Taffin: Můžeme změnit prakticky celý motor
Renault má před příští sezónou téměř volné ruce.
Pravidla týkající se nových pohonných jednotek patří k těm nejsložitějším z těch, ve kterých by se měl fanoušek F1 alespoň jakž-tak orientovat. To se týká v první řadě pravidla o 5 pohonných jednotkách na jezdce a sezónu a trestů za jeho porušení, ale také pravidla o omezení vývoje pohonné jednotky. Zatímco během sezóny je vývoj motoru téměř úplně zmražen a Mercedes, Ferrari a Renault se věnují hlavně spolehlivosti, bezpečnosti a softwaru, po sezóně může přijít k větším úpravám.
Každý výrobce dostane 32 pomyslných žetonů, které může následně s FIA vyměnit za povolení k úpravě svého motoru. FIA má vypracován i "ceník", který určuje, kolik žetonů bude muset výrobce za úpravu té či oné oblasti vrátit FIA. Všichni tři současní dodavatele motorů si své pohonné jednotky nechali homologovat koncem února tohoto roku, a kdyby chtěli do další sezony nastoupit se zcela novým motorem, neměli by na to dostatek žetonů. Podle Rémiho Taffina, šéfa traťových operací Renaultu, ale existuje způsob, jak se dá na start velkých cen dostat zcela jiná pohonná jednotka, než ta kterou používají letos.
"Můžeme to udělat. Netvrdím, že to uděláme, ale mohli bychom", překvapil novináře Taffin. "30 žetonů je ve skutečnosti dost na to, abychom mohli pozměnit každou klíčovou součástku."
I přes velké množství připravovaných změn, ale budou muset mít starý a nový motor mnoho společných vlastností a Renaultu nedělá problém pracovat na dvou projektech najednou.
"Stále ještě myslíme na letošní sezónu, ale rok 2015 je již za dveřmi. Naštěstí si nemusíme vybírat, zda budeme pracovat na jednom nebo na druhém projektu. Jde o společný program, a když přijdeme s nápadem pro rok 2015, můžeme ho zkusit implementovat i do projektu 2014 a stejně to platí i obráceně."
Až do roku 2020 bude FIA výrobcům motorů přidělován stále menší a menší počet žetonů a oni tak budou moci dělat méně a méně úprav, až se vývoj v posledních dvou letech téměř zastaví. Pravidlo bylo přijato, aby výrobci motorů časem omezily své výdaje na vývoj a mohli opět snížit cenu svých agregátů, která je letos přibližně dvakrát vyšší.