Williams bude v příštím roce používat bateriový KERS
Přesto stále do budoucna zvažuje použití svého setrvačníku.
Williams bude v příští sezóně používat bateriový systém KERS, dnes to oznámil spolumajitel týmu Patrick Head.
V příští sezóně se do Formule 1 vrací systém rekuperace kinetické energie, který byl poprvé představen v roce 2009. Jenže vzhledem k nízké minimální hmotnosti vozu jeho nasazení znamenalo zhoršení vyvážení. Rychlostní výhoda na rovinkách tak byla omezena horšími vlastnostmi v zatáčkách.
Pro letošní rok byla sice minimální hmotnost vozů zvýšena z 605 na 620 kilogramů, jenže týmy se dohodly na tom, že systém letos používat nebudou. V příštím roce však minimální hmotnost stoupá o dalších 20 kg a týmy se k systému KERS vrací.
Williams byl loni jediným týmem, který se vydal opačnou cestou, než ostatní, když namísto bateriového systému vyvíjel systém setrvačníkový. Jenže vzhledem k zavedení zákazu tankování a tím pádem zvětšení nádrží se jeho rozměrová nevýhoda stává dost zásadním problémem, tým z Grove se proto rozhodl využívat klasický bateriový systém.
"Myslím, že je celkem známo, že budeme používat bateriový systém," řekl Head. "Není to tak, že bychom... Kdybychom v roce 2009 používali KERS a my jsme ve voze zkoušeli ten setrvačník, ale ne ve velkých cenách, byl by to setrvačníkový systém.
Setrvačník je ve své podstatě válec o určitém průměru. Hmotnost je v podstatě lehčí než baterie, má ale stejný výkon a uskladní stejné množství energie. Ale baterie, díky tomu, že jsou složeny ze spousty malých článků, můžeme udělat velké a ploché, nebo malé a vysoké. Můžeme z nich vytvořit jakýkoliv tvar.
Když bylo ve Formuli 1 zakázáno tankování, začalo být docela složité namontovat do vozu Formule 1. Ačkoliv máme rozběhnuto několik programů, včetně úspěšného hybridního Porsche GT3R, kde je setrvačník úspěšně namontován ve sportovních autech a jiných typech vozů."
Head ale dodal, že Williams by se v budoucnosti mohl vrátit ke svému setrvačníkovému systému. Příležitost vidí ve změnách pravidel pro rok 2013, kdy se začnou používat menší 1,5-litrové čtyřválcové motory s turbem. Také výkon KERSu by se měl zvýšit.
"Z toho, co jsme vyrozuměli, by měl být zaveden mnohem výkonnější systém KERS. Slyšeli jsme o 120 kilowattech, mnohem většímu množství uskladněné energie, mnohem větší hladině uskladněné energie, slyšeli jsme o číslech od 2,3 megajoulů do 4 megajoulů, které by byly povoleny," vysvětlil Head. "Zatímco teď jde o 400 kilojoulů, takže možná půjde až o desetkrát větší množství energie, které bude možné uskladnit.
Bude to něco úplně jiného. Stále ale tu energii musíte nasbírat, takže...
Žádné z těch čísel zatím není pevně dané. Pokud budou čtyřválcové motory s turbem, mohlo by být možné využít setrvačníkový systém. Pokud nám design vozů umožní instalovat setrvačník, pak se na něj znovu budeme dívat jako na možnost pro Formuli 1."