Přechod Lotusu k Mercedesu stále reálnější
Renault připustil, že mu příští rok možná zůstanou jen 3 týmy.
Na sezónu 2014 se týmy i dodavatelé motorů připravovaly několik let. Z dodavatelů motorů se stali dodavatelé "pohonných jednotek" a týmům kromě spalovacího motoru dodávají i systémy na rekuperaci kinetické i tepelné energie, objemné baterie a elektroniku, která se to vše snaží sladit dohromady. Pro týmy není snadné integrovat všechny tyto součásti motoru do stísněného prostoru svých monopostů, proto se předpokládalo, že nebudou chtít přecházet od jednoho dodavatele k druhému. Mercedes, Ferrari i Renault investovaly do vývoje nemalé peníze, proto si také chtěly zajistit stabilní příjmy, což vyústilo v podpisy dlouhodobých kontraktů, které měly oběma stranám zajistit stabilní podmínky.
Zdá se však, že příchod Hondy a slabá výkonnost Renaultu přece jen dokáží zmrazený trh trochu rozhýbat. Na jedné straně stojí Mercedes, který na konci sezóny přijde o silného zákazníka s kvalitní zpětnou vazbou - McLaren. Ten bude od příštího roku využívat motory japonské Hondy a Mercedesu by tak mohly zůstat nevyužité kapacity. Prázdné místo by samozřejmě nejraději zaplnil stabilním a zkušeným středně velkým týmem, no a Lotus, navzdory letošní těžké sezóně, nemá ke splnění těchto podmínek zas tak daleko.
Na druhé straně stojí Renault, který se zavázal úzce spolupracovat se všemi svými zákazníky (Red Bull, Lotus, Toro Rosso, Caterham), ale tato strategie se mu nevyplatila. V první řadě si potřebuje udržet špičkový Red Bull, který ale požaduje, aby francouzská automobilka "neplýtvala" svými zdroji a vyráběla pouze jednu verzi svého motoru, samozřejmě připravenou přesně na míru rakouským monopostům. To by však znamenalo porušení smluv, které má Renault podepsané se zbývajícími třemi stájemi. Toro Rosso, jako juniorka Red Bullu, problémem není a Caterham nemá na výběr, jenže pro Lotus je to příležitost, jak se osvobodit a znovu vyjednávat i s jinými dodavateli.
Podle renomovaného novináře, Adama Coopera, je již ruka v rukávu a oficiální ohlášení můžeme očekávat již v nejbližších dnech. Pro Lotus by to však pravděpodobně znamenalo rozchod s dlouhodobým partnerem a dodavatelem paliva - francouzskou společností Total, která vyrábí palivo určené do motorů Renault. Na druhé straně by se Lotusu ale nabídla možnost odebírat od Mercedesu i převodovky, které již kromě továrního týmu používá i Force India a ušetřit tak na nákladním vývoji. Další alternativou by bylo spojit síly s týmem Williams, který tradičně vyrábí vlastní převodovky.
Šéf traťových operací Renaultu už připustil, že příští rok budou možná zásobovat pouze 3 týmy, problémů s nedostatkem financí na další vývoj pohonné jednotky se ale neobává.
"Pokud budeme příští rok dodávat pouze třem týmům, bude to samozřejmě znamenat snížení příjmů od zákazníků, nejednalo by se však o částku, která by nám zabránila dělat naši práci. V nejhorším případě bude muset díru v rozpočtu Renault Sport F1 zaplnit mateřská společnost, aby nám pomohla vrátit se na vrchol“, nastínil jeden z možných scénářů Remi Taffin.
Renault by mohl svoji sestavu doplnit již v roce 2016, kdy by měl do F1 vstoupit rumunský tým Forza Rossa. Čtvrtým týmem Ferrari by se měl ve stejném roce stát Haas Formula. Honda se rozhodla na nějaký čas vzdát příjmů od zákaznických týmů a zásobovat bude pouze partnerský McLaren.