LMS Brno 2012 – 1. díl
Kalendář série na rok 2012. Rozdělení vozů do tříd.
Závod zrušen! Další informace jsou v tomto článku Zde anebo na stránkách okruhu Zde.
Dlouholetou snahu zaměstnanců brněnského automotodromu uspořádat závod šampionátu LMS se letos podařilo dotáhnout do zdárného konce. Po řadě dohadů přinesl první zmínku o zařazení do kalendáře na sezónu 2012 Martin Straka v tomto článku Zde.
Koncem listopadu zveřejnila pořadatelská organizace ACO na stránkách série následující soupis závodů, v němž se nachází i okruh v blízkosti moravské metropole. Níže uvedený kalendář byl předložen FIA ke schválení a kromě tradičních předsezónních testů na okruhu Paul Ricard ve dnech 9. a 10. března 2012 je jeho součástí pět závodních víkendů. Jejich hlavním lákadlem budou šest hodin trvající závody v následujících termínech:
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 01.04.2012 | Francie | Paul Ricard |
2. | 20.05.2012 | Belgie | Zolder |
3. | 15.07.2012 | Velká Británie | Donnington |
4. | 09.09.2012 | Česká republika | Brno |
5. | 04.11.2012 | Portugalsko | Algarve |
Brněnský závod v září bude patřit k jedné z vrcholných motoristických událostí na území naší republiky. Protože se jedná o první návštěvu této série, budete se v průběhu příštího roku postupně dozvídat informace pro zvýraznění zážitků při osobní návštěvě na místě konání.
Pět závodů v jednom
Běžnou součástí vytrvalostních závodů je soupeření několika výkonnostně rozdílných tříd v jednom závodě. Kromě soubojů se soupeři ve své třídě čeká na jezdce proplétání mezi pomalejšími vozy anebo naopak pouštění výkonnější techniky. Podobný průběh závodu klade na zúčastněné piloty vysoké nároky nejen při ovládání vozu, ale také na přehled o situaci okolo. Zároveň bývá živnou půdou pro nejednu dramatickou situaci v případě většího soustředění různě výkonných vozů v omezeném prostoru. Délka závodu nutí závodníky k zastávkám v boxech, kde kromě výměny pneumatik dochází k tankování anebo výměně jezdců.
Základní rozdělení vozidel šampionátu LMS je na prototypy a GT vozy. V případě prototypu se jedná o speciální automobil určený výhradně pro provoz na okruzích. Základem gétéček jsou sportovní vozy použitelné v běžném silničním provozu. Minimální počet vozů musí být minimálně 25 exemplářů u malých společností (roční objem výroby a prodeje nepřesahuje hranici dvou tisíc vozů) a 100 kusů u ostatních výrobců.
Třídy prototypů
Ještě v minulém roce byla vrcholnou kategorií prototypů LMP1 (může být i LM P1 anebo jen P1). Možnost použití nejen benzínových pohonných jednotek a nejméně svazující požadavky na konstrukci činí z této kategorie techniku přibližující se úrovni F1. Od ní se odlišuje nejen zakrytými koly, výrazně vyšší minimální hmotností, ale také větší rozmanitostí konstrukce karoserie, včetně možnosti krytého kokpitu. Zájem Audi, Peugeotu, Aston Martinu, ale také dalších automobilek byl za začleněním LM P1 do nově založeného světového šampionátu World Endurance Series.
Příští rok v Brně sice prototyp třídy LM P1 neuvidíme, přesto se jeden z nich již v minulosti po asfaltu brněnské dráhy proháněl. Jednalo se o vůz Lola B08/60 z roku 2008 v barvách týmu Charouz Racing Systems. Poté byl odkoupen stájí Sebah Racing.
Špičku v LMS bude v roce 2012 představovat třída označovaná jako LM P2. Požadavky na tuto kategorii jsou vytvořeny v souladu s přijatelnými náklady při udržení technické výjimečnosti. Aby se zamezilo růstu nákladu, který bývá průvodním jevem účasti výrobců, je tato třída určena pouze soukromým týmům.
Pracoviště řidiče může být jak otevřené anebo zakryté kabinou. Základ upraveného motoru musí vycházet ze sériové výroby. Lze využívat atmosférické osmiválce o maximálním objemu 5 litrů anebo přeplňované šestiválce do 3,2 litru. Cena vozu nesmí přesáhnout 345 000 euro. Materiál brzdových kotoučů a destiček může být libovolný. Váha vozu bez paliva a jezdce musí být minimálně 900 kilogramů. Poznávacím znakem (například ve výsledcích) anebo u startovních čísel (přidělena jsou v rozmezí 26-49) je modrá barva.
V této třídě se letos utkávaly americkým sportovním oddělením Hondy připravované HPD ARX01d (motor HPD) proti zástupcům ostrovního království reprezentovanými vozy Zytek Z11SN (Nissan), MG-Lola EX265 a Lola B11/40 (oba Judd-BMW). Pod kapotáží francouzského výrobce okruhových speciálů Oreca 03 se skrývají motory Judd-BMW anebo Nissan. Dalším představitelem ze země galského kohouta je Norma M200P (Judd- BMW).
Druhou třídou prototypů jsou jednotné vozy kategorie Formula Le Mans (FLM). Typ Oreca FLM09 vychází ze staršího prototypu LM P2 francouzského výrobce. Pohonnou jednotkou je vidlicový osmiválec Chevrolet LS3 o objemu 6,2 litru. Ke zpomalení slouží karbonové brzdy. Barva přidělená FLM je fialová, startovní čísla 91-99.
Obě kategorie mají objem nádrže omezen na 85 litrů. Světlomety prototypů jsou osazeny průhlednými kryty a vyzařují bílé paprsky.
Třídy vozů GT
Až do roku 2010 v LMS soupeřily výkonnostně rozdílné vozy třídy GT1 a GT2 (také zde se může používat předpona LM). Nezájem týmů o špičkovou kategorii vyústil v rozhodnutí ponechat pouze třídu GT2. Ta byla přejmenována na GTE (Endurance, vytrvalostní).
Minimální váha vozu je 1 145 kilogramů, brzdové kotouče jsou požadovány ocelové a maximální množství paliva na palubě vozu je 90 litrů. Představiteli této třídy jsou Ferrari 458 GTC, Porsche 997 GT3 RSR a Aston Martin V8 Vantage GT2. V závodech započítávaných do světového ILMC se navíc objevovalo BMW M3, Corvette C6R anebo Lotus Evora GTE. Přidělená čísla jsou v rozmezí 50-90 a vozy jsou vybaveny žlutými kryty světel.
V této třídě následuje ještě dělení podle složení posádek. Stejné vozy jsou tak obsazeny buď profesionálními jezdci (GTE Pro, zelená barva) anebo smíšenou posádkou (Pro Am, oranžová), v níž může být pouze jeden profesionální pilot v posádce. Sem patří piloti, jenž jsou zařazeni do platinové anebo zlaté kategorie. Podrobnějším informacím o rozdělení jezdců dle výkonnosti bylo věnováno předchozí vydání Grand magazínu Zde.
Nově se mohou v třídě GTC (Challenge) účastnit i vozy z pohárových soutěží. V následující sezoně jsou povoleny následující tři modely ze sérií určených stejným vozům: Ferrari 430 Challenge, Porsche 911 GT3 Cup a Lotus Evora GT4/GTC. Nároky na složení posádky jsou stejné jako u třídy GTE Pro Am. K odlišení bude použita šedá barva.
Zatím je zahaleno tajemstvím, zda se i běžný divák bude moci projít po místě, kde za normálních okolností sviští vozy vysokou rychlostí. Tzv. grid walk bývá příplatkovým programem nedělního svátku motorsportu. Špičková technika, svůdné dívky, slavní jezdci se postarají o pekelně rychlou půl hodinu.
Přehled kategorií, jenž se účastní závodů LMS je u konce. Podle informací AMD Brno by měly být v lednu známy podrobnosti o nabídce vstupenek. Nezbývá než doufat, že LMS bude i v příštím roce na evropské poměry nezvykle vstřícná a umožní fanouškům návštěvy boxové uličky anebo dokonce vstup na startovní rošt. Další dílem bude seznámení s cenami a možnostmi návštěvy okruhu, jakmile budou známy další informace.
Zároveň nezbývá než doufat, že se naplní zvěsti o účasti stáje Sebastien Loeb Team ve FLM. Není vyloučena ani možná účast osminásobného mistra v rallye za volantem francouzského prototypu.