Shanghai International Circuit bude brzy dokončen
Celý komplex dokáže pojmout více než 200.000 diváků.
26.09.2004 se na okruhu Shanghai International Circuit pojede historicky první Grand Prix Číny. Po Bahrajnu to bude letos již podruhé, kdy kolotoč formule 1 zavítá do pro něj neznámého prostředí.
Na okruhu se usilovně pracuje, když cíl je jednoznačný – připravit vše tak, aby se v Číně mohlo jet..
Vlastní stavební práce jsou přitom pouze jednou z výzev. Dalším úkolem, před kterým organizátoři stojí, je vyvolání zájmu místních fanoušků.
Dokonce i někteří z dělníků, kteří se na výstavbě podílejí, nejsou přesvědčeni o významu nové místní dominanty.
"Jsem tu jen abych pracoval," uvádí Jingquan během pauzy při rozvozu štěrku. "O závodění nevím vůbec nic."
V Číně prakticky neexistuje motoristická tradice. Cena lístků začíná na 370 juanech (asi 45 $) a to je pro většinu místních velká suma peněz.
V Číně, tak jako dříve, již dnes není zakázáno soukromé vlastnictví automobilu. To stimuluje zájem o cokoliv, co s motorismem souvisí. Rostoucí příjmy jsou dalším motorem, který může vyvolat vlnu zájmu o formuli 1.
"Moc rád bych to viděl. Myslím si, že by to mohlo být opravdu zábavné," říká taxikář Chen Guangliang.
Osmnáct měsíců před plánovaným dokončením byly práce na výstavbě okruhu již v plném proudu.
Na stavbě se podílí na sedm tisíc dělníků, zejména farmářů, kteří sázejí stromy, pokládají potrubí a rozvážejí štěrk. Z leteckého pohledu připomíná tato armáda lidí v porovnání s velikostí tratě a ocelových konstrukcí mraveniště.
Okruh je chráněn proti bažinatému terénu tisíci ocelových pilotů. Délka tratě činí 5451 metrů a nachází se na ní čtrnáct zatáček, některé z nich s až osmiprocentním sklonem. Tvar celého okruhu znázorňuje znak "Shang", původní symbol jména Šangaj. Hlavní tribuna se tyčí deset pater nad úroveň tratě a je kombinací skla a oceli. Její střecha je ozdobena žlutými a červenými okny. Při délce čtyři sta metrů činí její kapacita 29000 míst. Druhá tribuna pak obepíná prudkou první zatáčku.
Celý komplex dokáže pojmout více než 200.000 diváků. To je zhruba jedno procento populace žijící v oblasti Šangaje.
"Občas bylo obtížné držet se harmonogramu, ale chceme dát lidu Číny a světu dokonalé dílo," říká prezident stavební firmy Xu Zheng.
Okruh bude napojen na novou dálnici, díky které bude cesta z centra města trvat zhruba čtyřicet minut. Plánuje se i vlakové spojení, které by se mělo napojit na systém metra.