Při WEC v Silverstone Audi porazilo Porsche i Toyotu
Překvapením byl pestrý stupínek vítězů.
První podnik mistrovství světa vytrvalostních závodů poskytl 45.000 fandům v Silverstone mnoho akce na trati a po šesti hodinách pestrý stupínek vítězů. Na nejvyšším stupni skončila překvapivě značka Audi, která ještě v zimních testech pokulhávala za konkurencí.
Tak jako v zimě: na jedno kolo je nejrychlejší Porsche
Svou slibnou formu z předsezonních testů dokázaly tovární Porsche 919 konzervovat až do kvalifikace v Silverstone. Kvalifikační pokusy vozu č. 17 převzali Brendon Hartley a Mark Webber. Mladý Novozélanďan si zapsal s 1:39,534 nejlepší čas dne a bývalý vicemistr světa formule 1 zajel jen o 4 desetiny pomaleji, což znamenalo po výpočtu průměru pole-position před posádkou sesterského vozu, který kvalifikovali Neel Jani s Romainem Dumasem. Konkurence od Audi a Toyoty se musela podělit o další dvě startovní řady. Jediný zbývající vůz třídy LMP1, CLM P1 týmu Colles s jezdci Klienem, Liuzzim a Trummerem na tovární rakety ztrácel deset sekund na kolo.
Nejrychlejšími prototypy třídy LMP2 byly Ligiery-Nissan ruské stáje G-Drive posádek Yacaman/Derani/Gonzales a Bird/Rusinov/Canal. Nejlepším vozem GT byl v kvalifikaci Aston Martin Dánské posádky Nygaard/Soerensen/Thiim.
Po 6 hodinách závodu rozhodlo necelých 5 sekund!
Za slunečného ale větrného počasí dokázal Mark Webber hned od startu pokračovat v krasojízdě, kterou jeho Porsche 919 zahájil v kvalifikaci. Zatímco se pozdější vítěz Treluyer (Audi) „odlepil“ jen zle, ujížděla někdejší hvězda F1 na prvním místě pravidelně sesterskému vozu a zbytku pole. V polovině druhé hodiny ovšem bylo po všem: Webber musel svůj bílý vůz kvůli defektu převodovky parkovat v boxech. Na zbývající „919“, se kterým převzal vedení Neel Jani, se v této fázi vrhlo Audi R18 s Marcelem Faesslerem v kokpitu. Oba Švýcaři si po několik kol rozdali pamětihodný duel o první místo. Audi R18, který je známý pro své výborné jízdní vlastnosti, se na špičku vždy dostal v zatáčkách, zatímco brutálně silný Porsche 919 několikrát obrátil pořadí na početných rovinkách bývalého letiště. Za pousmání stojí, že Toyotu TS040 na třetím místě v této fázi závodu hnal po trati Sebastien Buemi – jednalo se tedy o trojnásobné švýcarské vedení ve WEC!
Vedení stáje Joest Racing, která je za nasazení továrních Audi zodpovědná, ovšem dobře vědělo, že taková konstelace na vítězství stačit nebude. U Porsche totiž museli do boxů k natankování jednou méně a e-tron z Ingolstadtu potřeboval dostatečný náskok. O ten se ve středním trojitém stintu postaral především Andre Lotterer. Trojnásobný vítěz Le Mans dokázal konkurenci ujíždět o sekundu na kolo a skutečně se mu podařilo vypracovat potřebný polštář, který nakonec Faesslerovi stačil nejen k dodatečnému tankování, ale i k odpykání penalizace stop-and-go za opuštění tratě. Po šesti hodinách parádní honičky rozhodovaly vteřiny: Porsche 919 posádky Jani/Lieb/Dumas dojel do cíle jen o 4,61 sekundy za vítězi Faesslerem, Treluyerem a Lottererem. Toyota posádky Buemi/Davidson/Nakajima, které zimní modifikace očividně neprospěly tolik jako konkurenci, dojela třetí o pouhých 14,82 sekund pozadu. Na čtvrtém místě se klasifikoval druhý japonský vůz před druhým Audi, který přibrzdily šarvátky na trati a z nich vyplývající defekty karosérie.
Ve třídě LMP2 triumfovaly po krátkém souboji s Orecou 05 týmu KCMG oba Ligiery stáje G-Drive a z jasného vítězství se nakonec těšila posádka Sam Bird, Roman Rusinov, Julien Canal.
Hodnocení GT pro sebe zase jednou rozhodla zkušená a spolehlivá italso-finská posádka Ferrari-AF Corse, Bruni/Vilander. V tréninku rychlé Astony Martin nedokázaly vesměs kvůli větší nevyrovnanosti posádek špičkové pozice dlouho udržet, továrním Porsche 911 udělala čáru přes rozpočet technika.
Druhý podnik WEC, 6h de Spa-Francorchamps, se uskuteční o první víkend v květnu.
Výsledek prvního podniku FIA World Endurance Series 2015, 6h of Silverstone:
1 LMP1 M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer Audi Sport Team Joest Audi 6h00m30.876s
2 LMP1 R.Dumas, N.Jani, M.Lieb Porsche Team Porsche 4.610s
3 LMP1 A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima Toyota Racing Toyota 14.816s
4 LMP1 A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway Toyota Racing Toyota -1 kolo
5 LMP1 L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis Audi Sport Team Joest Audi -4 kola
6 LMP2 R.Rusinov, J.Canal, S.Bird G-Drive Racing Ligier/Nissan -16 kol
7 LMP2 G.Yacaman, L.Derani, R.Gonzalez G-Drive Racing Ligier/Nissan -17 kol
8 LMP2 S.Sharp, R.Dalziel, D.Hansson Extreme Speed Motorsports HPD -18 kol
9 LMP2 N.Leventis, D.Watts, J.Kane Strakka Racing Dome/Nissan -23 kol
10 GTE Pro G.Bruni, T.Vilander AF Corse Ferrari -29 kol