Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Williams přišel s vlastní náhradou za beam wing

Williams přišel s vlastní náhradou za beam wing

Zastřešil zadní příčné závěsné rameno.

Zdá se, že novináři odhalili důvod, proč si Williams dává záležet, aby nebyly zveřejněny fotky zadní části jeho vozu. Důvodem je zastřešení zadního příčného závěsného ramene. Tato "stříška" má tvar křídla a částečně tak nahrazuje zakázané spodní přítlačné křídlo (beam wing).

Takové řešení by jim na začátku sezóny mohlo přinést významnou rychlostní výhodu. Nová pravidla se totiž kromě pohonných jednotek zaměřili i na masivní snížení přítlaku, který působí na zadní nápravu monopostů. A v tomhle jim mimo jiné významně pomohlo i zakázání spodního přítlačného křídla, které jednak poskytovalo dodatečný přítlak a jednak uzavíralo mezeru mezi spodní částí monopostu a vysoce umístěným hlavním zadním křídlem. Nesmíme zapomínat ani na to, že tým, který svému vozu nedokáže zajistit dostatek přítlaku na zadní nápravě, musí kvůli vyvážení monopostu při průjezdu zatáčkami, nastavovat na nižší přítlak i přední křídlo.

Stříška, kterou nad zadním zavěšením instaloval Williams, dodržuje maximální povolenou výšku 150 mm od kontrolního bodu a vyhnul se tak pravidlům omezujícím tuto oblast.

Jiné řešení, avšak se stejným účelem, jsme však už viděli nasazené na voze McLarenu a řešení Williamsu si už také museli jeho konkurenti všimnout. Ostatní týmy tak pravděpodobně již usilovně pracují na vlastních verzích náhrady za beam wing. Čeká je ale obtížný úkol, přizpůsobit náhradě za zadní křídlo celý aerodynamický koncept vozu a týmy které s takovým obcházením pravidel přišly první, budou mít na začátku této náročné sezóny výhodu.

FOTO: http://f1grandprix.motorionline.com/foto/zoom/2014/TEST_F1_JEREZ_30_GENNAIO/f1-314/