Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhovor s Pascalem Vasselonem

Rozhovor s Pascalem Vasselonem

O legendárním okruhu Spa-Francorchamps.

Otázka: "Spa je snad trať všemi milovaná. Na co se před Grand Prix Belgie musíte hlavně zaměřit?"

Pascal Vasselon, technický ředitel (šasi): "Co se týče závodních příprav, musíte před cestou do Spa zhodnotit strategie pro případný závod na mokru nebo za střídavého počasí. Statistiky nám potvrzují, že pravděpodobnost deště je tu značně vysoká, zvlášť v této části roku a poté, co jsme viděli, jaké povětrnostní podmínky v posledních měsících v severnějších částech Evropy vládly. Není to jenom specialita Spa, kdybychom měli jet na Nürburgring nebo Silverstone, použili bychom stejný postup."

Otázka: "Co tuto trať činí tak výjimečnou?"

PV: "Spa je trať, kde se jede s vysokou průměrnou rychlostí, zároveň má mnoho zatáček, rychlých zatáček. Rok co rok od jezdců slýcháme, že Spa je jeden z nejlepších okruhů na světě. Podívejme se na fakta, proč ho asi mají jezdci tak rádi:

Nejvíce se jim asi líbí velké převýšení a kombinace rychlých zatáček. Okruh obklopuje člověkem neupravená příroda."

Otázka: "Eau Rouge vypadá ohromně. Jak těžká vlastně je? Třou tam vozy podvozky o asfalt?"

PV: "Drhnutí vozů o asfalt se dá celkem snadno zabránit. Eau Rouge nám v podstatě diktuje, jak máme nastavit světlou výšku monopostu. Kvůli Eau Rouge musíme vozy zvednout více, než bychom udělali, kdyby tu tato pasáž nebyla. Z pohledu designu vozu je tento okruh velmi náročný, pasáže jako právě Eau Rouge a Blanchimont jsou pro designéry tvrdý oříšek. Vyžadují si přenastavení mnoha parametrů.

Dokážete si jistě představit, že při navrhování vozu formule 1 je potřeba něco, podle čeho můžete zjistit, jaké zatížení unese podvozek a šasi. Říkáme tomu load cases. Podle nich vozy designujeme a snažíme se zajistit, aby tyto maximální hodnoty monoposty vydržely.

Eau Rouge je v tom velmi drsná. Díky jejímu profilu na pneumatiky v jejím středu působí síly vertikálního směru. Zajišťuje to větší horizontální grip. Kromě vertikálně působících sil se ovšem vytváří i kombinace vertikálně a horizontálně působících sil, které, pokud se zrovna nepřejede přes nerovnost, působí na podvozek největší zátěž."

Otázka: "Jak velkých změn letos trať doznala?"

PV: "Celkové vybavení je tu komfortnější. Není tu takový luxus jako v Šanghaji nebo Bahrajnu, ale aspoň máme funkční zařízení, která potřebujeme. Spa podle mě díky své výjimečnosti nemusí mít takové zázemí, jako má Šanghaj. Spa je unikátní závodní prostředí.

Motorsport je tu hluboce zakořeněn, okruh tvoří centrum místního společenského života a ekonomiky. Cítíte tu nadšení fanoušků. Je to opravdu neobvyklé místo, fantastické. Když stojíte pod Eau Rouge a díváte se nahoru k Raidillonu, je to nádhera. Televize neukáže všechny detaily, když se sem ovšem podíváte naživo, zjistíte, že je to tu ohromující."

Otázka: "Mluvil jste o proměnlivých podmínkách, co se s tím dá vlastně dělat?"

PV: "Obvykle se při rozmýšlení strategií zaměřujete na sucho. Ne vždy je to pravidlem. V roce 2005 nám předpověď počasí hlásila, že pravděpodobnost deště je 95 procent. Nastavili jsme proto vozy na mokrou trať, jeli s vyšším přítlakem. Vyplatilo se. Očekávání přenastavení na mokrou trať je ve Spa častým jevem. Málokde jinde tomu tak je."

Otázka: "Máte na voze TF107 pro Spa připraveny nějaké novinky?"

PV: "Použijeme pár vylepšení součástek, které jsme nasadili v Turecku. Pochopitelně ale s nižším přítlakem. Nový aerodynamický balík nasadíme ve Fuji. Ve Spa už jsme letos testovali, jezdcům se jelo pohodlně a cítili se dobře. Všichni se sem těší."