Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2008: 8.díl

Představení účastníků MS F1 2008: 8.díl

Williams: Rok plný mezníků

Odraz ode dna?

Po těžkém roce 2006 byla před loňskou sezonou stáj skromnější co se týče dosažení svých cílů. Snahou bylo pravidelné bodování bez větších ambicí na podia nebo vítězství, což bylo pro dříve mistrovský tým nepříjemné. Vůz byl dostatečně povedený a dvojice pilotů v podobě nadějného a rychlého Rosberga a zkušeného Wurze nasvědčovala, že se nemusí jednat o nedosažitelný úkol.

Splnění cíle se nejprve ujal Rosberg, který přivezl první dva body z úvodního závodu v Austrálii. Wurzovi chyběla rychlost, aby se dokázal prosadit a většinou zaostával i za svým kolegou. Přesto se mu podařilo po 36 závodech opět dostat Williams na podium třetím místem v Kanadě navzdory jízdě s poškozeným vozem po kontaktu se Speedem. Rakouský pilot bodoval ještě dvakrát v polovině roku, když se naopak Rosbergovi nedařilo více se prosadit.

Obrat pro německého pilota nastal v jedenáctém podniku mistrovství na maďarském okruhu Hungaroringu. Zde se Nicovi podařilo zahájit šňůru čtyř závodů na bodovaných pozicích, kterou po dvou zaváháních uzavřel čtvrtým místem v závěrečném závodu na okruhu Interlagos. Před tímto závodem ukončil svoji závodnickou kariéru Wurz a místo něj byl povolán testovací pilot Kazuki Nakajima. Poslední závod měl ještě dohru u zeleného stolu, když byl tým ještě spolu s BMW vyšetřován za natankování paliva podchlazeného více než povolují předpisy. Vše bylo způsobeno nejasnostmi okolo referenční teploty, které byly technickými komisaři vysvětleny ještě v Brazílii. Nicméně konkurenční McLaren s výsledkem tohoto rozhodnutí nesouhlasil a podal protest k Odvolacímu soudu FIA. Z formálních důvodu byl protest zamítnut.

Se ziskem 20 bodů se Rosberg umístil celkově devátý. Wurz se s kariérou závodního pilota F1 rozloučil s 13 body, což stačilo na 11.místo. Nakajima nebodoval a byl klasifikován jako poslední na 26. místě. S celkovým ziskem 33 bodů se Williams umístil na čtvrtém místě v hodnocení týmů.

Odpovědnost na bedra německého mladíka

Williams si byl vědom kvalit Nica Rosberga, proto s ním měl uzavřenou dlouhodobou smlouvu. Tato skutečnost však nezabránila řadě dohadů o jeho angažování v McLarenu místo nespokojeného Alonsa. V prosinci veškeré spekulace ukončilo oznámení o podepsání nové smlouvy až do roku 2009 za výrazně lepších podmínek včetně přiznání statutu týmové jedničky.

O druhém místě nebylo jasno, protože s Wurzovými výkony nepanovala spokojenost tak, jako s jeho přínosem z testů. Proto byl zmiňován jako jeden z možných jezdců spolu s Vitantoniem Liuzzim, jemuž po dvou letech končila smlouva v Toru Rossu anebo testovacím pilotem Renaultu, Nelsinhem Piquetem.

První spekulace tisku naznačovaly ukončení závodní kariéry Alexe Wurze po sezoně. Tyto informace rakouský pilot potvrdil s okamžitou platností, a to ještě před závěrečným závodem v Brazílii. Na tento závod byl místo něj nasazen testovací pilot Williamsu, Kazuki Nakajima. I přes kolizi v boxech byl mladý japonský pilot v listopadu potvrzen pro letošní sezonu na pozici vedle Nica Rosberga.

Ke změně došlo na místě testovacího pilota, když po dvouleté spolupráci oznámil v listopadu odchod Narain Karthikeyan, jemuž měla vypršet na konci roku smlouva. Prodloužení smlouvy indický pilot odmítl z důvodu nedostatku příležitostí k testování, přestože britská stáj měla zájem na pokračování spolupráce. V Grove tak sáhli po teprve dvacetiletém účastníkovi série F3 a A1GP, v níž napomohl k zisku titulu německému týmu, Nicu Hülkenbergovi.

Ačkoliv Nico Rosberg nedisponuje mnoha zkušenostmi, dokázal se prosadit i vůči svým ostřílenějším kolegům. Svoji rychlost dokáže využít zatím více v kvalifikacích než v závodech, ve kterých však dokázal jezdit spolehlivě. Po relativně poklidném období, v němž dokázal splnit očekávání, na něj nyní čeká náročnější úkol v podobě role týmové jedničky.

Syn bývalého pilota F1, Satora Nakajimy, Kazuki, se narodil 11. ledna 1985 v japonském Aichi. Čtyřleté působení v motokárových šampionátech zahájil v roce 1996. V roce 1999 se stal šampiónem ICA motokárového mistrovství. Byl vybrán do programu Toyoty na podporu mladých pilotů.

Přestup do formulí zahájil v roce 2002 účastí ve Formuli Toyota, kterou o rok později vyhrál. Po přesunu do japonské F3 byl klasifikován pátý se ziskem dvou výher. O rok později zde skončil druhý, zároveň se umístil jedenáctý v japonské sérii sportovních vozů GT 300. V roce 2006 se přemístil do Euroserie F3 v níž skončil sedmý.

V roce 2007 se stal testovacím pilotem Williamsu, současně se účastnil šampionátu GP2, kde byl klasifikován celkově pátý. Když oznámil Alex Wurz náhlé ukončení kariéry před posledním závodem na Interlagosu, byl vybrán jako jeho náhrada. V závodě dokázal upoutat pozornost nešťastnou nehodou při zastávce v boxech, jejímž výsledkem byli dva zranění mechanici. Tento incident dokázal zastínit jinak povedený výkon mladého Japonce včetně zajetí pátého nejrychlejšího kola, čímž překonal i svého rychlého a zkušenějšího týmového kolegu. V listopadu pak bylo oznámeno jeho angažování pro letošní rok na pozici závodního pilota.

Aerodynamika v popředí

V červnu tým opustil jeho hlavní aerodynamik Loic Bigois působící v britském týmu od léta 2003. Přemístil se na stejné místo v Hondě. Následoval jej do stejného týmu jeho kolega, Francois Martinet. O měsíc později bylo naopak oddělení aerodynamiky doplněno příchodem Martina Bestera z BMW.

Doplnění špičkového zázemí

V červenci byla oznámena instalace nového superpočítače, který se používá pro zpracování dat z výzkumu výpočtů dynamiky kapalin (technologie CFD). Vytvořen byl partnerem britské stáje, firmou Lenovo a jeho výkon oproti staršímu zařízení vzrostl čtyřnásobně. Spolu se dvěma aerodynamickými tunely, z nichž ten novější byl uveden do provozu v roce 2005, patří Williams k týmům s nejlepším technickým zázemím.

Cesta vzhůru

Britové se pomalu vzpamatovávají z finančních těžkostí způsobených náhlým odchodem BMW v roce 2005. Již v dubnu byla oznámena tříletá smlouva s leteckou společností Air Asia.

O měsíc později bylo prodlouženo partnerství s finanční institucí Royal Bank of Scotland trvající od roku 2005. Nová tříletá smlouva by měla do Grove přinášet ročně částku okolo 14 milionů dolarů. V prestižním závodě v Monaku obohatila konto britská společnost obchodující se stříbrem, Mapping&Webb. Tato firma patří do finančního koncernu Baugur, jenž prostřednictvím výrobce hraček Hamleys spolupracuje s Brity od roku 2004.

Spokojenost s šestiletým působením v roli sponzora týmu vyjádřil v lednu švýcarský výrobce hodinek Oris novou dlouhodobou smlouvou. V následujících třech sezonách bude okolo 520 pracovníků týmu Williams oblékat holandská firma McGregor, která se i v minulosti angažovala v motosportu, mj. v loňském  roce jako sponzor Spykeru v F1. K výměně mezi výrobci doplňků pro výbavu jezdců došlo mezi Pumou a firmou Sparco. Po dvou letech ukončil partnerství výrobce elektroniky Quinetiq.

Koncem února se přidal ke sponzorům výrobce oděvů All Saints. Spolu s ním bylo představeno internetové klenotnictví Mydiamonds.com. Tato společnost je součástí firmy Mapping&Webb. Obě organizace jsou součástí finanční skupiny Baugur tak, jako výrobce hraček Hamleys, který v březnu opět prodloužil již čtyři roky trvající partnerství. Se vzrůstem podpory došlo ke zvětšení loga a jeho přesunu na bočnice vozu.

Důležité informace pro budoucí směřování týmu se týkaly dohadů o zájmu islandské společnosti Baugur, která již s britským týmem spolupracuje. Baugur měl původně zájem o kandidáta na vstup do F1, tým Prodrive, ale problémy s použitím zákaznických vozů způsobily odložení startu nové britské stáje. Islanďané přehodnotili své plány a zamýšleli majetkově vstoupit do Williamsu odkoupením 30% podílu. Tyto dohady však nebyly zatím potvrzeny.

Šlechtění staršího vozu

Nepatrné změny v předpisech umožnily týmu evolučním vývojem zvětšit účinnost a propracování nového monopostu a zároveň posunout dále spolehlivost. Návrháři přistoupili ke změně rozložení hmotnosti.

V konstrukci předního zavěšení byl opět použit osvědčený nulový kýl.

Nově zkonstruováno je přední přítlačné křídlo, které je nyní tvořené ze tří plátů a je navíc vybaveno nástavcem, jenž se klene přes špici vozu. Podobný nápad jako u Hondy je použit na předních kamerách, které jsou na držácích zapracovaných do přídě. Svislé nástavce na bočnicích byly spojeny se zvětšenými komíny na odvod horkého vzduchu od motoru. Usměrňovače před zadními koly jsou o něco širší a v horní části jsou vybaveny mezerou.

Zcela nová je bezprodlevová převodovka, s jejímž konstruováním mají v Grove již poměrně dost zkušeností. Bohaté znalosti techniků Williamsu s bezprodlevovou převodovkou využívá jejich dodavatel motorů a konkurenční tým Toyota.

Představení nového vozu proběhlo přímo na okruhu ve španělské Valencii 21. ledna 2008. Během něj ujel testovací pilot Nico Hülkenberg prvních 20 kol. Počátkem března bylo prezentováno přepracované zbarvení vozu.

Jubilejní sezona

Na Williams čeká v letošním roce celá řada mezníků v jeho bohaté historii: vozy byly představovány v zimních testech celkem v šesti různých variacích zbarvení na oslavu třicátého výročí vzniku britské stáje. Ve čtvrtém podniku šampionátu ve Španělsku bude Williams absolvovat svoji pětistou GP. Pravděpodobně v pátém závodě v Turecku by měly vozy zaznamenat 50 000 kol ujetých v závodech.

V následujícím závodě v Monaku čeká jubileum také Franka Williamse. Jedná se o jeho šestistou účast v závodech F1 během rekordních 39 let působení v roli šéfa týmu. Pouze třiadvaceti závodů se neúčastnil, především kvůli zranění při autonehodě v roce 1986. Po této havárii zůstal upoután na invalidní vozík. Pro srovnání, druhý v pořadí, Enzo Ferrari, měl 441 účastí během 38 let.

Se seznámením cílů pro rok 2008 si dali majitelé načas a tyto byly představeny až při představení nového zbarvení monopostu. Spolumajitel Williamsu, Patrick Head, nasadil laťku velmi vysoko, když doufá v pravidelné návštěvy podií. Sám Frank Williams konkrétní cíle nesdělil, nicméně předpokládá podobné výkony jako v loňském roce. Snahou Nica Rosberga bude pokračovat ve vzestupu svých výkonů tak, aby v letošním roce skončil lépe než v loňské sezoně.

Nárůst ujetých kilometrů ve finančně náročných testech oproti loňskému roku zřejmě svědčí o lepšícím se stavu britské stáje. Celková absolvovaná vzdálenost v zimní přípravě představuje 17 100 kilometrů, když více odjelo pouze Ferrari. Nový spolehlivý vůz má za sebou 10 248 kilometrů, čímž se stal pátým nejvíce testujícím týmem. Jediným nedostatkem byly později vyřešené problémy s předním křídlem začátkem února v Barceloně. Výkonností se stáj zařadila mezi pronásledovatele Ferrari a McLarenu.

Tým disponuje výkonným a spolehlivým vozem, nicméně na jeho vývoji se během roku mohou podepsat omezenější finanční zdroje. Přestože je tým z nejhoršího venku, jeho možnosti dodatečných investic jsou omezené narozdíl od mnohdy marnotratných továrních týmů. Schopného Rosberga doplní nadějný a rychlý novic, Kazuki Nakajima. Oba piloti budou mít plno práce s mnohem zkušenějšími závodníky konkurenčních rivalů. Pravděpodobnými soupeři budou BMW, Renault a Red Bull.

AT&T Williams

Startovní číslo 7: Nico Rosberg
Startovní číslo 8: Kazuki Nakajima
Testovací pilot: Nico Hülkenberg
Šéf týmu: Frank Williams
Výkonný ředitel: Adam Parr
Týmový manažer: Tim Newton
Ředitel technického oddělení: Patrick Head
Technický ředitel: Sam Michael
Hlavní aerodynamik: Jon Tomlinson
Vůz: Williams FW30
Motor: Toyota RVX-08
Pneumatiky: Bridgestone
Palivo: Petrobras
Web: www.attwilliamsf1.com