Key: Vozy budou hezčí
Nový nos ovlivní celý vůz.
Vozy F1 budou příští rok hezčí hlavně díky přísnějším předpisům v oblasti nosů, ale týmy ještě mají dostatek prostoru na experimentování. Takový je tedy alespoň názor Jamese Keye, technického ředitele Toro Rosso. Ten je přesvědčen, že jednotlivé týmy a jejich designéři se mohou pustit velmi odlišnými cestami a vozy by tedy ani příští rok nemuseli vypadat jako obkreslené přes kopírák a jinak pomalované.
"Budou hezčí," přislíbil Key. "Určitě vypadají na první pohled o něco rozumněji. Nová pravidla nám umožní připravit takové nosy, jaké byly původně plánované. Když už máte dlouhý nos, chcete ho využít celý.
Nerad bych zacházel do podrobností, ale v určitém bodě musíte udělat důležité rozhodnutí a rozhodnout se, kterou cestou chcete jít a co chcete designem nosu dosáhnout. Mohli bychom vidět několik různých a snadno rozpoznatelných přístupů.
Nosy vypadaly letos trochu divně. Pro design připomínající mravenečníka jsme se rozhodli, abychom tuto oblast co nejvíce pročistili. To nám už ale nová pravidla nedovolí a změny v této oblasti budou mít vliv na zadní část vozu a myslím, že se postarají o viditelnou změnu."
Mírný náskok mohou mít v této oblasti Ferrari a Mercedes, které nevyužily úzké výstupky směřující k asfaltu a nosy svých vozů už letos umístily honě nízko. Obdiv si vysloužil především krátký nos monopostu Mercedesu, který musel být vícekrát upravován, aby nakonec až během sezóny prošel povinnými nárazovými testy FIA.
Nosy tedy čeká velká změna, ale pravidla týkající se zbytku vozu se téměř nemění. To však podle Keye vůbec nevadí, protože letošní design monopostů byl pro týmy pouze prvním, více či méně úspěšným pokusem a při navrhování vozů pro sezonu 2015 se pokusí vyhnout problémům, které je trápily v uplynulé sezoně.
"My se budeme držet stejné filozofie, protože jsme přesvědčeni, že jsme ještě neodkryli celý její potenciál a máme dostatek prostoru pro zlepšení. Pravidla jsou stále poměrně nová a v kombinaci s novým předním křídlem se nám otevírají nové možnosti. To nás přivádí k složitému systému chlazení pohonných jednotek, který ovlivňuje aerodynamiku celé zadní část. Když už se nedá nic najít v méně složitých oblastech, přijde řada na ty složitější. I my jsme došli k závěru, že v některých oblastech potřebujeme zvolit jiný přístup."
Key během rozhovoru popsal dva hlavní směry, kterými se podle něj mohli designéři konkurenčních týmů vydat při přípravě jejich nových vozů: "Myslím, že se nabízejí dvě filozofie. Můžete mít velmi nízký předek a zvolit kratší koncept a druhou možností je delší koncept. Obě řešení mají své výhody, takže bychom mohli vidět hodně odlišné vozy."