vyhrál hned v roce 1967 za volantem Loly T70 Mk III týmu Penske, v seriálu sportovních prototypů CAN-AM, kde jejich Porsche 917 vymazaly konkurenci, ale i v NASCAR, kde se tým Penske představil v roce 1973 a kde, jak jinak, získal Donohue první vítězství hned v prvním roce na trati v Riverside.
Do světa monopostů série USAC vstoupil Penske v roce 1968 na dvou přírodních okruzích, ale již v následujícím roce polechtal nervy soupeřů v Indianapolis, když Donohue dojel sedmý a získal titul nováčka roku. Hned v následujícím roce už měl Mark na kontě první pole position a o rok později i první vítězství, které získal v Pocono v Kalifornii.
V roce 1972 získali Penske a Donohue vítězství v Indianapolis a pro příští rok přidali do svého portfolia seriál NASCAR. Čekala je jen poslední výzva zvaná Formule 1. Bohužel byla skutečně poslední,protože pouto, které oba muže k sobě poutalo i jejich zářnou kariéru přervala havárie během tréningu v rakouském Zeltwegu. Zdrcený "Captain" poté svůj tým F1 prodal a vrátil se zpět za oceán.
Hvězda Penske Racing však zářila dál a piloti jeho stájí přidávali jedno vítězství za druhým. Popisovat je všechny by vydalo na knihu.
Na konci roku 2001 ohlásil Penske přechod svého týmu z CART do série IRL, kde se jeho vozy okamžitě staly štikami závodního pole. V IRL tým spojil své síly s Toyotou, ale na rozdíl od ostatních týmů používajících tyto motory, si v Penske Racing připravovali své agregáty sami. To jim umožnilo porážet konkurenty s motory Honda i tehdy, když tovární Toyoty už ztrácely dech.
Sam Hornish, Dallara/Honda/Firestone, startovní číslo 6
V letošním roce už bude Penske Racing používat motory Honda stejně jako ostatní a jak naznačily první testy, Penske hodlá vrátit svůj tým zpátky na úplnou špičku startovního pole. V kokpitu jeho vozů bude dvojice osvědčených matadorů a vítězů mnoha závodů, Helio Castroneves a Sam Hornish.
Helio Castroneves, Dallara/Honda/Firestone, startovní číslo 3
A pokud je možno věřit zákulisním zprávám, myšlenky na poslední výzvu zvanou Formule 1 ještě "Captaina" neopustily.
Fotografie: Indycarmedia