Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 17. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 17. díl

Startovní procedura.

Po seřazení startovního roštu, jemuž byl věnován předchozí díl, se již blíží čas startu do závodu. Přestože se jedná o poměrně krátkou dobu v porovnání se závodem, je této proceduře věnována spousta pozornosti.

Startující pilot

V GT1 je přímo v pravidlech určen pilot startující do kvalifikačního závodu (D2) a do hlavního klání (D1). Ve vytrvalostním šampionátu se na rozdělení jezdeckých rolí v tomto případě ohled nebere. Vedoucí týmu má v 24 hodinovém závodě čas do konce zahřívacího tréninku k určení startujícího jezdce. V tříhodinových závodech je tento čas zaznamenán v časovém rozvrhu víkendu, nejdříve však probíhá po skončení kvalifikace.

Startovní procedura

Během startovní procedury jsou účastníci v určených časových intervalech informováni o zbývajícím čase do zahájení závodu. Zvukový signál je použit pouze v těchto okamžicích spolu s oznámením o zbývajícím čase.

Trvalým doplňkem jsou různé kombinace rozsvícených a zhasnutých světel na semaforu v závislosti na zbývajícím čase. S výjimkou postupného rozsvěcení červených světel, která platí pro pevný start, jsou tyto kombinace a související postupy dle Všeobecných podmínek popsány Zde (od části Standardní startovní procedura).


 

Foto: Martin Straka

První tři a poslední časové intervaly jsou u sérií společnosti SRO uvedeny v kratším sledu než je uváděno ve Všeobecných podmínkách.

Nejdříve dvacet minut před startem mohou vozy začít opouštět boxy. Následuje zkušební kolo, na jehož konci mají piloti vozy zařadit na své místo na startovním roštu a musí vypnout motor. Do uzavření boxů jsou povolena další seznamovací kola, při nich je nutné projíždět sníženou rychlostí pouze boxovou uličkou. U světového mistrovství byl uveden doplněk v případě, že vozidlo nedokončí zkušební kolo, nesmí startovat z roštu.

Na její blížící se uzavření upozorní signál dvanáct minut před startem. K uzavření uličky dochází po druhém zvukovém signálu ohlašujícím zároveň zbývajících deset minut do startu.

Od této doby vozy, které zůstaly v boxech musí startovat z boxové uličky, kde se musí řídit pokyny traťových komisařů. Jejich výjezd je závislý na umístění startovní čáry. Pokud je za výjezdem z boxů, mohou se zařadit na konec celého pole, které výjezd minulo. V případě umístění startovní čáry před výjezdem z boxů, mohou jezdci odstartovat po prvním průjezdu celého pole přes tuto čáru.


  Startovní rošt před závodem MS GT1

Foto: Tomáš Krejčík

Doplňkem k desetiminutovému signálu je omezení zbývajících osob na roštu na piloty, technický personál a činovníky.

Dalším důležitým okamžikem je pět minut do startu. V této době musí již být všechna vozidla na roštu, jinak musí využít ke startu boxy. Dále končí možnost výměny kol na roštu, vozidla bez nasazených kol mohou být pouze v prostoru boxů. Porušení tohoto pravidla v GT1 znamená průjezd boxovou uličkou, v BES přeřazení na konec roštu anebo start z boxů.

Tři minuty před startem musí stát všechny vozy na svých kolech. V okamžiku, kdy zbývá minuta do startu, musí jezdci nastartovat své motory. Všichni členové týmu musí opustit rošt spolu s vybavením. K tomu mají vyhrazeno 45 vteřin do dalšího signálu.

V tomto okamžiku zbývá 15 sekund do zahájení formovacího kola, jehož start oznamují rozsvícená zelená světla a vlající zelené vlajky. Seřazené pole začíná vést zaváděcí vůz. Během kola musí jezdci dodržovat pořadí, vyvarovat se nácviku startů a udržovat co nejtěsnější formaci.

Jednou z výjimek v této době je situace, kdy vůz stojící na roštu znemožnil dalšímu jezdci bez provedení nebezpečného manévru odjezd z místa startu. Tímto způsobem zpožděný pilot může předjíždět, aby mohl obnovit startovní pořadí. Ve světovém mistrovství tak mohl učinit do doby, než přejede první čáru bezpečnostního vozu (bývá u vjezdu do boxů). Pokud se mu předjetí nezdaří, musí zajet do boxové uličky a startovat z jejího konce.

Pilot, který měl problémy s odjezdem z roštu, nesmí předjíždět jedoucí vozy a musí se zařadit na konec pole. Je-li těchto vozidel více, musí se seřadit v pořadí, v němž se rozjížděli z místa startu. Není-li startovní čára umístěna před pozicí pro pole position, nahrazuje ji v tomto případě čára jeden metr před tímto místem.

Pokud komisaři usoudí, že pilot neoprávněně předjížděl, mohou jej potrestat. Pouze GT1 uvádí konkrétní trest, průjezd boxovou uličkou.

V případě, že jezdec nemůže odjet s vozidlem, musí to signalizovat komisařům. Jakmile všechny vozy přejedou čáru, mohou se jej mechanici pokusit pod dohledem komisařů roztlačit. Při úspěšném pokusu může objet formovací kolo, ale nesmí předjet žádný jedoucí vůz. Pokud se vůz nepodaří zprovoznit, mohou jej technici nejkratší cestou dopravit do boxů. Následuje v díle o chování v boxech zmíněný postup: oprava v pracovní části a start z konce boxové uličky.

Rychlost zaváděcího vozidla se pohybuje okolo 80 kilometrů za hodinu. Na konci formovacího kola zajíždí do boxů, celé pole následuje za vedoucím vozidlem dále. Rychlost vedoucího vozu se musí pohybovat v rozmezí 70 – 90 km/h. Protože je rychlost tohoto auta měřena rozhodčími faktu (zaměřují se na přejezdy čar soutěžícími apod.) radarem, případné vychýlení z tohoto limitu je potrestáno penalizací Stop and Go.


  FIA GT3, Slovakiaring

Foto: Martin Ševčík

Běžným standardem závodů sportovních vozů včetně obou sérií, jimž je věnován tento seriál, je letmý start. Dle Řádu se jedná o situaci, kdy je vozidlo v pohybu v okamžiku zahájení měření času.

V průběhu formovacího kola se na semaforech rozsvítí červená, která zároveň znamená zákaz předjíždění. Start a možnost předjíždění oznamuje rozsvícení zelených světel. Během startu nesmí být na boxové zídce žádné osoby s výjimkou nezbytných činovníků anebo hasičů.

V případě problémů, když se vozy dostanou ke startovní čáře, zůstane na semaforu svítit červená. Zároveň jsou na všech stanovištích traťových komisařů vyvěšeny žluté vlajky. Vozidla pod vedením v kvalifikaci nejrychlejšího vozu zahájí další formovací kolo. Poté jeho roli znovu převezme zaváděcí vůz. Potvrzením Všeobecných podmínek u GT1 je v tomto případě zahájení závodu (respektive odpočítávání času) již po skončení prvního formovacího kola.

Zvláštní pozornost je věnována předčasným startům, kdy jsou sledovány startovními rozhodčími a rozhodčími faktu. Ve světovém mistrovství jsou dále uvedení startéři a vedoucí závodu. Nejen k ulitému startu, ale k jakémukoliv posouzení startovní procedury mohou komisaři využívat videozáznamy a jiné elektronické prostředky. Mohou zamítnout podnět od rozhodčích faktu. Nejvyšším trestem může být vyloučení z víkendu.

Výjimky ve startovní proceduře

Pokud začne pršet po zaznění pětiminutového signálu, kdy je již zakázáno u vozů na roštu mít odmontovaná kola, může být z rozhodnutí vedoucího závodu vrácena startovní procedura do panelu deseti minut. Vytrvalostní série má uvedených 15 minut, pravděpodobně se jedná o chybu v důsledku rozdílných časů mezi Všeobecnými předpisy a Sportovními pravidly obou sérií. V krajním případě může dojít k opakování celé procedury od začátku (tj. odpočet od 20 minut před startem).

Dalším případem je množství vody na dráze, kdy by byla jízda i při použití mokrých pneumatik nebezpečná. Pravomocí vedoucího závodu je zrušení startu. Tato informace bude spolu se změnou světel na semaforu zobrazena na monitorech s časomírou. Pokud je znám čas nového startu, procedura může začít alespoň od desetiminutového panelu.

Poslední výjimkou je start za bezpečnostním vozem. Podmínky, které je nutné v tomto případě dodržovat, budou popsány v jednom z dalších dílů.

Příště: závod

 Díl  Obsah článku  Odkaz
 1.  Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.  Zde
 2.  Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku.  Zde
 3.  Přihlášky účastníků  Zde
 4.  Testy a vyvážení výkonnosti.  Zde
 5.  Složení organizačního týmu. Propustky.  Zde
 6.  Počet účastníků. Sportovní přejímky.  Zde
 7.  Startovní čísla. Technické přejímky.  Zde
 8.  Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště.  Zde
 9.  Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky.  Zde
 10.  Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty.  Zde
 11.  Protesty. Odvolání.  Zde
 12.  Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů.  Zde
 13.  Popis jednotlivých prací prováděných v boxech.  Zde
 14.  Soutěžní části víkendu.  Zde
 15.  Kvalifikace.  Zde
 16.  Sestavení startovního roštu.  Zde