Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 7. díl
Startovní čísla. Technické přejímky.
Během sportovní přejímky, jimž byl věnován minulý díl, obdrží soutěžící ke každému vozu startovní čísla. V době technické přejímky již musí být na voze, přičemž se na jejich umístění (a vzhled) vztahuje řada požadavků.
Startovní čísla
Přidělení konkrétního čísla následuje v BES dle rozhodnutí SRO, v GT1 dle FIA. U GT1 je další podmínkou pro č. 1 výsledek předchozí sezóny. V případě BES se tyto podrobnosti neuvádí, přesto i zde má jedničku vůz s nejlepším pilotem (piloty) kategorie GT3 Pro. Účastníci světového mistrovství mohli mít následně přidělená čísla v rozmezí 1-49.
Na umístění čísla odkazuje BES na grafickou listinu, která určuje mj. pozici povinných reklamních nálepek. Její návrh se řídí příslušnými ustanovení dle Řádu, na nějž se pravidla GT1 odvolávají bez dalších dodatků. V obou případech je cílem jeho viditelnost z čelního a bočních pohledů.
Dle Řádu má mít startovní číslo výšku číslic 28 centimetrů se šířkou stopy 5 centimetrů černé barvy, které je umístěno na bílém podkladu o rozměrech 50 x 38 centimetrů. Na horní anebo spodní straně podkladu je vyhrazeno dalších 12 centimetrů pro případné umístění reklamy pořadatele.
V BES se pro rozlišení tříd používá u smíšených posádek i opačné barevné provedení černého podkladu s bílými číslicemi. U posádek třídy Gentlemen Trophy byl v některých závodech použit červený podklad.
Přestože se startovní číslo jeví u GT1 jako dostatečně velké, ve skutečnosti se jeho podklad vejde do obdélníku o rozměrech 45 x 41 centimetrů. Tím sice nesplňuje požadavky Řádu, nicméně se tím nevymyká z běžného standardu nejen sérií sportovních vozů.
Doplňkem pravidel vytrvalostní série bylo pro 24 hodinový závod další číslo na střeše vozidla a podsvícení. To je prováděno prostřednictvím tabulek, které napojením na elektroinstalaci vozidla zajišťují čitelnost startovních čísel ve tmě. Jiný požadavek má FIA, která chce mít číslo velikosti 10 x 10 cm v pravém horním rohu čelního skla.
Vozy musí být dále označeny na obou stranách jmény pilotů včetně vlajky označující jejich národnost. Řád zmiňuje jejich umístění na předních blatnících, většinou jsou umístěny na dveřích anebo nad nimi. Minimální výška vlajky a písma je stanovena na 4 centimetry.
Označení národnosti se vztahuje i na tým. V BES má být vlajka o rozměrech 30 x 20 cm umístěna v pravé části předního nárazníku. Ve skutečnosti byla jeho poloha na libovolné části kapoty, v některých případech pod číslem. U GT1 je součástí startovního čísla, velikost vlajky je 10 x 20 cm.
Součástí této kapitoly v pravidlech je také požadavek na umístění znaků a jmen výrobce v původní pozici.
Technické přejímky
Probíhají v čase uvedeném v rozvrhu víkendu na určeném místě (BES) anebo v garážích účastníků (GT1). U BES na stejném místě probíhá také kontrola bezpečnostního vybavení pilotů, kteří změnili některou část výbavy anebo se účastní závodu v sérii poprvé. Ta se sestává z přilby, kombinézy, rukavic, dlouhého spodního prádla, kukly, ponožek a bot. Vše musí být v souladu s předpisy FIA vydanými k této výbavě.
Bez schválení komisařů se žádný vůz nemůže zúčastnit víkendu. Jeho přistavení ke kontrole je pokládáno za prohlášení shody s technickými (případně sportovními) předpisy. Před účastí na prvním volném tréninku jsou vozy zváženy, proběhne kontrola a označení omezovačů sání dle objemu válců a dalších informací požadovaných po soutěžícím.
Ověřují se parametry zapsané v technickém průkazu: objem a počet válců, číslo motoru, minimální hmotnost (a případné závaží), číslo šasi, průměr omezovače, případně plnicí tlak u přeplňovaných motorů a další technické informace. U BES je doplněna informace o jeho vydání při prvním přistavení vozu ke kontrole. Souhlas s vyplněnými údaji stvrdí soutěžící podpisem, což již zmiňují oboje pravidla.
Detailní pohled na omezovač sání vozu Ferrari 458 GT3. Patrný je jeho průměr (55,5 milimetrů) a také plomby FIA včetně čísel.
Velký důraz je kladen na odpovídající vybavení pohonné jednotky omezovačem sání dle technických pravidel a rozhodnutí komisí pro vyvážení výkonnosti. Jeho průměr musí být neměnný kdykoliv a za jakékoliv teploty. Dále musí být každý restriktor zapečetěn kovovou plombou s jejím sériovým číslem zapsaným v technickém průkazu. Průměr musí být vyrytý na omezovači. Soutěžící přitom musí zajistit možnost snadné kontroly po otevření kapoty.
Pohled pod kapotu Mercedesu SLS týmu All-Inkl.com znázorňuje nejprve kuželovité zúžení potrubí do omezovače sání a následné napojení na zbývající část přívodu. Výsledkem menšího přívodu vzduchu není jen snížení výkonu, ale také životnosti pohonné jednotky.
U GT1 musí být před použitím v podniku motory zapečetěny plombou technickým delegátem FIA. Její případné porušení (například při výměně anebo větším zásahu) musí být provedeno pod dohledem techniků FIA. Prohřešek proti tomuto pravidlu mohl být potrestán až vyloučením z podniku. V roce 2012 však případné výměny motorů nebyly trestány posunutím na startovním roštu tak, jako tomu bylo v předchozích letech.
Požadavky na příslušenství
Jednodušší požadavky má BES, kde stačilo umístit pouze jednotku na sběr dat a počítadlo ujetých kol. Umístění jednotky na sbírání dat a správná funkce je přenesena na odpovědnost týmu. Získaná data jsou použita na kontrolu.
Vysílací jednotka počitadla kol z boxů do vozu musí být napájena baterií. Požadována je její nezávislost na jiných přístrojích v boxech (kabely anebo bezdrátovým spojením) a nemožnost přijímat jiné informace. Jejím účelem je pouze opakované vysílání přesných záznamů ujetých kol.
U GT1 bylo navíc doplněno, že veškeré náklady na kontrolu, servis a vylepšení jdou k tíži účastníka. Následují další navíc požadovaná zařízení, která lze rozdělit do dvou kategorií.
První z nich jsou přístroje, jejichž hmotnost je zahrnuta v minimální váze vozidla. Jedná se o zařízení pro záznam nehody (Accident Data Recorder), nehodová kamera a komisařský systém. Poslední dvě zmiňovaná zařízení mohou být výbavou vozů pouze u víkendů na základě požadavku FIA. V druhé kategorii, jejichž váha se nezapočítává do minimální hmotnosti vozu, se nachází záznamové zařízení palubních kamer a kamery účastníků.
Pro všechny uvedené systémy platí následující pravidla: musí být namontovány dle požadovaných předpisů, být funkční během celého víkendu a odpovědnost za správnou funkci má na svých bedrech soutěžící.
Dodatkem u BES je vybavení vozu kamerou pořadatele s příslušenstvím anebo závažím pokud toto zařízení váží více jak 3 kilogramy.
Své kamery si mohou namontovat účastníci GT1. Jejich montáži , která probíhá při přejímce, musí předcházet písemný souhlas pořadatele. Samozřejmostí je, že nejsou započítány do minimální hmotnosti vozidla.
Pneumatiky
Zvláštní pozornost je věnována pneumatikám (především suchým) a jejich správnému označení. Musí být umístěno na vnější strany všech pneumatik a spočívá v opatření jedinečným kódem. Důvodem rozdílného přístupu je omezený počet sad, které mohou být použity během víkendu.
Mokrých pneumatik, které se mohou použít v případě vyhlášení mokré dráhy vedením podniku (vedoucím závodu anebo ředitelem série), lze použít neomezený počet sad. Obutí na mokrý povrch je charakterizováno vzorkem souměrným okolo středu pneumatiky, kde drážky zabírají více než 30% povrchu pneumatiky (u BES stačilo 25%). Dále je uvedena minimální celková plocha drážek dle šířky pneumatiky: u četnějších rozměrů se například u 11palcové pneumatiky jedná čtverec zabírající plochu 23 x 23 centimetrů, u 12palcového obutí 25 x 25 centimetrů a u pneumatiky se šířkou 13 palců až 28 x 28 centimetrů.
Označení pneumatiky je provedeno nalepením čárového kódu. Kontroloři mohou následně s pomocí přenosné čtečky získat podrobné informace o každé pneumatice.
Pneumatiky na suchý povrch nesmí mít žádný vzorek.
V případě BES se u suchých pneumatik rozlišují tříhodinové víkendy, kde lze v prvním podniku použít pět sad. V dalších jen čtyři a případně jednu ušetřenou z předchozího víkendu. Ušetřenou sadu pneumatik lze použít pouze v trénincích. U 24 hodinového závodu lze mezi kvalifikací a prvními dvěma koly závodu použít tři sady suchých pneumatik, ve zbytku závodu jejich počet není omezen a zároveň nepodléhá povinnosti označení.
V případě víkendu GT1 lze přidělit vždy šest sad pneumatik (označených S1 – S6). Od druhého podniku lze použít případně ušetřenou sadu z předchozího podniku, ale pouze u stejného vozu. Použití ušetřené sady se nevztahuje na účastníky, kteří nemají obutí v použitelném stavu anebo se neúčastnili předchozího víkendu.
V trénincích (včetně nedělního zahřívacího) lze použít sady S1, S2 a případně S7. Sady S3-S6 lze používat pouze v kvalifikaci a závodech (včetně startovní procedury).
S technickými přejímkami se prolínají další kontroly vozidel anebo vážení, které se opakují během víkendu. Tato témata budou popsána v příštím díle.
Seznam předchozích dílů
Díl | Obsah článku | Odkaz |
1. | Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy. | Zde |
2. | Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku. | Zde |
3. | Přihlášky účastníků | Zde |
4. | Testy a vyvážení výkonnosti. | Zde |
5. | Složení organizačního týmu. Propustky. | Zde |
6. | Počet účastníků. Sportovní přejímky. | Zde |