Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Čas Audi R8 LMS 2019 se blíží

Čas Audi R8 LMS 2019 se blíží

Modernizace úspěšného modelu GT3

Na pařížském autosalonu představilo sportovní oddělení Audi vylepšenou verzi typu R8 LMS v úpravě GT3. Nynější generace se představila ve zkušebních závodech roku 2015. O rok později zaplavilo okruhy na celém světě víc jak šest desítek vozidel.

Úkoly pro tým pod vedením Armina Plietsche vycházely ze získaných poznatků z jejich provozu. Nyní byla také ve větší míře věnována pozornost požadavkům amatérských jezdců.

Technika kategorie GT3 je podrobena testům vyrovnání výkonnosti, takže se inženýři mohli zaměřit spíše na lepší ovladatelnost a spolehlivost. Cesta vedla přes zdokonalení aerodynamiky, kterou museli skloubit s účinnějším chlazením brzd. Větší odolnost spojky a převodovky zvýšila spolehlivost těchto dílů. Jejich prodloužené intervaly údržby se projeví na příznivějších provozních nákladech.

Jelikož FIA stanovuje hodnoty aerodynamického odporu a přítlaku, vedla snaha vývojářů k dosažení menších výkyvů v rozmanitých podmínkách. Různé nastavení světlé výšky, jezdecký styl anebo chování v rozdílných rychlostech a podmínkách (brzdění anebo akcelerace) mají menší vliv na proudění vzduchu. Výsledkem je lepší aerodynamická stabilita, promítající se do účinnější ovladatelnosti.

Zároveň se museli technici vypořádat s vyššími nároky na chlazení brzd. Vpředu napomohly k dosažení cíle úpravy nárazníku s novými průduchy na jeho bocích. Vzadu se kromě zvýšení objemu vzduchu směřujícího k brzdovému systému podařilo dosáhnout účinnějšího odvodu horkého vzduchu od brzdových kotoučů. Menší zahřívání kol se projevuje stabilnějšími tlaky pneumatik, což se také podílí na snazším řízení vozidla.

Po výpočtech CFD analýzy proudění následovalo ověření výsledků v aerodynamickém tunelu na modelu v poloviční velikosti, završené testy na dráze. K nim byli pozváni i amatérští jezdci, kteří si pochvalovali ovládání modernizovaného modelu.

Nejvíce odlišností mezi novinkou a současnou generací nalezneme na přídi. Linie německé novinky se mají promítnout i do retuší silniční předlohy, jež na svoje představení čeká. Kromě změn na nárazníku se na zlepšení aerodynamiky podílí nově navržený splitter.

Foto: Ferdi Kräling(Motorsport-Bild Gmbh)/Communications Audi Sport customer racing

Audi R8 LMS druhé generace během testů výkonnosti na okruhu Paul Ricard

 

Pro srovnání foto přední části verze představené v roce 2015

Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency

Jestliže výše zmíněná vylepšení ocení závodníci, z dalších změn budou těžit provozovatelé vozidel. Zmenšení nároků na údržbu se týká trojlamelové spojky a šestistupňové sekvenční převodovky.

Použití odolnějších spojkových pružin zvýšilo životnost této namáhané části o polovinu. U převodovky jde zlepšení na vrub zesílených ložisek a úprav ozubených kol.

Naopak vidlicový desetiválec o objemu 5,2 litru je modernizací nejméně dotčenou částí vozu. Jeho servisní intervaly 10 000 kilometrů a generálka po absolvování dvojnásobné vzdálenosti se staly vzorem pro následování konkurencí.

Neméně odolné je dle poznatků některých zákazníků z vytrvalostních závodů šasi. Během necelých tří let se podařilo s jediným kusem absolvovat více jak 75 000 kilometrů.

Přestože skelet závodní a civilní verze je tvořen z odlišné kombinace materiálů, probíhá výroba obou variant od září 2015 pod jednou střechou, v továrně umístěné v průmyslové zóně Böllinger Höfe u Heilbronnu. Odlišností je kromě montáže ocelového bezpečnostního rámu použití karbonových dílů místo hliníku u předních a zadních deformačních zón. Po zhotovení následuje převezení do pobočky v Biberachu, kde je vůz dokončen.

Uváděné míry s výjimkou zkrácení o jeden centimetr se shodují s předchůdcem. Vůz je dlouhý 4573 mm, 1997 mm široký a 1171 mm vysoký. Hmotnost vozidla před vyvážením výkonnosti je opět 1225 kg.

Dodávky prvních exemplářů s cenou začínající na 398 tisících eur mohou zákazníci očekávat v listopadu. Majitelé první generace si mohou za 28 tisíc euro nechat vůz, jenž v době uvedení stál 359 tisíc eur, vylepšit na verzi 2019.

 

Foto: Ferdi Kräling(Motorsport-Bild Gmbh)/Communications Audi Sport customer racing