Rozhovor s Josefem Králem
O závodění, škole, simulátorech...
Česká naděje, zastupující naší republiku v sérii International Formula Master, král každým coulem. Kromě toho, že si nejvyšší státní hodnost nese ve svém příjmení, se narodil ve Dvoře Králové nad Labem a aby toho nebylo málo, žije nyní v Hradci Králové. V loňské sezóně navíc kraloval v britském šampionátu formule BMW, byť jej nakonec překonal švédský bojovník Marcus Ericsson. Ve světovém finále ve španělské Valencii se také ukázal v dobrém světle, když skončil celkově druhý, pak byl ale stejně jako rok před tím diskvalifikován po technické přejímce vozu.
Letos závodí za Team JVA v IFM jakožto doprovodné sérii k mistrovství světa cestovních vozů (WTCC). Na kontě zatím sice nemá žádný bod, například ale v prvním závodě doma v Brně ukázal svůj talent, když po startu z konce pole, kam jej odsunula penalizace, předvedl senzační stíhací jízdu na dvanáctou pozici. Druhý závod už se mu tolik nevydařil, když podle svých slov jeho vůz nebyl dostatečně rychlý. Po startu se propadl o dvě místa zpět, ale zabojoval a vrátil se alespoň na svou dvanáctou příčku.
V tu samou neděli se také dočkal významného životního mezníku, když oslavil plnoletost. My jsme jej v paddocku navštívili, abychom mu položili desatero otázek:
Jaký je monopost International Formula Master, například ve srovnání s Formulí BMW?
Řekl bych, že je skoro ve všech ohledech jiný, největší rozdíl je v chování auta v průjezdech zatáčkami. IFM je o hodně více propracovaná aerodynamickynez F BMW, a proto se jede skoro jako po kolejích narozdíl od jízdního stylu s F BMW, který byl spíše proklouzáváním zatáček. Samozřejmě pak je ještě spousta dalších rozdílů, jako je řazení pod volantem, spojka pod volantem, výkon motoru, který je o 150 koní větší a mnoho dalsího.
A co konkurence v seriálu IFM? Jezdí se ohleduplně, nebo spíš tvrdě?
Konkurence v IFM je opravdu veliká a vetšina kluků, kteří jedou IFM, mají zkušenosti z vyšších formulí, jako GP2, F3000, Formula Renault 3,5 WS anebo dokonce i z F1. Jede se hodně tvrdě a nikdo nedá nikomu ani centimetr tratě zadarmo.
Který závod byl zatím ze všech nejtěžší?
Z uplynulé sezóny to bylo rozhodně Pau, což je městská trať a jeste k tomu se jel jeden ze závodů na mokru.
Který z okruhu máš ze všech nejradši?
Ze všech okruhů, které jsem zatím projel, je to rozhodně Spa-Francorchamps.
Jak se ti jezdí na mokru? Máš radši suchou trať, nebo ti tyto tězké podmínky nevadí?
Na mokru mi ježdění vůbec nevadí, jediná věc, co mě štve, je stálé převlékání a udržování v suchu, jinak vodu mám rád.
Letos jsi měl také možnost vyzkoušet si vůz A1GP. Mnohem větší výkon motoru, úzká, hrbolatá trať, opravdu složité podmínky. Co bylo na víkendu v Durbanu ze všeho nejtěžší a co tě naopak nejvíc překvapilo?
Nejtěžší bylo samozřejme zvykání na vůz A1GP, jelikož skok z F BMW byl opravdu velký a ještě k tomu, jsem viděl to auto poprvé v Durbanu, takže nebyla možnost si ho ani vyzkoušet. Do toho všeho ještě trať bez únikových zón.
Překvapilo mě, abych řekl pravdu, úplně všechno. Ať už to bylo v dobrém nebo špatném, ale rozhodně jsem si nic z toho nedokázal představit, než jsem tento víkend absolvoval.
Závodění jistě zabere spoustu času, jak často jsi doma?
Na školu si samozřejmě musím taky udělat čas, i když ho už moc není. Hodne času zabere každodenní fyzická příprava, kdy strávím okolo tří hodin každý den v posilovně, z toho hodinu a půl je vytrvalostní trénink a zbytek silový trénink, kvůli tomu bohužel už moc času nezbývá, ale určitě sem tam nějaký najdu.
Už jsi měl možnost zkusit si například formule BMW ve virtuální podobě? Jak se to dá srovnat s
reálem?
Mně chybí už pouze jediná věc, podle které posuzuji, jak se jakékoliv auto chová a to je sedačka, ve které všechno cítím jak se říká "zadkem". Jinak je to velice pěkně zpracované a dost se to přibližuje realitě.
Láká tě zkusit si závodění i takhle virtuálně, například v nějaké širší komunitě?
Kdybych měl čas na to závodit na internetu, tak bych se určitě strašně rád připojil, jenže bohužel, nebo spíše bohudík, ten čas věnuji reálnému závodění.
Prý ses učil některé tratě v rFactoru. Jak moc se to projeví na přípravě?
Je to velice užitečné, naučit se trať takto na simulátoru, abych věděl kudy pojedu a aby mě nepřekvapila nějaká zatáčka. Minimálně se mi zkrátí doba učení tratě, jelikož mi odpadnou tak čtyři kola, kdy si člověk pouze načítá zatáčky.