Představení účastníků MS F1 2006: 5. díl - WILLIAMS
Wind of change.
Ohlédnutí za sezónou 2005:
Nová jezdecká dvojice se v prvních závodech seznamovala s vozem a přes problémy s chlazením motoru nebo trakcí se dařilo alespoň jednomu jezdci získat body. Heidfeld dojel v Malajsii dokonce na třetí příčce.
Výkonostní vrchol přišel nejprve v GP Monaka, kde se oba piloti dostali na pódium a oba dosáhli nejlepších výsledků ve své kariéře (Heidfeld 2.místo, Webber 3.místo). Dalším úspěchem bylo Heidfeldovo první pole position v následující Velké ceně Evropy, které nakonec zužitkoval ve druhé místo v závodě.
Do Francie Williams přivezl nové chlazení a aeodynamické komponenty, od kterých si hodně sliboval. Místo toho nastal dramatický propad do hloubi startovního pole a tým se potýkal se spoustou problémů (nedostatečná rychlost na rovinkách, nestálá úroveň přítlaku, citlivost vozu na nastavení světlé výšky), které se mu nedařilo odstranit. Vše bylo způsobeno nejspíše nepřesnými daty z aerodynamického tunelu.
Navíc došlo k vyhrocení sporů s dodavatelem motorů BMW, který se již naplno věnoval záležitostem svého nového týmu a nevěnoval pozornost vývoji motoru.
Při tréninku na GP Itálie havaroval Nick Heidfeld, který si poté nejen díky bolestem hlavy již v roce 2005 ve Williamsu nezazávodil. Na pět závodů jej nahradil testovací pilot Antonio Pizzonia, avšak kromě sedmého místa v Monze poté spíše zaujal chybami a haváriemi.
V závěru sezóny sezóny s vylepšeným vozem (nové křídlo a aerodynamické prvky, nový software TC) v Suzuce Mark Webber dokázal dojet alespoň čtvrtý.
Nejlepšími výsledky byla dvě druhá místa (Heidfeld 2x), tým z Grove získal 66 bodů (Webber 36 bodů - 10., Heidfeld 28 bodů - 11., Pizzonia 2 body - 22.) a jedno pole position (Heidfeld).
Změny v týmu:
Svými výkony ve Williamsu zaujal Nick Heidfeld, který odchází do týmu, který již zná - nyní přejmenovaného na BMW - Sauber. Nevyužitá šance ve zbytku sezóny znamenala odchod Antonia Pizzonii.
Místo druhého jezdce zaplní nováček ve Formuli 1 - Nico Rosberg (narozen 27.června 1985). Je synem mistra světa Keke Rosberga, jenž v roce 1982 získal titul s vozem Williams FW 08, poháněným motorem Ford - Cosworth. Nico začínal kariéru v roce 1996 v motokárách. V roce 2000 se v kategorii Formula A stal vícemistrem. V roce 2002 mu devět vítězství zajistilo nejen titul německého mistra mistra Formule BMW, ale také test vozu F1. Poté absolovoval dvě sezóny ve F3. Loni se stal ve strhujícím finiši historicky prvním mistrem nové série GP2.
Po loňském odchodu Marca Geného chyběl týmu kvalitní testovací pilot - nyní jej Williams má v podobě Alexe Wurze (odešel z Mclarenu). Peníze indické průmyslové skupiny Tata zajistily místo testovacího pilota ex-pilotu Jordanu Narainu Karthikeyanovi.
Po úspěchu aféry Buttongate v roce 2004, přišlo poněkud nečekané druhé pokračování, kdy Jensonu Buttonovi připadal pro změnu perspektivnější jeho nynější zaměstnavatel (v roce 2004 chtěl B.A.R. opustit za každou cenu). Nakonec zůstane u týmu Honda, poté co se vykoupil ze smlouvy s Williamsem (spekuluje se o částcce až 35 miliónů USD).
Tým opustil dlouholetý šéfkonstruktér Gavin Fischer, nahradil jej Jörg Zander (odešel z B.A.R. z pozice hlavního inženýra mechanických dílů a převodů).
Nenaplněné ambice a touha po vlastním týmu vyústily po vleklých sporech k předčasnému ukončení dodávek motorů BMW (smlouva byla původně podepsána do roku 2009). Frank se rozhodl prozatím jeden rok odebírat zákaznické motory od firmy Cosworth.
Spíše z taktických důvodů (poslední sezóna Michelinu v F1) Williams ukončil spolupráci s francouzskou firmou a posílil tábor Bridgestone.
Sponzorování ukončila společnost Hewlett - Packard, spolu s BMW odešel mobilní operátor O2. Náhradou je portfolio nových sponzorů : Battery+ (energetické nápoje), Philips (elektroprůmysl), Tata, Dewalt (nářadí) a Mobilecast (elektronika).
Silné stránky:
Po jednoleté absenci kvalitního testovacího pilota se tento nedostatek podařilo vyřešit angažováním Alexandra Wurze.
Williams má k dispozici dva aerodynamické tunely, nový by již měl být správně nastaven.
Dodavatel motorů Cosworth je v konstrukci motorů koncepce V8 nejzkušenějším výrobcem, s vývojem motoru pro F1 začali nejdříve.
Slabé stránky:
Webber je sice rychlým pilotem, větší problém představuje udržet výkonnost v celém závodě a několikrát mu v dosažení lepšího výsledku bránila horší schopnost předjet pomalejšího pilota. Nico je považován za talentovaného pilota s vynikajícími schopnostmi technické analýzy, má však před sebou sezónu, ve které občas může doplatit na nezkušenost.
Nová sestava v technickém oddělení prozatím neprokázala své schopnosti postavit kvalitní vůz.
Změny, které ve Williamsu proběhly jsou zásadní a i když se podařilo stabilizovat dramaticky vypadající situaci, chvíli bude trvat než tým bude fungovat optimálně.
Cosworth letos nemůže využívat při vývoji poznatky získané v době působení Fordu. Nepříjemným faktem je také vývoj a výroba dvou odlišných motorů pro F1 - V8 pro Williams a V10 pro Toro Rosso.
Výhled na sezónu 2006:
V současné situaci tým nemůže pomýšlet na mistrovské tituly, vítězství v závodě bude málo reálné. Snahou by mělo být pravidelné bodování, v případě příznivých okolností s možností umístění na pódiu. Výsledky v testech jsou především nevyrovnané - i když občas byly na dobré úrovni. Vozy byly poměrně spolehlivé.
Williams F1
Startovní číslo 9: | Mark Webber |
Startovní číslo 10: | Nico Rosberg |
Třetí jezdec, testovací pilot: | Alex Wurz |
Testovací pilot: | Narain Karthkikeyan |
Šéf týmu: | Frank Williams |
Technický ředitel: | Sam Michael |
Hlavní inženýr: | Patrick Head |
Šéfkonstruktér: | Jörg Zander |
Hlavní aerodynamik: | Loic Bigois |
Ředitel dodavatele motorů: | Tim Routsis |
Vedoucí vývoje motoru: | Alex Hitzinger |
Vůz: | Williams FW 28 |
První test na dráze: | 30.ledna 2006 ve Valencii |
Motor: | Cosworth CA 2006 |
Vývoj: | od dubna 2004 |
První test na dynamometru: | duben 2005 |
První test ve voze: | listopad 2005 |
Pneumatiky: | Bridgestone |
Palivo: | Petrobras |
web: www.williamsf1.com