Boullier: Selhání začnou mít brzy vliv na sezónu 2016
Bez času na trati se nedá pořádně vyvíjet.
McLaren dosud bodoval pouze v jediné velké ceně, a to se už blíží polovina sezony a velká letní přestávka. Erica Boulliera, závodního ředitele, však netrápí ani tak rychlost jako spíš (ne)spolehlivost, která je obírá o čas na trati. Po dvou nevydařených víkendech v Kanadě a v Rakousku se začal obávat, že letošní problémy se přenesou i do přípravy na další sezónu.
"Těžko říct, zda to už nějak zasáhlo naši přípravu na další rok, ale brzo, hodně brzo se tak stane," řekl Boullier. "Letos ztrácíme obrovské množství kilometrů. Začalo to v zimních testech a pokračuje v závodech. A každé ztracené kolo se samozřejmě počítá jako ztráta. Sami si vytváříme ztrátu."
Spolehlivost pohonné jednotky je již tak velkým problémem, že McLaren přesměroval na druhou kolej všechny vlastní projekty na zrychlení vozu a soustřeďuje se na hledání cesty, jak Hondě pomoci se spolehlivostí.
"Ano, potřebujeme se zaměřit na tyto věci. Čas strávený na trati věnujeme práci na spolehlivosti, na rychlost se nyní příliš nemyslí. Pokoušíme se využít každou příležitost. Nemám přesná čísla, ale jsme prostě pozadu. Máme kopec věcí, které chceme nasadit, ale potřebujeme tak učinit v určitém časovém horizontu."
Víkend v Rakousku se z pohledu McLarenu nedá nazvat jinak než katastrofou. Jeho dva jezdci dostali kvůli nepovoleným výměnám součástek tresty, které je dohromady měly na startu posunout o 50 míst dozadu! 25 padlo na vůz Fernanda Alonsa a 25 na Jensona Buttona. Tresty se pak měly přenést i do závodu, ale Alonso odstoupil po havárii s Kimim Räikkönenem hned po startu a Button musel po pár kolech za safety carem odstoupit kvůli poruše, která se nakonec týkala pouze jednoho vadného senzoru.
A na tento závod si Jasuhisa Araj, sportovní šéf Hondy, pozval nového generálního ředitele celé společnosti, Takahira Hačiga. Náhlého odchodu automobilky z F1, jaký předvedla v roce 2008, se však prý nemáme obávat.
"Nový generální ředitel mi k tomu nic neřekl, ale respektuje naše zapojení do Formule 1," nepochybuje Araj. "Náš tým by měl pokračovat v úsilí získat vítězství v druhé polovině sezóny a příštím roce. Budeme se snažit a dáme do toho všechno. Nemáme stanovený deadline. Zůstaneme v F1. Slibujeme."
Eric Boullier během rozhovoru pro Autosport také oznámil, že McLaren je připraven podpořit změnu pravidel ve prospěch ještě větší volnosti vývoje motorů. Když mohou během sezóny dělat se šasi, co se jim zachce, proč nedat stejně volnou ruku i výrobcům motorů? Je přesvědčen, že Mercedes nebude dělat problémy a přistoupí na kompromis. To však nyní není největším problémem Hondy, protože úpravy ve prospěch spolehlivosti se mohou dělat i bez vývojových žetonů, proto zatím použili jenom dva.
Monisha Kaltenborn, šéfka Sauberu, navrhuje ještě radikálnější řešení. Vývoj vítězící pohonné jednotky Mercedesu by měl být zmrazen a všichni ostatní by měli vyvíjet, dokud se síly nevyrovnají. Pokud se vývoj otevře pro všechny, Mercedes znovu nahodí vysoké tempo a zůstane před ostatními. Podle ní v příštích dvou letech beztak nikdo nebude schopen vyrobit tak dobrou pohonnou jednotku jako Mercedes.