Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 14. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 14. díl

Soutěžní části víkendu.

Tento článek zahajuje závěrečný oddíl zaměřený na záležitosti týkající se částí víkendu, v nichž se rozhoduje v soubojích účastníků na dráze. Nejprve budou na pořadu dne obecné záležitosti společné pro tréninky, případně kvalifikace a závody. Tréninků se další zvláštní náležitosti netýkají, proto se další díly budou zabývat výhradně rozhodujícím částem víkendu.

Obecné požadavky

Úvodem je zmíněna společná platnost bezpečnostních požadavků, chování v boxech a na dráze v kterékoliv části, není-li v pravidlech uvedeno jinak.

S výjimkou zásahu vyšší moci nesmí nastoupit do závodu pilot, který neabsolvoval v tréninky anebo alespoň kvalifikaci. Případné povolení startu je přitom na rozhodnutí komisařů. GT1 navíc vyžadovala po komisařích zveřejnění seznamu pilotů po skončení sportovních přejímek.

V této kapitole jsou znovu zopakovány náležitosti při opouštění boxů a semaforech. Ty byly rozebrány již v kapitole týkajících se všeobecné bezpečnosti a chování v boxové uličce. Dodatkem u GT1 je možná kontrola pneumatik a jejich označení před vyjetím na dráhu.

Pokud během tréninků a s výjimkou GT1 i kvalifikace se dostane vůz do potíží, mohou jej vyprostit komisaři a to i s pomocí techniky. Následně může jezdec pokračovat v probíhající části. Je-li nutné ponechat vůz odstavený na okruhu, může se po dovezení do boxů vrátit zpět až v následující soutěžní části.

Vedoucí závodu anebo ředitel série mohou zastavit probíhající soutěžní část. Mohou tak učinit na libovolně dlouhou dobu, pokud je zablokovaná dráha vozidly anebo na okruhu panují nepříznivé klimatické podmínky. Pouze během volných tréninků a po zastavení z důvodu zablokované dráhy, může vedoucí závodu anebo ředitel série se souhlasem komisařů odmítnout prodloužení tréninku.

Komisaři mohou také posoudit v případě záměrného zastavení tréninku pilota o odebrání všech jeho dosažených časů anebo zákazu účasti v dalších trénincích.

Pokud dojde k zastavení soutěžní části, musí piloti ihned zpomalit a vydat se bez předjíždění do boxů.

Po skončení jakékoliv soutěžní části mohou všichni piloti protnout cílovou čáru jenom jednou.

Jednotlivé soutěžní části víkendu

Závodní víkendy bývají zpravidla třídenní, výjimečně může úplný program jízd probíhat během dvou dní. Zvláštním případem je u vytrvalostní série 24 hodinový závod ve Spa, u nějž loni dokonce docházelo k úpravám v rozporu z pravidly.

Běžným standardem podniků bývá dvojice pátečních, respektive sobotních tréninků. U světového mistrovství každý z nich trval 80 minut, u vytrvalostní série o deset minut déle. Ve Spa trval první trénink 90 minut, druhý pouze hodinu (oba ve čtvrtek). Pouze u těchto tréninků není po skončení soutěžní části povinné dovezení vozu do uzavřeného parkoviště, výjimkou je pouze případ nařízení vedoucím závodu.

Následující části závodního víkendu budou nyní popsány stručně. Kvalifikaci i závodu (anebo závodům) budou vyhrazeny samostatné články.

Sobotní (u BES nedělní) kvalifikace skládající se ze tří částí trvá u obou sérií hodinu. Výjimkou je znovu 24 hodinový závod, kde třídílná kvalifikace s délkou 3 x 45 minut byla nahrazena dvojicí 75 minut trvajících částí. Doplňkem mělo být dvacet minut trvající páteční Super pole.

Součástí víkendů světového mistrovství (pouze před hlavním závodem) a u vytrvalostní série pouze ve Spa byl zahřívací trénink. V den závodu mohou účastníci strávit na dráze dalších dvacet minut u vytrvalostní série, půlhodiny u GT1.

Jeden z nejzřetelnějších rozdílů mezi těmito šampionáty je délka závodu. U GT1 se jednalo o dvojici hodinu trvajících klání, sobotní kvalifikační závod a nedělní hlavní. U BES byla minimální délka závodu tři hodiny, zvláštností je 24 hodinový podnik v Belgii.

Rozprava

Přestože dle Všeobecných podmínek lze uspořádat rozpravu až po skončení kvalifikace, u obou sérií je v pravidlech zakotveno její uspořádání v den pořádání volných tréninků. Další setkání pilotů a zástupců soutěžících může přikázat vedoucí závodu. Na něm je kdykoliv určení místa, kde rozprava proběhne.

Účast na rozpravě je povinná, trestem při neúčasti je vyloučení z podniku.

Příště: kvalifikace

 Díl  Obsah článku  Odkaz
 1.  Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.  Zde
 2.  Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku.  Zde
 3.  Přihlášky účastníků  Zde
 4.  Testy a vyvážení výkonnosti.  Zde
 5.  Složení organizačního týmu. Propustky.  Zde
 6.  Počet účastníků. Sportovní přejímky.  Zde
 7.  Startovní čísla. Technické přejímky.  Zde
 8.  Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště.  Zde
 9.  Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky.  Zde
 10.  Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty.  Zde
 11.  Protesty. Odvolání.  Zde
 12.  Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů.  Zde
 13.  Popis jednotlivých prací prováděných v boxech.  Zde