FIA popírá, že test Mercedesu schválila
Odpověď Charlieho Whitinga prý neměla žádný právní podklad.
Mezinárodní automobilová federace během slyšení Mezinárodního tribunálu v Paříži prohlásila, že test Mercedesu nikdy oficiálně neschválila. Dodává přitom, že jakýkoliv souhlas Charlieho Whitinga v rámci telefonické komunikace, která před testem proběhla, není relevantní.
Mercedes dnes stojí před Mezinárodním tribunálem kvůli kauze tajného testování v Barceloně v týdnu po Velké ceně Španělska.
Jelikož Mercedes v testu využíval letošního monopostu W04, což je v rozporu se Sportovními pravidly Formule 1, komunikoval nejdříve s technickým delegátem FIA Whitingem. Ten po konzultaci s právníkem FIA Sebastianem Bernardem připustil, že test se současným vozem by mohl být možný, pokud by pozvání dostaly také ostatní týmy.
Právní zástupce FIA Mark Howard však dnes u soudu prohlásil, že Whitingova odpověď neměla žádnou právní váhu, jelikož o výjimkách pravidel rozhoduje pouze Světová rada motoristického sportu, jejíž souhlas Mercedes neměl.
"Zda Whiting souhlasil, nebo ne, je irelevantní, protože testování je ve vztahu k Článku 22 porušením pravidel, pokud není posvěceno Světovou radou motorsportu," řekl Howard.
Howard prozradil, že Whiting nejprve 2. května telefonicky komunikoval s manažerem týmu Mercedes Ronem Meadowsem o možnosti použít vůz specifikace 2013, přičemž později během dne v konverzaci pokračoval šéf týmu Ross Brawn.
Howard dodal: "Whiting dostal obecnou a nijak specifickou otázku, obecnou otázku ohledně možnosti použít vůz specifikace 2013. Jeho prvotní odpovědí bylo, že takový test by vyhověl Článku 22 tehdy, pokud by účelem byl test pneumatik pro Pirelli a on by jej zkontroloval."
Whiting následující den poslal e-mail Sebastianu Bernardovi s žádostí o prozkoumání této žádosti, načež byl informován, že takový scénář by byl možný, Pirelli by však muselo pozvat také všechny ostatní týmy a prokázat, že tak učinilo.
Howard doplnil, že Whiting informoval Brawna o právní pozici FIA, podotkl však, že se nejedná o závazné stanovisko.
"Tato komunikace nebyla souhlasem ze strany FIA, nešlo o nic víc, než o Whitingovu a Bernardovu interpretaci Článku 22."
FIA se na celé záležitosti nelíbí fakt, že k testu nebyly přizvány žádné další týmy, ačkoliv Pirelli tuto nabídku týmům předložilo již v roce 2012.