Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Důležité změny pravidel pro příští sezónu

Důležité změny pravidel pro příští sezónu

Bodovací systém, pneumatiky pro první trénink, omezená rychlost...

Mezinárodní automobilová federace dnes po zasedání Světové rady motorsportu představila sérii změn, které se objeví v pravidlech Formule 1 od sezóny 2014.

Jednou z nejzásadnějších novinek je bodovací systém, který bude v mnohém dosti podobný systému, kterým jsou kázněni řidiči na českých silnicích.

Každý jezdec bude za své prohřešky na závodní trati sbírat trestné body. Pokud jezdec dosáhne dvanácti nebo více bodů, bude mu znemožněn start v následující velké ceně.

Návrh na zavedení bodovacího systému byl poprvé představen ke konci loňského ročníku, přičemž během dosavadního průběhu letošní sezóny byla v pozadí spuštěna jeho zkušební podoba, na jejímž základě FIA zkoumala funkčnost celého řešení.

Sportovní komisaři tak kromě penalizování jednotlivých prohřešků mohou lépe postihovat také jezdce, kteří se do různých incidentů dostávají opakovaně. V současné době je totiž jediným kumulativním mechanismem opakované udělování napomenutí, které může vyústit v penalizaci odsunu o 10 míst na startovním roštu.

Od příštího roku však bude každý incident posouzen podle vážnosti a dotyčný pilot si odnese až tři trestné body.

V prohlášení FIA se uvádí: "Zaveden bude systém trestných bodů. Pokud jezdec nasbírá více než 12 bodů, bude mu zakázán start v následujícím závodě. Body zůstanou na závodní licenci pilota po 12 měsíců.

Počet bodů, které jezdec může dostat za prohřešky, bude v rozsahu jednoho až tří podle závažnosti prohřešku."

FIA také do pravidel zavedla opatření zohledňující vrácení získané výhody. To by pak mohlo zajistit konzistentnější posuzování podobných situací jako mezi Fernandem Alonsem a Sergiem Pérezem ve Velké ceně Monaka, kdy Španěl Mexičana předjel poté, co si zkrátil šikanu a později mu svou pozici přepustil zpět.

Další změny pravidel:

Mercedes dostal povolení dodávat motory nejvýše čtyřem týmům, v příštím roce to budou Mercedes, McLaren, Williams a Force India.

Všichni členové týmu, kteří se přímo podílejí na práci na voze během zastávky v boxech musí nyní mít ochranu hlavy.

Každý jezdec dostane jednu sadu pneumatik navíc pro prvních 30 minut prvního pátečního tréninku, cílem je zvýšit aktivitu na začátku pátečního dopoledne, kdy piloti obvykle po objetí instalačního kola zůstávají dlouho v garážích.

Každý jezdec smí nyní použít pouze pět motorů během sezóny (použití bude rozděleno do pěti individuálních modulů). Jakákoliv výměna individuální komponenty, jako je turbodmychadlo, elektrogenerátor nebo jednotka uskladňující energii, povede k penalizaci odsunu o 10 míst na startovním roštu. Každý jezdec, který vymění celou pohonnou jednotku, bude muset startovat z boxů.

Pouze jeden motor smí být homologován během homologačního období, které poběží od roku 2014 do roku 2020. Změny jsou povolené pouze z důvodu zlepšení instalace, spolehlivost nebo úspory nákladů.

Jedna převodovka musí nyní vydržet šest velkých cen, což je navýšení o jednu v porovnání s letošní sezónou.

Rychlost v boxové uličce byla pro celý víkend souhrnně upravena na 80 km/h. V současné době je limitem pro volné tréninky a kvalifikaci 60 km/h, v závodech pak (s výjimkou Monaka) 100 km/h.

Minimální hmotnost jednotlivých vozů byla navýšena o 5 kilogramů, přeplňované šestiválce budou totiž těžší než současné atmosférické osmiválce. Změny se dočkala také pravidla týkající se rozložení hmotnosti.

Povolena je elektronická řídicí jednotka pro okruh zadních brzd, cílem je zajistit konstantní brždění v momentech, kdy je rekuperována energie.

Standardním prvkem monopostů bude nový systém boční ochrany.