Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Renault před sezónou 2015

Renault před sezónou 2015

Rozhovor s čelními představiteli Renault Sport F1 (2. část)

Tři nejdůležitější lidé Renault Sport F1 si s webem pitpass promluvili o zimních výzvách a nové sezóně. Cyril Abiteboul je generální ředitel Renault Sport F1, Rob White technický ředitel a Rémi Taffin je provozním ředitelem.

2. část

Pohonná jednotka je rozdělena na "žetony". Jak tento systém vlastně funguje?

Rob White: Počet "žetonů" symbolizuje množství změn, které můžeme letos udělat. Pohonná jednotka je rozdělena na sekce a s nimi spojené podsestavy. Pohonná jednotka by se tedy dala rozdělit na 66 žetonů. 5 z nich je zcela zmrazených a nezměnitelných. Výrobce si letos může zvolit sekce o hodnotě 32 žetonů (což odpovídá 48 % motoru), které chce změnit. Jelikož technologie použitá v těchto jednotkách bude postupně "dospívat", výrobci dostanou každý rok méně žetonů. Je zřejmé, že musíme určit, kterou část naší jednotky se nejvíce vyplatí změnit.

Jak se Renault rozhodl využít své žetony?

RW: Rozhodli jsme se většinu žetonů využít ještě před prvním závodem a vývoj během sezóny bude relativně skromný. Načasování použití zbývajících žetonů je otázkou strategie. Mohou být použity na začátku sezóny, kdy je jednotka ještě relativně nezralá, ale změna bude mít velký dopad na celou sezónu. Druhou možností je počkat než bude všechno pořádně otestováno, ale dopad na výkony během sezóny bude o to menší.

Jaké jsou cíle pro rok 2015?

RW: Jednotka musí být v první řadě spolehlivá a chceme být rychlí a blíže ke špičce. Předpokládáme, že se dokážeme pořádně zlepšit, ale nedá se kvantifikovat, o kolik se zlepšíme v porovnání s našimi soupeři, protože oni se také zlepší. Můžeme říct pouze tolik, že jsme na dobré cestě udělat významný krok vpřed a vyřešit problémy se spolehlivostí ještě před prvním závodem.

Jaké kroky byly podniknuty ve snaze zlepšit spolehlivost?

Rémi Taffin: V minulé sezoně nebyla naše spolehlivost taková, jak jsme si před sezónou představovali, ale v této oblasti jsme v druhé polovině roku odvedli obrovské množství práce. Vlastně jsme již při výrobě loňských součástek mysleli na sezónu 2015. Místo toho, abychom se soustředili na využití pravidla "pět motorů na sezónu" jsme je testovali, jako kdyby už platilo pravidlo "čtyři motory na sezónu" (které platí až od letošní sezóny). Musely tedy vydržet o 20% více, než bylo skutečně potřeba, ale teď jsme díky tomu v dobré výchozí pozici.

Budete zásobovat pouze 2 týmy. Jak to ovlivní vaši práci?

RT: Díky dvěma týmům patřícím do rodiny Red Bullu budeme schopni efektivněji alokovat zdroje. Každý tým bude mít vlastního pomocného šéfa, jehož jediným úkolem bude dohlížet na motorové inženýry a techniky. Dosud se pomocný šéf zároveň staral o některý z vozů, ale nyní se bude starat pouze o to, aby vše fungovalo jak má. Kromě toho si oba budou moci vyměňovat informace a množství nasbíraných dat se tak zdvojnásobí.

Jak se změnila organizace práce v továrně?

RT: Konstrukce, dynamometry a traťové operace dosud v podstatě spadaly pod různá oddělení, ale nyní jsou již sjednoceny pod jednou zástavou. Díky tomu se vytvořilo bezproblémové spojení mezi továrnou a tratí. Od příchodu dílů, přes kontrolu, montáž, testování na dynamometru až po provoz na trati, vše spadá pod jedno oddělení. Stejným způsobem byly přerozděleny také zdroje. Umožní nám to homogenizovat a optimalizovat naše rozhodnutí a následné akce.

A jaká z toho plyne výhoda?

RT: Ve Formuli 1 se věci mění mimořádně rychle a mít vše pod jedním oddělením vše zjednoduší. Rozhodnutí mohou být nyní přijata mnohem rychleji a nebude problém přerozdělit rozpočet a vyčlenit prostředky. Díky tomu budeme moci rychleji reagovat, což se projeví lepší spolehlivostí i výkonem naší techniky.

(1. část)