Williams je pro brzký návrat systému KERS
Týmy by jej mohly znovu začít používat už v příštím roce.
Technický ředitel Williamsu Sam Michael říká, že britský tým podporuje myšlenku návratu systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS) do formule 1. Diskutuje se totiž o tom, že by se systém mohl začít znovu používat už v příštím roce, protože už je cenově efektivní.
KERS byl do technických pravidel formule 1 zaveden v loňské sezóně, nesetkal se ale s příliš velkým úspěchem. Nasadily jej totiž pouze čtyři týmy a jen Ferrari a McLaren s ním vydržely až do konce roku. Jeho vývoj přitom spolykal spoustu peněz a přinesl problémy s rozložením hmotnosti, kvůli kterým bylo výhodnější jej vůbec nepoužívat.
A tak i přesto, že pro letošní sezónu zůstalo jeho používání povoleno, týmy si mezi sebou odsouhlasily, že od něho upustí.
Jenže Ferrari a Renault nyní ostatním týmům prezentovaly návrh na jeho znovuzavedení, jeho použití už by totiž mohlo být finančně efektivní.
Williams stál původně za myšlenkou návratu systému KERS až v roce 2013, kdy v platnost vstoupí výrazně pozměněné technické regule, nyní se ale přidává k těm, kteří prosazují návrat už v příští sezóně.
"Bylo to (počkat do roku 2013) naším stanoviskem do chvíle, než Ferrari a Renault předložily asociaci FOTA návrh, podle kterého jej dokáží vyvinout za méně než milion eur," řekl Michael.
"Takže nyní je naším stanoviskem to, že chceme KERS už pro rok 2011, a to chtějí i oni."
Michael věří, že díky novému návrhu je používání KERS mnohem více reálným než v loňském roce.
"Neřekl bych, že to nejde dohromady se snižováním nákladů, protože to musí být méně než milion eur, takže je to docela něco jiného než utrácet peníze za nový program vývoje motorů, například.
Není to jako ten starý KERS, za který jste utráceli deset až dvacet milionů nebo i víc. Provoz vás (teď) vyjde na milion eur."
Michael dodal, že Williams byl vždy pro používání systému KERS, jediné, co mu na něm vadilo, byly právě náklady na vývoj.
"Ve Williamsu KERS podporujeme, ale naším (původním) stanoviskem bylo, že bychom byli radši, aby byl řádně zakomponován u motoru pro rok 2013.
Je to něco, k čemu může formule 1 přispět. Spousta silničních vozů má dnes KERS, takže pro formuli 1 má smysl jej mít. Mysleli jsme, že rok 2013 je lepším bodem pro jeho představení, ale musíme se držet dohody, kterou všichni podepsali, a v té jde o to, že když někdo do konce března prokáže, že je schopen ho vytvořit za méně než milion eur, pak může.
Jeho kouzlo tkví podle mě v tom, že zrychluje vůz. Když se podíváte na McLaren, v Abú Zabí byli velice konkurenceschopní, než přišla porucha brzd, a to bylo ještě k tomu na starých pneumatikách. Nyní, s užšími předními pneumatikami, by bylo snazší KERS zprovoznit."
Michael také řekl, že je spokojený s tím, jak pravidla omezují KERS za tím účelem, aby se z jeho používání nestal nesmyslně nákladný boj týmů.
"Pokud by nebyla omezení výkonu a energie, pak by to bylo něco jiného, ale to omezení tu je," dodal Michael.