Grand magazín 1/2014 (20. prosince – 16. ledna)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Pořadatelé šampionátu International GT Open se také letos rozhodli zpestřit čekání na novou sezónu. Dle zprávy z 20. prosince je v plánu trojice testovacích víkendů v rámci Zimní série. Ve dvou případech jsou její součástí dva padesátiminutové závody. Další podrobnosti jsou součástí Očekávaných událostí na konci článku.
V nejbližších dnech se bude rozhodovat o budoucnosti projektu Corvette C7 v úpravě pro GT3. Dle informací z 13. ledna by mělo koncem ledna dojít ke schůzce představitelů Callaway Competition a vedením General Motors, kde se bude rozhodovat o dalším způsobu pokračování projektu. Důvodem jsou plánované změny pravidel vozidel třídy GT s předpokládanou platností od roku 2016. Zatímco model v úpravě pro kategorii GTE byl nedávno představen, verze pro GT3 má dokončen pouze počítačový návrh. Práce na projektu prozatím pokračují, tempo vývoje se však zpomalilo.
Rošády v kalendáři série krátkých závodů společnosti SRO pokračují. Začátkem prosince oznámený podnik v belgickém Zolderu se posouvá o jeden týden. Dle oznámení z 13. ledna bude termínem šestého podniku Blancpain Sprint Series víkend 18. -19. října.
Náhled změn ve sportovních a technických pravidel představila 16. ledna společnost GT Sport. Nejzásadnější změnou v International GT Open bude již v blížící se Zimní sérii nové rozdělení účastníků do kategorií. Názvy tříd Super GT a GTS budou zachovány, výrazně se může změnit jejich složení. Nynější systém, který dělil účastníky dle použité třídy vozu, nyní více ovlivní složení jeho posádky. Ve třídě Super GT mohou být zařazeny také vozy kategorie GT3 (dříve v GTS) s možností technických úprav. Samozřejmostí bude princip vyvážení výkonnosti vozidel úpravou technických parametrů. Nově bude využit systém třídění pilotů do kategorií s dělením na profesionály (platinový, zlatý) a amatéry (stříbrný, bronzový). Plně profesionální posádka bude moci nastoupit pouze ve vyšší třídě, další kombinace jezdeckých sestav budou možné v obou kategoriích.
Foto: Martin Ševčík
Pohled za obzor
Jedná se o souhrn zájemců o jednotlivé série v nadcházející sezóně. Vzhledem k zařazení účastníků dle jejich oznámení je třeba brát přehled jako orientační. V kolonce Datum je uveden termín prvního oznámení, ve sloupku s označením Poznámka mohou být údaje o jezdcích, počtech nasazených vozidel apod.
FIA GT Series (Blancpain Sprint)
Série krátkých závodů společnosti SRO prozatím láká účastníky s vozy Lamborghini. Hned dva vozy nasadí tým Grasser, který se účastnil i loňského ročníku FIA GT. Vedle Proczyka se nyní objeví pilot pohárových vozů Porsche Sascha Halek. S italskými vozy nastoupí také tým Leipert, který působil především v německém mistrovství vozů GT.
Z vytrvalostních závodů BES rozšíří svoji působnost i na krátké závody francouzských pořadatelů tým ROAL Motorsport. Podobným způsobem uvažují i Belgičané v týmu Boutsen Ginion, kteří prozatím váhají s potvrzením účasti v šampionátu.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
15.11. | Blancpain | Lamborghini | Hayek, Kox |
28.12. | Grasser Racing | Lamborghini | 2 vozy; Proczyk, Halek |
08.01. | ROAL | BMW | |
09.01. | Boutsen Ginion | McLaren | výběr jedné ze sérií SRO; Ojjeh |
13.01. | rHino´s Leipert | Lamborghini |
Blancpain Endurance Series
Množství nově oznámených zájemců naznačuje pokračování bohatě obsazeného pole ve vytrvalostní sérii. V ní i nadále pokračují týmy ROAL Motorsport, Insight anebo Emil Frey. Svoji účast prozatím zvažuje Boutsen Ginion, nově projevil zájem Leipert Motorsport anebo Parker Racing, kteří většinou působili v domácích mistrovstvích gétéček.
Zajímavou spekulací ohledně jezdeckého složení týmu ROAL je možné využití služeb Alessandra Zanardiho. Italský pilot po vážné nehodě v roce 2001 usedá do kokpitu závodního vozu s protézami nohou.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
26.09. | M-Sport | Bentley | 2 vozy |
04.12. | Motorsport Performance | Aston Martin | 2 vozy |
11.12. | Generation Bentley | Bentley | |
16.12. | Beechdean | Aston Martin | nepravidelná účast |
08.01. | ROAL | BMW | |
09.01. | Emil Frey | Jaguar | Barth, Frey, Gardel |
09.01. | Insight | Ferrari | PAM;Andersen, Andersen |
09.01. | Boutsen Ginion | McLaren | jedna ze sérií SRO; Ojjeh |
13.01. | rHino´s Leipert | Lamborghini | |
13.01. | Parker | Audi | Loggie, Jone, Westwood |
Foto: Tomáš Krejčík
Přestože Jaguar nabídl svůj vůz v rychle se rozvíjející třídě GT3 již v roce 2007, většího rozšíření se jeho model XKRS nedočkal. Jedním z mála týmů krotících ostrovní šelmu je tým známého evropského prodejce automobilů. V loňském roce Švýcaři podrobili letitý vůz vlastnímu vývoji a s přepracovaným vozem se objevili v závěrečném podniku BES na Nürburgringu. Vůz se potýkal s nedostatečnou výkonností a také spolehlivost nepatřila mezi silné stránky, když jediný vůz ukončil své působení po ujetí pouhých 41 kol.
ADAC GT Masters
Po předchozí příležitostné účasti plánuje souboj o titul v hodnocení amatérů stáj RWT. První z dříve oznámené čtveřice vozů Corvette Z06 týmu Callaway je obsazen, úřadujícího šampióna Alessiho doplní Patrick Assenheimer. Hned trojici vozů Audi R8 nasadí tým Christiana Abta.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
26.11. | Rowe Racing | Mercedes | |
10.12. | Callaway | Corvette | 4 vozy; Alessi, Assenheimer |
19.12. | Yaco Racing | Audi | Geipel |
27.12. | RWT | Corvette | Beisel, Barth |
16.01. | Prosperia C.Abt | Audi | 3 vozy |
GT Open
S výjimkou prosincového oznámení o účasti týmu Black Bull Racing nejsou v současnosti známa jména dalších zájemců.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
15.12. | Black Bull Racing | Ferrari; Camathias, Venturi |
GTech – novinky
Přestože je dočasně pozastaven vývoj vozů třídy GT3, v omezené míře lze vozidla vylepšit. Tímto případem je Nissan GT-R GT3. Zatímco změny v tankovacím systému (zrychlení o 4%) využijí především účastníci vytrvalostních závodů, nové matice s centrálním zámkem (zlepšení až o pět vteřin) a vylepšený systém pneumatických zvedáků ocení i účastníci krátkých závodů. Britský úpravce, společnost JRM, požaduje za vůz v nejnovějším provedení částku nejméně 355 000 euro bez daně (verze 2013 stála 338 000 euro). Cena možné úpravy starších modelů nebyla uvedena.
Rok po představení dlouho očekávané sedmé generace americké legendy ze stáje Chevroletu byla 13. ledna představena závodní varianta v úpravě dle pravidel GTE, Corvette C7.R. Základem je mimořádně pevné hliníkové šasi (o 40% tužší než u modelu C6.R) vycházející ze silničního modelu. Pohonnou jednotkou je vidlicový osmiválec o objemu 5,5 litru. Úpravy aerodynamiky se zaměřily na dosažení většího přítlaku prostřednictvím přidaného zadního křídla a vstupy na zlepšení chlazení převodovky a diferenciálu. Vozy se poprvé představí na dráze během závodu 24 hodin v Daytoně ve dnech 25. – 26. ledna.
Očekávané události
14. - 15. února - Zimní série International GT Open (1/3), Jerez
28. února – 1. března - Zimní série Int. GT Open (2/3), Paul Ricard
14. - 15. března - Zimní série International GT Open (3/3), Barcelona
Páteční program všech tří víkendů zahrnuje až čtyři hodiny strávené na dráze během testů. Stejný rozvrh je naplánován na sobotu v Jerezu, v dalších případech bude nabídka pestřejší. Na další seznámení s okruhem bude vyhrazeno 55 minut ve dvou částech, po 15 minutové kvalifikaci pro každého jezdce bude následovat dvojice krátkých závodů.
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (21. listopadu – 19. prosince) naleznete Zde.
Profily šampionátů 2013
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
24 hodin ve Spa (Zde)
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, anebo přehled základních pravidel. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.
Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Endurance-Info, Sportscar 365, RaceXpress, Speedweek, Ultimate Car Page, Formule