Hamilton těsně vyhrál Velkou cenu Španělska
GP Španělska - závod
Těsně před startem panovalo na okruhu Circuit de Catalunya příjemné slunečné počasí, teplota vzduchu se pohybovala okolo 25 °C a teplota trati přesáhla 40 °C.
Pořadí na startovním roštu se oproti výsledkům ze sobotní kvalifikace změnilo. Jean Eric Vergne z Toro Rosso do závodu odstartoval s penalizací 10 míst za uvolněné kolo v průběhu 2. tréninku. Sebastian Vettel z Red Bullu obdržel penalizaci 5 míst za výměnu převodovky.
Magnussen s Vettelem předvedli velice těšný manévr, po kterém si pilot McLarenu obával o poškození předního křídla, ale vše se ukázalo v pořádku. Naopak mezi Maldonadem a Ericssonem došlo ke kontaktu a caterham se na několik okamžiků ocitl ve vzduchu.
V šestém kole začal čtvrtý Ricciardo dotahovat Bottasův williams, který ho zdržoval, ale jeho snaha nebyla korunována úspěchem. V kole osmém se vytvořil vláček jezdců Gutiérrez, Button, a Vettel, kteří předvedli několik předjížděcích manévrů.
Maldonado byl sportovními komisaři vyšetřován za incident s Ericssonem ze začátku závodu a následně mu byl udělen trest v podobě 5 sekund, kterou si následně odpykal při své plánované zastávce v boxech.
Jako první z celého startovního pole zamířil k výměně pneumatik Sebastian Vettel a to, navzdory predikcím Pirelli, už ve 13. kole.
Gutiérrez byl v 15. kole celkem snadno pokořen Magnussenem. Ricciardo v té době nadobro rezignoval na souboj o třetí místo s Botassem a zamířil k výměně pneumatik. Na nich pak zvládl zajet ihned nejrychlejší kolo.
Následně do boxů začali zajíždět i ostatní vozy a pořadí se začalo značně míchat.
Hamilton při své návštěvě boxů měl drobný problém při upevňování kola, Rossberg byl v té době ještě na trati a snažil se svými posledními koly na starých gumách zajet co nejrychlejší časy, aby se před Hamiltona dostal. Nakonec se mu to nepovedlo, ale tým Mercedes zvolit pro každý z vozů jinou strategii, Němce poslal znovu na trať s tvrdší směsí, zato Hamilton nazul na svůj vůz měkčí směs.
Alonso v souboji s týmovým kolegou Räikkönenem probrzdil a musel se poslušně zařadit zpět za finského jezdce.
Po dokončených prvních zastávkách se Vettel probojoval do bodované první desítky.
Ve 24. kole dostal Hamilton do sluchátek informaci o tom, že v dalších 20 kolech si musí vyjet na svého kolegu dostatečný náskok kvůli odlišné strategii ve výběru pneu. Naopak Rosberg dostal okamžitě informaci, že se musí druhého mercedesu držet na dostřel.
Räikkönen v kole pětadvacátém předjel Grosjeana, který se tak dostal do sevření dvou vozů Ferrari. S Alonsem pak svedl napínavé souboje, které ovšem vzaly za své na cílové rovince, kdy Alonso za pomocí DRS Grosjeana snadno pokořil.
Následně začala přetahovaná s časem mezi jezdci Mercedesu, kdy se Hamilton snažil na Rosberga najet náskok 4 sekund, aby si tak vybudoval dostatečný náskok před další zastávkou v boxech.
Po dalším pitstopu se před Bottase probojoval na 3. místo Ricciardo, ale na před ním jedoucího Rosberga ztrácel už 24 sekund.
V 36. kole se mimo trať podíval Kobajaši, který si následně přes rádio stěžoval na brzdný systém.
Alonso se do boxů pro nové pneu vydal dříve než jeho stájový kolega, aby se pokusil využít výhodu čerstvých gum a Räikkönena tak pokořil, a navzdory velkému provozu před ním se mu to i nepovedlo. Naproti tomu Räikkönen si po své návštěvě boxů naopak pohoršil a propadl se až za Vettela na 7. místo.
V 43. kole zamířil pro tvrdou směs do boxů Hamilton s náskokem 4,1 sekundy na Rossberga a zastávka opět neproběhla úplně nejrychleji. Nicméně Rosberg se několik následných kol potýkal s drolením gum na předních kolech a ztrátě času za pomalu jedoucími vozy. A tak se po jeho zastávce místo útoku na první příčku musel naopak smířit s nárůstem ztráty na svého týmového kolegu.
Avšak Rosberg na nových měkkých gumách začal na trati ztrátu postupně snižovat a na konci 53. kola už činila pouhé 2 sekundy.
Zajímavý týmový souboj se také odehrával mezi jezdci Force Indie, ze kterého nakonec vyšel vítězně Pérez.
Potřetí se do boxů podíval kvůli alternativní strategii v 54. kole Vettel, čímž opustil své 5. místo a vrátil se na trať těsně před Alonsa na místě šestém. Hned nato se mu podařilo ještě zajet nejrychlejší kolo závodu.
10 kol před cílem závodu se oba jezdci Mercedesu zařadili za sebe s těsným odstupem 1.8 sekundy a založili tak na nervy drásající finále Velké ceny Španělska.
Vettel postupně snižoval ztrátu na čtvrtého Bottase, musel, pokud by chtěl uspět, stáhnout 5 sekund během 6 kol do konce závodu.
V 60. kole se již Rosberg dostal do detekční zóny DRS a začal sérii útoků na Hamiltona.
Ovšem další souboje se odehrávali i na dalších místech startovního pole. Alonso měl ztrátu jen půl sekundy na Räikkönena a Massa 1,3 sekundy na Magnussena.
4 kola před koncem Rossberg již tvrdě útočil na Hamiltona a Vettel na Bottase.
V dalším kole předvedli famózní souboj Räikkönen a Alonso, který za aplausu diváků vyhrál domácí jezdec. Vettel následně předjíždí Bottase.
Hamilton dostává drobný smyk, ale Rosberg ani při otevřeném elementu zadního křídla nedokázal výhodu využít.
A je tu závěrečné kolo a nervy drásající souboj o první příčku vrcholí! Rosberg je nalepen na záď Hamiltonova vozu, který už evidentně nedrží na dráze. Hamilton stále silou vůle drží první místo, přichází zatáčka č. 9 a zadní rovinka, poslední šance pro Rosberga, který otevírá zadní spojler. Ale Hamilton si první příčku pohlídal a těsně vyhrává Velkou cenu Španělska.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/Ztráta
|
1.
|
L.Hamilton | Mercedes |
1:41:05.155
|
2.
|
N.Rosberg | Mercedes |
+0.6
|
3.
|
D.Ricciardo | Red Bull |
+49.0
|
4.
|
S.Vettel | Red Bull |
+76.7
|
5.
|
V.Bottas | Williams |
+79.2
|
6.
|
F.Alonso | Ferrari |
+87.7
|
7.
|
K.Räikkönen | Ferrari |
+1 kolo
|
8.
|
R.Grosjean | Lotus |
+1 kolo
|
9.
|
S.Pérez | Force India |
+1 kolo
|
10.
|
N.Hülkenberg | Force India |
+ 1 kolo
|
11.
|
J.Button | McLaren |
+ 1 kolo
|
12.
|
K.Magnussen | McLaren |
+ 1 kolo
|
13.
|
F.Massa | Williams |
+ 1 kolo
|
14.
|
D.Kvjat | Toro Rosso |
+ 1 kolo
|
15.
|
P.Maldonado | Lotus |
+ 1 kolo
|
16.
|
E.Gutiérrez | Sauber |
+ 1 kolo
|
17.
|
A.Sutil | Sauber |
+ 1 kolo
|
18.
|
J.Bianchi | Marussia |
+ 1 kolo
|
19.
|
M.Chilton | Marussia |
+ 2 kola
|
20.
|
M.Ericsson | Caterham |
+ 2 kola
|
Neklasifikováni:
Jezdec | Tým | Ztráta | |
NC
|
K.Kobajaši | Caterham |
+32 kol
|
NC
|
J.Vergne | Toro Rosso |
+42 kol
|
Nejrychlejší kolo závodu: S. Vettel (Red Bull) - 1:28.918
Průběžné pořadí šampionátu jezdců po 5. závodě:
p.
|
Jez. |
C
|
|||||||||||||||||||
2.
|
HAM |
-
|
25
|
25
|
25
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
100
|
1.
|
ROS |
25
|
18
|
18
|
18
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
97
|
3.
|
ALO |
12
|
12
|
2
|
15
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49
|
5.
|
VET |
-
|
15
|
8
|
10
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45
|
6.
|
RIC |
-
|
-
|
12
|
12
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39
|
4.
|
HUL |
8
|
10
|
10
|
8
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37
|
7.
|
BOT |
10
|
4
|
4
|
6
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34
|
8.
|
BUT |
15
|
8
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23
|
9.
|
MAG |
18
|
2
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20
|
10.
|
PER |
1
|
-
|
15
|
2
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20
|
12.
|
RAI |
6
|
-
|
1
|
4
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17
|
11.
|
MAS |
-
|
6
|
6
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
13.
|
VER |
4
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
14.
|
KVY |
2
|
1
|
-
|
1
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
15.
|
GRO |
-
|
-
|
-
|
-
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
16.
|
SUT |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
17.
|
GUT |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
18.
|
CHI |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
19.
|
KOB |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
20.
|
MAL |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
21.
|
ERI |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
22.
|
BIA |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
Průběžné pořadí šampionátu týmů po 5. závodě:
p.
|
Tým |
C
|
|||||||||||||||||||
1.
|
MER |
25
|
43
|
43
|
43
|
43
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
197
|
2.
|
RBR |
-
|
15
|
20
|
22
|
27
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
84
|
4.
|
FER |
18
|
12
|
3
|
19
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66
|
3.
|
FOR |
9
|
10
|
25
|
10
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57
|
6.
|
WIL |
10
|
10
|
10
|
6
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46
|
5.
|
McL |
33
|
10
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43
|
7.
|
STR |
6
|
1
|
-
|
1
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
8.
|
LOT |
-
|
-
|
-
|
-
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
9.
|
SAU |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
10.
|
MAR |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
11.
|
CAT |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|